Ersättning för utrustning vid omkullkörning?. Bilsport&MC

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
körde vält med min andra hoj igår strax efter att bakhjulet "smällde" (punktering) och jag tappade kontrollen totalt. Helt uppsliten MC jacka och hjälmen fick sig även några smällar. Undrar bara om någon av er vet vad som gäller för ersättning av utrustning. Är det någon separat självrisk eller ingår det i vagnskada eller nåt. Kan tillägga att jag hade skjuts på.
Ringde försäkringsbolaget idag men glömde fråga om utrustningen. Ang hojen så bad dem mig skicka in den till verstad för bedömning av kostnad för lagning. Är denna bedömningen gratis, ska jag stå för den eller kanske försäkringsbolaget. Det är ändå arbetstid för MC verkstaden.

/philsson
 

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Ort
I ett hus.
Hoj
Ingen, none, Kein.
Utrustningen täcks av helförsäkringen.

Bedömningen av kostnad för lagning står försäkringsbolaget för i det fall då försäkringsbolaget inte väljer att låta verkstaden utföra jobbet. Annars skulle jag tro att verkstaden "bjuder" på det... Försäkringsgrejer är ofta väldigt bra affärer för verkstäderna.

//Anders.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Den hojen som tur är är helförsäkrad då det faktiskt var billigare med hel än med trafik.. :3freak inte ofta det är så. men klassikförsäkring är det.
tänkte bara på detta med utrustningen.. får man den ersättningen genom vagnskadesjälvrisken. Vet inte hur jag ska utrycka mig. om jag betalar självrisken för vagnskada viilket är ca 4-5k får jag ersättning för både hoj och utrustning då?.
 

Bende

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki 750r -96
Personlig utrustning

Normalt sett gäller inte försäkringen på mc:n mer än hjälmen. Personlig utrustning får man ta på hemförsäkringen. Har man inte hemförsäkring i samma bolag som hojen får man betala självrisken på hoj och hem.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Bende skrev:
Normalt sett gäller inte försäkringen på mc:n mer än hjälmen. Personlig utrustning får man ta på hemförsäkringen. Har man inte hemförsäkring i samma bolag som hojen får man betala självrisken på hoj och hem.
gäller detta även vid helförsäkring?.. alla bolag?.. får ringa mitt FB imorgon och kolla med dom. Det var mest hjälmen jag ville har ersatt.
 

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Ort
I ett hus.
Hoj
Ingen, none, Kein.
Bende: Mina personliga erfarenheter är att det ersätts om man har helförsäkring. De löste in min förra hoj efter en olycklig incident på Orust. Skinnpaltorna ersatte de, likaså hjälmen.
Kan hända att försäkringsbolaget vägrar ersätta det på hemförsäkringen om du har fel bolag där.

//Anders.
 

Bende

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki 750r -96
Kan ha fel

Ja det var ju i och för sig några år sedan min lilla vurpa inträffade. På den tiden hade jag Holmia som försäkringsbolag och de sa att hade jag inte haft hemförsäkring hade jag inte fått ett öre för kläderna. Som sagt det var några år sedan.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
har hemförsäkring men inte hos samma bolag som MC försäkringen. ringer imorgon och kolla med dem se vad de säger.
 

Bende

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki 750r -96
philsson: Har du kollat med försäkringsbolaget vad som egentligen gäller, är lite nyfiken.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
punka på bakhjulet..det var inte de där dåliga bakhjulet som inte blit bytt än då? :rolleyes:
 

rikard1979

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2005
Ort
Järfälla
Hoj
Yamaha mt-09 2017
Om inte bolaget som hojen är försäkrad i täcker kläderna/utrustningen, så kan du ju ta det på din allriskförsäkring på hemförsäkringen skulle jag tro.
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
Tips 1:
Säg inte till bolaget att du fått punka eftersom dom då kollar däcket och kanske ser att det är för dåligt. Då får du inget på försäkringen eftersom den inte var laglig. :7peta

Tips 2:
Hjälmen går på vagnskada. Försäkringsbolagen brukar vara väldigt viliga att byta den eftersom den är ett så pass viktigt skydd. :tummenupp
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
jag får ersättning via trafikförsäkringen. På allt. Fast då var det personskador med också.

Annars täcker hemförsäkringen.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Bende skrev:
philsson: Har du kollat med försäkringsbolaget vad som egentligen gäller, är lite nyfiken.
Nej jag ringde inte idag faktiskt. Satt och mumlade över hur i vida de var värt självrisken eller inte. Har inte riktigt kommit fram till nåt än. Hjälmen jag hade har jag inte hittat nånstanns heller det är mäst det som är joxet. Det är en JWS hjälm vilket jag inte vet vad det är för märke eller om de är godkända hjälmar. Hjärnskakning fick jag i alle fall.
ozeo skrev:
punka på bakhjulet..det var inte de där dåliga bakhjulet som inte blit bytt än då? :rolleyes:
Förra året när jag skulle besiktiga en hoj jag inte längre har så gick ett visst däck igenom (bakdäck) 2 veckor senare så bytte jag till nya däck bak/fram. Hade detta däcket liggandes i garaget så jag krängde på det på CBn och åkte och besiktigade men de gick inte igenom. Samma besiktning, samma gubbe. :huvet Men orsaken till punkteringen var att de STACK hål i däcket.. nån spik eller nåt?. vet inte det satt inte kvar i däcket. Man såg bara vad de hade åstadkommit.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
AndersJohansson skrev:
Tips 1:
Säg inte till bolaget att du fått punka eftersom dom då kollar däcket och kanske ser att det är för dåligt. Då får du inget på försäkringen eftersom den inte var laglig. :7peta

Tips 2:
Hjälmen går på vagnskada. Försäkringsbolagen brukar vara väldigt viliga att byta den eftersom den är ett så pass viktigt skydd. :tummenupp
Jag får nytt däck i veckan jag ska köra med till verkstaden så de gamla kommer jag inte ha kvar.. :rolleyes: Men trots att jag hade dåligt mönsterdjup så tycker jag att försäkringen borde gälla?.. :va De kan förståss alltid kolla besiktningsanmärkningarna om de nu skulle vara så att de nekar ersättning.
Ang hjälmen. Får man ut ersättning om den icke är godkänd?.
 

Björk

Socio #3561
Gick med
23 Apr 2004
Ort
lite utanför uppsala
Hoj
Ducati
philsson skrev:
körde vält med min andra hoj igår strax efter att bakhjulet "smällde" (punktering) och jag tappade kontrollen totalt. Helt uppsliten MC jacka och hjälmen fick sig även några smällar. Undrar bara om någon av er vet vad som gäller för ersättning av utrustning. Är det någon separat självrisk eller ingår det i vagnskada eller nåt. Kan tillägga att jag hade skjuts på.
Ringde försäkringsbolaget idag men glömde fråga om utrustningen. Ang hojen så bad dem mig skicka in den till verstad för bedömning av kostnad för lagning. Är denna bedömningen gratis, ska jag stå för den eller kanske försäkringsbolaget. Det är ändå arbetstid för MC verkstaden.

/philsson

Efter att ha läst hela tråden, ställer jag mig frågan: Var ligger försäkringstagarens brukaransvar av en hoj?
Kanske att se till att hojjen är "bruksvärdig" innan man åker någonstans kan vara en infallvinkel, men är det en gilltlig/vettig argumentation, jag vet inte... slag under bältet?

mvh
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
X-Expert skrev:
Efter att ha läst hela tråden, ställer jag mig frågan: Var ligger försäkringstagarens brukaransvar av en hoj?
Kanske att se till att hojjen är "bruksvärdig" innan man åker någonstans kan vara en infallvinkel, men är det en gilltlig/vettig argumentation, jag vet inte... slag under bältet?

mvh
att mönsterdjupet var under 1mm skulle jag aldrig trott faktiskt och mig veto är mönster till för att få bra grepp och för att kunna tränga undan vatten. Att jag just fick in ett föremål i däcket spelar ingen betydelse på att det var ett slitet däck med lite mönster. Det hade gått hål antagligen i ett nytt och fint också.
Men visst.. kan tas som slag under bältet spec när det var dåligt mönsterdjup. Men hur ställer sig fösäkringsbolaget till det?.
 

Björk

Socio #3561
Gick med
23 Apr 2004
Ort
lite utanför uppsala
Hoj
Ducati
philsson skrev:
att mönsterdjupet var under 1mm skulle jag aldrig trott faktiskt och mig veto är mönster till för att få bra grepp och för att kunna tränga undan vatten. Att jag just fick in ett föremål i däcket spelar ingen betydelse på att det var ett slitet däck med lite mönster. Det hade gått hål antagligen i ett nytt och fint också.
Men visst.. kan tas som slag under bältet spec när det var dåligt mönsterdjup. Men hur ställer sig fösäkringsbolaget till det?.

Försäkringsbolaget kan nog ha sina åsikter om de får reda på alla detaljerna, med stor sannolikhet läser de det här forat också.
Men vad jag ville peka på var att, vi kanske som försäkringstagare också har ett visst ansvar att ha grejjerna på våra hojjar i bra skick, och inte skickar kostnaden för vår egen klantighet vidare till "kollektivet"

mvh
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
X-Expert skrev:
Försäkringsbolaget kan nog ha sina åsikter om de får reda på alla detaljerna, med stor sannolikhet läser de det här forat också.
Men vad jag ville peka på var att, vi kanske som försäkringstagare också har ett visst ansvar att ha grejjerna på våra hojjar i bra skick, och inte skickar kostnaden för vår egen klantighet vidare till "kollektivet"

mvh
jo det är klart man har ett ansvar som förare man vill ju sin egen säkerhet också såklart men jag tyckte däcket såg "bra" ut om du förstår mig rätt. Dessutom låg ett däck på beställning som kom hem nu denna veckan men vem vet om de hade gått hål i det också. Var ju trots allt nåt som gjorde hål i däcket. Som sagt.. känns ju väldigt dumt att just de man fick anmärkning på orsakade olyckan. :huvet
Ska kränga på de nya däcket och sen åka upp med MCn till en verkstad. De behövdes en reparationskonstnadsberäkning som FB ville ha.
 

KillerB

I can eat 50 eggs.......
Gick med
28 Jan 2005
Ort
söderut
Hoj
Hojlös än så länge...
philsson skrev:
körde vält med min andra hoj igår strax efter att bakhjulet "smällde" (punktering) och jag tappade kontrollen totalt. Helt uppsliten MC jacka och hjälmen fick sig även några smällar. Undrar bara om någon av er vet vad som gäller för ersättning av utrustning. Är det någon separat självrisk eller ingår det i vagnskada eller nåt. Kan tillägga att jag hade skjuts på.
Ringde försäkringsbolaget idag men glömde fråga om utrustningen. Ang hojen så bad dem mig skicka in den till verstad för bedömning av kostnad för lagning. Är denna bedömningen gratis, ska jag stå för den eller kanske försäkringsbolaget. Det är ändå arbetstid för MC verkstaden.

/philsson
Hemförsäkringen gäller vid personlig utrustning,, var så för mig i alla fall. Kolla det.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top