Ersättning för utrustning vid omkullkörning?. Bilsport&MC

missVFR

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
vischan
Hoj
VFR800
philsson skrev:
....Undrar bara om någon av er vet vad som gäller för ersättning av utrustning. Är det någon separat självrisk eller ingår det i vagnskada eller nåt....

Om de har samma regler som för fem år sedan så gick min utrustning på hojförsäkringen alltihop, jacka, byxor och hjälp samt inlösen av hoj.
Har inte upplevt några problem med Bilsport-MC./ Det är bara att ringa och fråga en gång till, du måste ju inte förklara allt bara för att du ställer frågan./Vic
 

natron

även gammalt järn går att smida...
Gick med
15 Dec 2004
Ort
Motala
Hoj
Kawasaki GPz 750
philsson skrev:
körde vält med min andra hoj igår strax efter att bakhjulet "smällde" (punktering) och jag tappade kontrollen totalt. Helt uppsliten MC jacka och hjälmen fick sig även några smällar. Undrar bara om någon av er vet vad som gäller för ersättning av utrustning. Är det någon separat självrisk eller ingår det i vagnskada eller nåt. Kan tillägga att jag hade skjuts på.
Ringde försäkringsbolaget idag men glömde fråga om utrustningen. Ang hojen så bad dem mig skicka in den till verstad för bedömning av kostnad för lagning. Är denna bedömningen gratis, ska jag stå för den eller kanske försäkringsbolaget. Det är ändå arbetstid för MC verkstaden.

/philsson

Kraschade för någon månad sedan. 1000kr på trafik, varur du får utrustning. Eg. inte hjälmen men om du inte tar ut för hojen så får du med hjälmen på trafiken oxå. Vagnskade 3000 kr. Täcker hoj och egentligen hjälm, dock ej resten av utrustningen.

Detta var vad de sa till mig och de betalade ut enligt dessa principer. Fick två utbetalningar, en för trafik (all utrustning inkl. hjälm) samt en för hojen... Valde att bara ta för delar och göra jobbet själv... Gick men de betalade inte särkilt bra. Har dock en gammal skorv, så det var ok ändå. Samma försäkringsbolag som du. De hade egen besiktningsman här, men de kan inte ta betalt för besiktning. Efter bes. ska ni ju komma överens om vad ni ska göra med hojen. (Repa på verkstad eller själv resp. ev skrot.)

MVH /G
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
philsson skrev:
körde vält med min andra hoj igår strax efter att bakhjulet "smällde" (punktering) och jag tappade kontrollen totalt. Helt uppsliten MC jacka och hjälmen fick sig även några smällar. Undrar bara om någon av er vet vad som gäller för ersättning av utrustning. Är det någon separat självrisk eller ingår det i vagnskada eller nåt. Kan tillägga att jag hade skjuts på.
Ringde försäkringsbolaget idag men glömde fråga om utrustningen. Ang hojen så bad dem mig skicka in den till verstad för bedömning av kostnad för lagning. Är denna bedömningen gratis, ska jag stå för den eller kanske försäkringsbolaget. Det är ändå arbetstid för MC verkstaden.

/philsson


Om det är ett försäkringsvillkor att du ska köra med skyddsutrustning så ersätter mc-försäkringen även detta.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
natron skrev:
Kraschade för någon månad sedan. 1000kr på trafik, varur du får utrustning. Eg. inte hjälmen men om du inte tar ut för hojen så får du med hjälmen på trafiken oxå. Vagnskade 3000 kr. Täcker hoj och egentligen hjälm, dock ej resten av utrustningen.

Detta var vad de sa till mig och de betalade ut enligt dessa principer. Fick två utbetalningar, en för trafik (all utrustning inkl. hjälm) samt en för hojen... Valde att bara ta för delar och göra jobbet själv... Gick men de betalade inte särkilt bra. Har dock en gammal skorv, så det var ok ändå. Samma försäkringsbolag som du. De hade egen besiktningsman här, men de kan inte ta betalt för besiktning. Efter bes. ska ni ju komma överens om vad ni ska göra med hojen. (Repa på verkstad eller själv resp. ev skrot.)

MVH /G
Det är mest utrustningen jag är tjurig över.. det som är skadat på hojen är bara avgassystemen 2 st kromade saker som på alla gamla klassiker. Vet inte själv vad de kan kosta på skrot i fint skick. Inget som väger upp mot 3k skulle jag gissa. Och dessutom är jag under 24 så då gäller 4k.
CHROLO skrev:
Om det är ett försäkringsvillkor att du ska köra med skyddsutrustning så ersätter mc-försäkringen även detta.
Sålde en hoj tidigt i somras även försäkrad hos bilsport&mc. När jag tecknade den försäkringen så kom vi överäns om att jag alltid körde med komplett utrustning via telefon och fick därmed lägre pris. Samma gäller min 250 där de frågade samma fråga vid tecknande av försäkringen. Nu till frågan, är alla deras försäkringar så. För de ställde mig inte frågan när jag ringde och försäkrade denhär hojen jag krashade med om jag körde med utrustning. Det är en klassikförsäkring jag tecknade. Kanske inte behövs ställ å så då?.. :va
 

RedTop

Se sei incerto, tieni aperto !
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Strax norr om Rimini
Hoj
Bimota DB2
CHROLO skrev:
Om det är ett försäkringsvillkor att du ska köra med skyddsutrustning så ersätter mc-försäkringen även detta.
Jag gick omkull (singelolycka) för två år sedan och fick följande besked. Bolaget var Salus Ansvar och vad jag vill minnas hade jag avtalat att bära skyddsutrustning:

1) Hjälm ersätts av vagnskadeförsäkringen.

2) Annan personlig utrustning ersätts av trafikdelen på försäkringen. Jag kunde få ut det den vägen men skulle då mista bonus.
Hade det varit en olycka där någon annan var vållande hade dennes försäkring täckt min utrustning.

3) Hemförsäkringen täcker utrustning. Har man hojen och hemmet i samma bolag blir det oftast bara en självrisk. Jag hade olika bolag så jag fick dubbla självrisker, men hade inga problem att få ut ersättning från hemförsäkringen.


/RedTop
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
RedTop skrev:
3) Hemförsäkringen täcker utrustning. Har man hojen och hemmet i samma bolag blir det oftast bara en självrisk. Jag hade olika bolag så jag fick dubbla självrisker, men hade inga problem att få ut ersättning från hemförsäkringen.


/RedTop
kan man alltså få ut dubblelt upp?.. tycker jag låter konstigt.. men du kan väl inte mena att man måste betala självrisken både hos hemförsäkringen och MC FB för att man har olika bolag?.. : :confused:
 

RedTop

Se sei incerto, tieni aperto !
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Strax norr om Rimini
Hoj
Bimota DB2
philsson skrev:
kan man alltså få ut dubblelt upp?.. tycker jag låter konstigt.. men du kan väl inte mena att man måste betala självrisken både hos hemförsäkringen och MC FB för att man har olika bolag?.. : :confused:

I mitt fall blev det så här:
Hjälmen och reparationerna på hojen ersatte Salus Ansvar på hojförsäkringens vagnskadedel, alltså ingen bonusförlust. Självrisken på vagnskadan var 5000 kr vilket jag fick betala.

Resten av den skadade utrustningen, skinställ, stövlar och handskar, ersatte min hemförsäkring i Trygg Hansa och jag fick betala 2000kr i självrisk där.

Hade jag haft min hemförsäkring i Salus Ansvar hade jag vara behövd betala en självrisk på 5000 kr.

Jag kunde, om jag ville, ha fått ersättning för utrustningen via hojförsäkringens trafikdel istället för på hemförsäkringen och då hade jag sluppit självrisken på 2000kr, men eftersom jag då hade förlorat bonus blev det i allfall billigare för mig att ta utrustningen på hemförsäkringen.

Lite märkligt system tycker jag, men så var det!

/RedTop
 

natron

även gammalt järn går att smida...
Gick med
15 Dec 2004
Ort
Motala
Hoj
Kawasaki GPz 750
philsson skrev:
Nu till frågan, är alla deras försäkringar så. För de ställde mig inte frågan när jag ringde och försäkrade denhär hojen jag krashade med om jag körde med utrustning. Det är en klassikförsäkring jag tecknade. Kanske inte behövs ställ å så då?.. :va

Även i mitt fall var det en klassikförsäkring. Men när jag ringde till dem så var de väldigt trevliga och förklarade allt. Jag behövde inte blanda in hemförsäkring etc. i detta. (Har olika försäkringsbolag).
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
natron skrev:
Även i mitt fall var det en klassikförsäkring. Men när jag ringde till dem så var de väldigt trevliga och förklarade allt. Jag behövde inte blanda in hemförsäkring etc. i detta. (Har olika försäkringsbolag).
Du skrev inte om du hade full utrustning eller inte.. eller så missade jag det. Får jag ut nåt på trafikförsäkringen om jag enbart hade jacka hjälm?. Jag ringde idag och kollade om jag fick ut för hjälm och jacka på trafik och fick till svar JA men jag glömde nämna att jag ej hade full skyddsutrustning.
Ang hjälm där så är det väldigt knepigt.. för jag vet inte vad det är för hjälm jag har, var den ligger i pris och om den är godkänd eller ej. Märket heter JMS modellen heter JR-1400 har jag för mig.

Ang försäkringsbonus är väl det inget som bilsport sysslar med vad jag förstått?.
 

Super Blackbird

prospect
Gick med
8 May 2004
Ort
Linköping
Hoj
Honda CBR 1100 XX Blackbird
Men Fb är riktigt duktiga på att skriva ner värdet på kläderna, 20% bara du tagit ut dom från butiken. Iaf mina erfarenheter från if...

snubblade på tröskeln ut från butiken....... :tummenupp
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Super Blackbird skrev:
Men Fb är riktigt duktiga på att skriva ner värdet på kläderna, 20% bara du tagit ut dom från butiken. Iaf mina erfarenheter från if...

snubblade på tröskeln ut från butiken....... :tummenupp
:3freak låter ju schysst.. men jag vill veta om jag får ersättning för hjälmen.. "lönt" annars.. isf kan jag likaväl köpa jacka och hjälm själv.. jackan gick på typ 1500 eller nåt och självrisken ligger på 1000kr. Vill ju ha för hjälmen också om de ska vara värt det..
Föresten.. hört massa snack om att det ska vara bra att undvika ta ut på försäkringen om det går.. någon anledning?.. är de bara bonus eller finns de någon annan anledning.. :confused:
 

Super Blackbird

prospect
Gick med
8 May 2004
Ort
Linköping
Hoj
Honda CBR 1100 XX Blackbird
Du kan ev. be butiken värdera de skadade prylarna, mej vetligen är det bara när Fb får betala ut till motpart som "bonusförlust" sker.
 

natron

även gammalt järn går att smida...
Gick med
15 Dec 2004
Ort
Motala
Hoj
Kawasaki GPz 750
philsson skrev:
Du skrev inte om du hade full utrustning eller inte.. eller så missade jag det. Får jag ut nåt på trafikförsäkringen om jag enbart hade jacka hjälm?. Jag ringde idag och kollade om jag fick ut för hjälm och jacka på trafik och fick till svar JA men jag glömde nämna att jag ej hade full skyddsutrustning.
Ang hjälm där så är det väldigt knepigt.. för jag vet inte vad det är för hjälm jag har, var den ligger i pris och om den är godkänd eller ej. Märket heter JMS modellen heter JR-1400 har jag för mig.

Ang försäkringsbonus är väl det inget som bilsport sysslar med vad jag förstått?.

Sorry, var lite otydlig.
Jo, jag hade full utrustning, men det var inget de frågade om. Inte heller bad de om kvitton. Jag packade det som var paj vad gäller utrustning (inte mc:n ;) i en banankartong och skickade eländet till dem. De värderade och betalade ut inom 3-4 dagar. Inga konstiga frågor om utrustning eller värde.. Tyckte de betalade rätt hyffsat. Jag kunde köpa nya grejor för pengarna jag fick, trots självrisken. Men då beställde jag från Louis.de och jag köpte väl inte det dyraste heller (dock likvärdigt det jag hade innan). Stövlarna var lite skrapade, så de fick jag 1k för samt att de skickade tillbaka dem. Lite skokräm så blev de som nya. De betalade även frakten. Hojen kom de som sagt ut och tittade på. Tog nästan två veckor iofs, men jag ringde och sa att jag börjar skruva och sparar det som var paj. Ersättningen jag fick täckte delar, självrisken täcktes väl av mitt arbete då ;)
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
natron skrev:
Sorry, var lite otydlig.
Jo, jag hade full utrustning, men det var inget de frågade om. Inte heller bad de om kvitton. Jag packade det som var paj vad gäller utrustning (inte mc:n ;) i en banankartong och skickade eländet till dem. De värderade och betalade ut inom 3-4 dagar. Inga konstiga frågor om utrustning eller värde.. Tyckte de betalade rätt hyffsat. Jag kunde köpa nya grejor för pengarna jag fick, trots självrisken. Men då beställde jag från Louis.de och jag köpte väl inte det dyraste heller (dock likvärdigt det jag hade innan). Stövlarna var lite skrapade, så de fick jag 1k för samt att de skickade tillbaka dem. Lite skokräm så blev de som nya. De betalade även frakten. Hojen kom de som sagt ut och tittade på. Tog nästan två veckor iofs, men jag ringde och sa att jag börjar skruva och sparar det som var paj. Ersättningen jag fick täckte delar, självrisken täcktes väl av mitt arbete då ;)
låter riktigt bra.. :tummenupp och du förlorade inget på att göra så med bilsport då de inte har nån bonus?.. alltså jag ser ingen nackdel med att skicka iväg hjälmen och jackan trots att värdet är högst 3k tillsammans på de prylarna. Skickar på måndag om jag inte hittar nån baksida med det.
 

natron

även gammalt järn går att smida...
Gick med
15 Dec 2004
Ort
Motala
Hoj
Kawasaki GPz 750
philsson skrev:
låter riktigt bra.. :tummenupp och du förlorade inget på att göra så med bilsport då de inte har nån bonus?.. alltså jag ser ingen nackdel med att skicka iväg hjälmen och jackan trots att värdet är högst 3k tillsammans på de prylarna. Skickar på måndag om jag inte hittar nån baksida med det.

Som jag förstått det ska det inte bli några problem. Försäkring har man ju för att täcka när det går åt skogen. Tänker dock se till att hålla mig på hjulen i fortsättningen ;) (så gott det nu går.. )
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top