Ersättning för utrustning?

Grave_digger

Ingen rök utan en Burnis
Gick med
4 Dec 2004
Ort
Vara
Hoj
Hornet 900a -03 (blå)
Efter en liten mindre incident härrom dan. så blev min hoj ett fall för försökringsbolaget. Nu till min fråga. Får man ut ersättning för personlig utrustning? gortexstället som jag hade på mig blev skrapat och fick hål på ett par ställen. hojen är helförsäkrad genom IF.
 

Nicotin

Guest
allt går på din mc försäkring, skydd rubbet...

Se bara till att ha kvitton på allt som gick sönder...
 

£m£li£

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2006
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha r6-03 (skrot), Honda CBR 600 rr - 03 (såld)
Precis.. Allt går på trafikförsäkringen.. Om du inte har kvitto, spara utrustningen iaf så att du kan skicka in den/bilder på den (inte alla som har kvitton ju..)
 

Arlukin

Master Po
Gick med
27 Jun 2007
Ort
HÄGERSTEN
Hoj
CBR 900 - 99
Precis.. Allt går på trafikförsäkringen.. Om du inte har kvitto, spara utrustningen iaf så att du kan skicka in den/bilder på den (inte alla som har kvitton ju..)

Märkligt, folksam sa att det gick på hemförsäkringen när jag pratade med dom. Gjorde det härom dagen, men jag tycker att bolagen ändrar sig fram och tillbaka hela tiden när det gäller allt möjligt. Eller kanske snarare att man pratar med olika folk, och alla kan inte allt. Utan bara chansar på vad dom tror är rätt.
 

£m£li£

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2006
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha r6-03 (skrot), Honda CBR 600 rr - 03 (såld)
Märkligt, folksam sa att det gick på hemförsäkringen när jag pratade med dom. Gjorde det härom dagen, men jag tycker att bolagen ändrar sig fram och tillbaka hela tiden när det gäller allt möjligt. Eller kanske snarare att man pratar med olika folk, och alla kan inte allt. Utan bara chansar på vad dom tror är rätt.

Det bolag du har hojförsäkringen hos kan försöka få det att gå på hemförsäkringen för att "slippa undan", men nya lagen säger att allt sånt ska gå på hojförsäkringen (inte personliga värdesaker, utan kläder o så då).. Vill inte Folksam ta det kan du prata med dom du har hemförsäkringen hos o be dom skicka ett papper till dig där dom hänvisar till den där nya lagen (jag har ett sånt brev här hemma, men det var aldrig något snack när jag pratade med dom jag haft hojförsäkringen hos).. Trafikförsäkringen (jag hade också helförs.) kommer även i mitt fall betala ut pengar för utebliven inkomst, sveda o värk o lite så där.. Så vid personlig utrustning, mediciner o all annan kostnad som uppstår vid sjukhusvistelse eller annat om du kör omkull går på hojförsäkringen..
 

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
Mitt skinställ o övriga saker fick jag gå ner till mc handlaren o låta honom värdera och sen skickade jag bara in värderingspappret till Trygghansa. Det ingår i trafikförsäkringen sa dom på Trygghansa
 

rocketer

Medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Centralt
Hoj
Hayabusa 2008
Har Folksam och det går på hojförsäkringen inte hemförsäkringen - kollade nyligen :rolleyes: . Dessutom drar de en viss % (?25%?) efter ett år från köpedatum.//R
 

Grave_digger

Ingen rök utan en Burnis
Gick med
4 Dec 2004
Ort
Vara
Hoj
Hornet 900a -03 (blå)
Har Pratat med IF nu. Dom står för rubbet. Kläder Sveda och värk m,m. Nu ska jag bara fåtag på MC verkstan så jag kan köra bort hojen dit. Hatar semestertider..
 

Arlukin

Master Po
Gick med
27 Jun 2007
Ort
HÄGERSTEN
Hoj
CBR 900 - 99
Det bolag du har hojförsäkringen hos kan försöka få det att gå på hemförsäkringen för att "slippa undan", men nya lagen säger att allt sånt ska gå på hojförsäkringen (inte personliga värdesaker, utan kläder o så då).. Vill inte Folksam ta det kan du prata med dom du har hemförsäkringen hos o be dom skicka ett papper till dig där dom hänvisar till den där nya lagen (jag har ett sånt brev här hemma, men det var aldrig något snack när jag pratade med dom jag haft hojförsäkringen hos).. Trafikförsäkringen (jag hade också helförs.) kommer även i mitt fall betala ut pengar för utebliven inkomst, sveda o värk o lite så där.. Så vid personlig utrustning, mediciner o all annan kostnad som uppstår vid sjukhusvistelse eller annat om du kör omkull går på hojförsäkringen..

Jo dom är ena luringar dom där försäkringsbolagen. Men jag hade "flyt" och fick billigaste hojpremien hos folksam, där vi även har hemförsäkring. Så dom får bråka internt vilken avdelning som ska ta skadesmällen. Fick idag också hem lite olycksfallsförsäkringspapper, tänkte fixa en sån till mig och frugan =)
 

goliat_43

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Snart kanske...
Om det är en trafikolycka går det på MC:försäkringen, om du därmot t.ex tappat en hjälm eller lyckats förstöra utrustningen på något annat vis kan man ta det på hemförsäkring.
 

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Borlänge
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Vi krockade med varann alla tre här i slutet på Juli ,jag frugan och min dotter.Vi har Länsförsäkringar.Vi har redan reglerat allt .Vi fick kontant ersättning på min och frugans hoj mot att jag lagade dem själv.Min dotters hoj blev inlöst.Vi fick ut helt nya utrustningar alla tre utan avdrag för ålder.Behövde inte visa kvitton eller nåt, jag sa bara att kläderna var köpta i år(det var de också).Alltså tre veckor efter krocken så har vi fått alla pengar insatta på kontot.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top