Ersättning för ärr?

Jidetoft skrev:
Undrar samma sak!!

Det beror ju på om du dokumenterade skadan hos läkare osv samt anmälde den till försäkringsbolaget när det inträffade. Man kan aldrig få ut något för ett gammalt ärr, isåfall skulle folk bara teckna nya försäkringar hela tiden och få ut pengar för samma skada i efterskott, funkar ej.

Trango_B skrev:
Det beror ju på om du dokumenterade skadan hos läkare osv samt anmälde den till försäkringsbolaget när det inträffade. Man kan aldrig få ut något för ett gammalt ärr, isåfall skulle folk bara teckna nya försäkringar hela tiden och få ut pengar för samma skada i efterskott, funkar ej.

Jävla morsan som inte fixade det där då, tror jag var 12-13, men det var grymt hopp med MTB:n så det var lätt värt det!! :rock :rock

Det tar tid..... väntat snart två år efter min mc olycka har hittills bara fått ut 18 tusen o då e inte kroppen så fin..... Iof e det förlorad arbets o lite annat lull lull men inget för ärr o invaliditet.. typ =( Man får ringa o tjata... svaret man får... mmm vi skall sätta oss in iditt fall...hehe å så får man ringa igen..osv osv....

Rigge skrev:
Jävla morsan som inte fixade det där då, tror jag var 12-13, men det var grymt hopp med MTB:n så det var lätt värt det!! :rock :rock

Du kan ju fråga henne om det finns kvar några papper från läkaren du besökte(om du nu besökte läkare alltså). Om det finns papper som dokumenterar skadan så kan du eventuellt kontakta det försäkringsbolag som du hade vid det tillfället och se vad dom säger. Det förutsätter nog att du har kvar det bolaget fortfarande antar jag.

Iallafall så råkade jag själv ut för en olycka 1988 där jag slog ut tänderna.
Det dokumenterades noga osv av min tandläkare. Sedan har jag besökt samma tandläkare och han har fixat med tänderna ett par gånger per år.
Försäkringen har betalat för besöken(alltså den försäkring jag hade 1988)
Förra året 2003 alltså bestämde tandläkaren att det måste opereras och det blev jävligt dyrt(ca 30k) och till min förvåning på betalade bolaget jag hade 88 hela beloppet utan diskussion. Så det finns hopp om allt bara är dokumenterat och alla papper finns kvar. Du kan ju alltid testa!

skadan måste vara minst 2år gammal!

Lillebror har sedan 3års ålder ett ärr på underarmen. Ett 100mm lång och 15mm brett som går längsmed på ovansidan av underarmen samt ett motsvarande på undersidan, dock lite smalare.
Han är nu 16år dvs 13år passerat.

ärren fick han när det opererades in titanplattor på båda benen i underarmen efter brott. Läkarna har försökt fixa snyggare ärr. Men han har inte "rätt läkekött" som dom sa.

Han blev 4% invalidiserad enlingt Trygg Hansa och fick då 32000:- ungefär.

Nu behöver han bara vänta i två år till tills hans knä-ärr läker (20cm längs med benet mitt övet knät efter krossad knäskål, riktig jäkla fult är det...)

Så här såg knäet ut när det var färskt...

Bifogat

• knäet.jpg
    knäet.jpg
    59.6 KB · Visningar: 441
cool_adde skrev:
skadan måste vara minst 2år gammal!

Lillebror har sedan 3års ålder ett ärr på underarmen. Ett 100mm lång och 15mm brett som går längsmed på ovansidan av underarmen samt ett motsvarande på undersidan, dock lite smalare.
Han är nu 16år dvs 13år passerat.

ärren fick han när det opererades in titanplattor på båda benen i underarmen efter brott. Läkarna har försökt fixa snyggare ärr. Men han har inte "rätt läkekött" som dom sa.

Han blev 4% invalidiserad enlingt Trygg Hansa och fick då 32000:- ungefär.

Nu behöver han bara vänta i två år till tills hans knä-ärr läker (20cm längs med benet mitt övet knät efter krossad knäskål, riktig jäkla fult är det...)

Så här såg knäet ut när det var färskt...
Aj! AAAAJ!

Trango_B skrev:
Du kan ju fråga henne om det finns kvar några papper från läkaren du besökte(om du nu besökte läkare alltså).

Det finns det nog inte, jag frågade henne när alla polarna började berätta att alla fick si och så många tusen för sina ärr. Det är inget jag stör mig på så det spelar ingen roll egentligen, fast jag stör mig inte på pengar heller... :rolleyes:

Jag sprang genom en terassdörr av glas när jag va i grekland och fick sy på underarmen, överarmen och bröstet, då var jag 17år. När jag va 23 hörde jag att man kunde göra detta och det visade sig att föräldrarna hade nån typ av försärking på mig som hade täckt utgifter, första bästa flyg hem, samt hela rese kostnaden tillbaka.
Var bara o maila skandia, som själva hittade ärendet i sitt register genom o bara söka på mitt personnummer eftersom det registreades vid skadan. Sen ringde jag till ett sjukhus och fick komma till "sjukhusfotografen" som dokumenterade ärren och skickade till f-bolaget, dom små syndes knappt längre men dom stora gjorde det.

Efter några veckor så kom det hem ett brev att dom bedömde det som 3% av invaliditets kapitalet, vilket va nästan 12 lax.
Man blev ju inte miljonär direkt, men det var av en händelse jag hörde att man kunde göra det, och det kändes ju skönt att få lite deg för det.

Försäkringen hade inte ens varit aktiv sen jag va blev 18.

/N

Last edited:
Jag har med ett stort ärr över min armbåge från en operation för jag bröt armbågen, men jag tror inte att vi anmälde själva skadan, så är det någon som vet om man kan anmäla ärret nu ett par år efteråt fast skadan inte är anmäld?

Ärret sträcker sig lite mer än en decimeter rakt över armbågen ner på underarmen.

BTW, det var jag som PollySmurf menade som låg på sjukhus o helvete o sen fick ut pengar för ärren. Fick 2 st femtiöres ärr strax över knät (där järnpinnen satt fast genom benet) (låg i "sträck")

Fick ut 25 000kr :)
Men det var ju inte bara ärren utan ersättning för att jag låg på sjukhus i 11 veckor med mera.

Förrförra året smällde jag med min TL varpå ett gammalt ärr under ögat sprack upp. In på sjukan och sydde, och sen tänkte jag inte mer på det förrän försäkringsbolaget hörde av sig förra sommaren och undrade hur det hade gått. De sa att jag skulle skicka in bilder på ärret vilket jag då gjorde. 8000kr + 2000kr för sveda och värk... :banana

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick