Ersättning från vägverket?

mattsster

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM DUKE 690 2010
Skulle ner till falkenberg och kolla RR idag men resan dit gick väl sådär på slutet. Vi körde på en väg i närheten av ullared när både jag, brorsan och nästan en kille till vurpade pga stora mängder rullgrus i en kurva. Det gick inte fort, kanske 40 kmh eller nått, vi tog det lite lugnt då det ta mig fan vart grus i var enda kurva på den vägen... vurpan var näst intill omöjlig att undvika, och inga skyltar var uppsatta om slirig körbana någonstans.

Tänkte gå på vägverket imon för att kräva ersättning. De har ju för fan lagat potthål med rullgrus och inte satt upp några skyltar, någon mer som åkt där idag?

Till min fråga, någon mer som vurpat eller liknanade på grund av undermålig vägbana och fått / försökt få ersättning av VV?
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Jag vurpade i en rondell där vv hade spillt ut tjära på väg till ett vägarbete på andra sidan rondellen. Försökte med allt, men fick inte ut något alls. :(
 

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
hände samma sak med mig förra året .,,, fick inte ut nåt
 

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Götefisk
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
på jorden, vart bor du?

Blir ju så jäkla frustrerad. Är ju värt ett försök, tänkte bara höra om någon annan hade någon erfarenhet av detta..


Jag bor i Polen.

Du vill alltså ha ersättning från VV, trots att det inte ens skett någon olycka. Är detta korrekt uppfattat?
 

Lillvego

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Västerås
Hoj
CBR1000f
Om du ska ha chans att få ut pengar behöver du nog läsa på lite bättre!
Vägverket är en statligt ägt och har entreprenörer som sköter vägarna. Peab, Skanska, Svevia, NCC kanske låter bekant? De sköter de svenska vägarna. Kolla först upp vem som hade vägsträckan som var jävlig.

Du kommer dessvärre få svårt att få ersättning även om du har bra argument. Såhär års fixas många stödkanter med nytt grus. Bilister ser det som ett gyllene tillfälle att ta några extra centimetrar i kurvorna. På så sätt slänger de upp grus på vägen. Detta sker några timmar efter de fixat stödkanterna så det är inte mycket de kan göra.

Tyvärr

Vh.
 

carlo

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Järfälla
Hoj
CanAm 800 XXC -11 & KTM 200 EXC -07
Jag körde över ett potthål med min bil och behövde rikta fälgarna. Det pågick ett vägbygge där hålet fanns och byggfirman ersatte mig utan trassel. I fallet ovan med tjära på vägbanan här det ju solklart ett det ska ersättas av firman som spillt ut skiten likaså... Om jag inte minns fel från mina samtal med VV ( det var ca 10 år sen) så har de endast ansvar för "stamnätet" dvs motorvägar och större vägar medan resten ligger under respektive komuns ansvar. Det kanske inte är VV ni ska vända er till?
 

mattsster

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM DUKE 690 2010
Om du ska ha chans att få ut pengar behöver du nog läsa på lite bättre!
Vägverket är en statligt ägt och har entreprenörer som sköter vägarna. Peab, Skanska, Svevia, NCC kanske låter bekant? De sköter de svenska vägarna. Kolla först upp vem som hade vägsträckan som var jävlig.

Vh.

jo men vägverket är väl har väl ändå yttersta ansvaret för att våra vägar inte är direkt trafikfaliga! alla hojåkare som åkt där måste fått sig en riktigt läskg upplevelse när framhjulet bara släpper...
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Jag hade ju gett den ansvarige en käftsmäll om de vägrar ersätta något de uppenbarligen orsakat :mad:

Håller själv på och tampas med en förbannad j***a myndighet som håller på och slingrar sig undan... :huvet
 

Catherine

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Falun
Hoj
Gixxer 750 K8
Vad jag vet så är de skyldiga att skylta när de reparerar med grus. Har de inte skyltat borde de ju ta sitt ansvar, kan man tycka. Har ni tagit foton på stället, så är ju det också bra som bevis.
 

mattsster

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM DUKE 690 2010
Vad jag vet så är de skyldiga att skylta när de reparerar med grus. Har de inte skyltat borde de ju ta sitt ansvar, kan man tycka. Har ni tagit foton på stället, så är ju det också bra som bevis.

Ja, dte är ju just det, hade det funnits skyltar är det ju en sak, men det fanns ju inga skyltar. har bilder, men dom är inte jätte bra, kanske funkar annars får jag väl sticka dit och fota snarast...
 

mkillen

Steven Segal MC
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZ6-N S2 -07
Sett filmen "Nyckeln till frihet"

Där ber karaktären Andy Dufresne om bidrag till fängelsebiblioteket. Det går inget vidare, han får ett nej direkt. Men Andy skickar 1 brev i veckan i 4 år, då ger dom upp och ger han bidraget ändå. :)

Således. Ring dom 1 ggr/dag om detta. Till slut kommer dom ge med sig.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top