Ersättning för stulen hoj?

Allt_elr_Inget

"Viam inveniam aut faciam"
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Södertälje
Hoj
KTM
Fick tyvärr min hoj stulen för nåra veckor sedan, medan jag var i bryssel. Uppbrutet garage o.s.v.

Hojjen är en husqvarna te 610sm -98
i mycket fint skick.

Jag bytte den mot en ktm 450 förra året vid november månad och hade inte ens hunnit äga den i lite mer än en månad. Detsamma gäller avställningsförsäkringen.

Är lite fundersam. Hur mcyket kommer jag få ut från försäkringen ifall de ej hittar min hoj???? Det står på kvittot att värdet på bytet är 50 tusen. Får jag ut det?

Tack på förhand
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
De kommer att bjuda enligt listpris vilket kan ligga mycket lägre eller även högre för den delen än vad hojen är värd. Behåll kvittot som en "försäkring" och ta enbart fram det om budet hamnar under det du har gett. Försäkringsbolagen brukar lägga ett skambud och hoppas på att du tar det men stå på dig om att den är värd mer pga extrautrustning du hade på den bla bla. Tjata på du och om inte priset blir bra så visa kvittot men det kan ju hända att du förhandlar dig till ett bättre pris. Kolla på blocket för uppfattning om prisläget.
Dock tror jag att hojen måste varit borta i en månad innan det blir något tal om ersättning.

EDIT: Efter lite surfande på blocket tycker jag att ditt pris på 50k verkar väl högt. Hittade denhär annonsen visserligen på en TC men den ligger under halva ditt pris för en hoj av samma årsmodell. Nu vet jag inte vad som skiljer sig mellan TCn och SMn så jag vågar inte utala mig men jag tycker det låter lite högt med 50 tusen.
 
Last edited:

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Då jag själv blev av med hojen för ett tag sedan och allt vad det innebär....så kan jag meddela att de kommer att gå på vad den är värd idag.
Det spelar ingen roll att du har ett kvitto på 50k. Tyvärr....

Jag har Länsförsäkringar och de var schyssta med ersättningen.

Värderingsmannen som hade hand om mitt fall hade kollat blocket och ringt runt till fackhandlare osv. Så jag fick ut lite mer än vad de kanske står i. Men som sagt det beror ju på utrustningsnivå på hojen och givetvis skicket.
 

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Ort
I en våt kartong
Hoj
Ruski motard
philsson skrev:
Kanske är en TE med eftermonterat motardkitt? :confused:

Jo kan ju stämma, vilket gör den mycket mindre värd då den såklart inte heter något med SM när fb kollar på det. Får man ut pengar för ev. motardkitt?
 

Allt_elr_Inget

"Viam inveniam aut faciam"
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Södertälje
Hoj
KTM
Nexor skrev:
Jo kan ju stämma, vilket gör den mycket mindre värd då den såklart inte heter något med SM när fb kollar på det. Får man ut pengar för ev. motardkitt?



denna mc är motard från fabrik. finns bara få av dem i sverige bör ej förväxlas med övriga 610 husqvarna.
 

Bee

Medlem
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Växjö
Hoj
Xj900 2001
Allt_elr_Inget skrev:
Fick tyvärr min hoj stulen för nåra veckor sedan, medan jag var i bryssel. Uppbrutet garage o.s.v.

Hojjen är en husqvarna te 610sm -98
i mycket fint skick.

Jag bytte den mot en ktm 450 förra året vid november månad och hade inte ens hunnit äga den i lite mer än en månad. Detsamma gäller avställningsförsäkringen.

Är lite fundersam. Hur mcyket kommer jag få ut från försäkringen ifall de ej hittar min hoj???? Det står på kvittot att värdet på bytet är 50 tusen. Får jag ut det?

Tack på förhand



Jag fick ut 80000:- för min Mille R - 00 förra året, känns som det var en bra bit mer än vad den vekligen är värd. Med andra ord, det kan bli den bästa affär du någonsinha gjort. För min del gick jag plus med ca 15000:- :banana
 

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Ort
I en våt kartong
Hoj
Ruski motard
Allt_elr_Inget skrev:
Tror beteckningen är husqvarna te610sm en supermotard från fabrik.

Vad är det för skillnad på SM610 och denna då? Vill veta mer om denna modell! Har själv en landsvägskittad TE610E -99.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top