Ester-baserad olja?

sandstream

Guest
Var inne hos en relativt stor återförsäljare av hojar i går för att köpa oljefilter och olja. De rekommenderade en ester-baserad olja från Motul och berättade att de sett stor skillnad på slitaget av kamaxlarna på de garantiarbeten de gjort och då kunnat jämföra hojar de servat med ester-baserad olja och de som gått med "vanlig" olja.

Estern (vad det nu är) ska tydligen ge motordelarna en skyddande hinna som inte försvinner vilket minskar slitaget på delarna vid start. Vanliga oljor rinner av delarna och de slits lite i början, tills oljan kommit fram.

Vad säger oljeexperterna, stämmer påståendena ovan?
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Jag vet inte om det är bättre men min mek säger sig hälla i en olja som ger ett skyddande skickt, vet dock inte vad det är.

Ju mer sällan du kör säger han ju bättre olja bör du ha. Kör du ofta rör det ju sig hela tiden = billig olja fungerar. Såklart måste den ju bytas oftare med.
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Snack, sen är sannolikheten att dem vet att varje cykel de jämfört har enbart gått på den oljan är rätt liten
 

Küngen1

8 Superbike
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Ester är vegetabiliskt och dess främsta egenskap är att ester dras til värme, I motsats till olja. Sen fäster esterbaserad olja väldigt bra på alla delar i motorn.
 

Dr.Bike

Guest
Sandis: "Var inne hos en relativt stor återförsäljare av hojar i går för att köpa oljefilter och olja. De rekommenderade en ester-baserad olja från Motul och berättade att de sett stor skillnad på slitaget av kamaxlarna på de garantiarbeten de gjort och då kunnat jämföra hojar de servat med ester-baserad olja och de som gått med "vanlig" olja.

Estern (vad det nu är) ska tydligen ge motordelarna en skyddande hinna som inte försvinner vilket minskar slitaget på delarna vid start. Vanliga oljor rinner av delarna och de slits lite i början, tills oljan kommit fram."


Så är det inte.

Allt står i oljetrådarna Sandis.
Däremot är olja (syntetolja) som innehåller estrar ett ytterligre snäpp bättre an andra icke ester-innehållande syntetoljor.

Varför kunde inte du (som annars är ordningsman) ställa din fråga där? :tungan
Hur många olika oljetrådar har vi nu?

Jävla säljsnack. Inte fan har dom så många garantiärenden så att dom kan börja dra slutsatser om oljans effekt på kamaxelslitage.
Välj en annan handlare :fakta

Inget fel på Motul.

:tummenupp

Snack, sen är sannolikheten att dem vet att varje cykel de jämfört har enbart gått på den oljan är rätt liten

Helt riktigt
 
Last edited:

sandstream

Guest
Jävla säljsnack. Inte fan har dom så många garantiärenden så att dom kan börja dra slutsatser om oljans effekt på kamaxelslitage.
Och vad vet du om det?
Om en tillverkar återkallar en modell, i det här fallet en customhoj, där reparationen kräver delning av motorn så är det väl inte så svårt att se hur slitaget är. Vart hojen är servad står ju i serviceboken och använder verkstaden samma olja till alla hojar av den modellen och ser skillnad på slitaget jämfört med andra hojar som de inte servat är det väl ett ganska naturligt antagande att det har med oljan att göra.

@Dr.Bike: Att läsa igenom oljetrådar på 43 sidor tar för lång tid. Nu fick jag ju lite blandade svar ganska fort :)
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Och vad vet du om det?
Om en tillverkar återkallar en modell, i det här fallet en customhoj, där reparationen kräver delning av motorn så är det väl inte så svårt att se hur slitaget är. Vart hojen är servad står ju i serviceboken och använder verkstaden samma olja till alla hojar av den modellen och ser skillnad på slitaget jämfört med andra hojar som de inte servat är det väl ett ganska naturligt antagande att det har med oljan att göra.

@Dr.Bike: Att läsa igenom oljetrådar på 43 sidor tar för lång tid. Nu fick jag ju lite blandade svar ganska fort :)

Är antalet tillräckligt stort så kan man nog dra den slutsatsen men då gäller det att veta alla andra eventuella faktorer som kan påverka resultatet. Placebo är ju inte ovanligt....
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Misstänker att du steg in hos en handlare som säljer Motul då de är de enda som marknadsför Ester teknologin. Motul är riktigt bra oljor (bland de bästa) får du ett bra pris på deras produkter så skall du absolut välja dem.

Sen är det ju det där med esterteknologi och lärkpastej... Esterteknologin i sig är lovande och har de positiva egenskaperna man marknadsför, huruvida slutprodukten har det eller ej är dock betydligt mer tveksamt. Bra olja är det däremot även om den är aningen överprisad. Det brukar dock inte vara omöjligt att tjata sig till inköpspris hos en handlare om man beställer en hel låda.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Och vad vet du om det?
Om en tillverkar återkallar en modell, i det här fallet en customhoj, där reparationen kräver delning av motorn så är det väl inte så svårt att se hur slitaget är. Vart hojen är servad står ju i serviceboken och använder verkstaden samma olja till alla hojar av den modellen och ser skillnad på slitaget jämfört med andra hojar som de inte servat är det väl ett ganska naturligt antagande att det har med oljan att göra.

@Dr.Bike: Att läsa igenom oljetrådar på 43 sidor tar för lång tid. Nu fick jag ju lite blandade svar ganska fort :)

Frågan som inställer sig då är.

Om ingen orkar läsa en bra oljetråd för att den är på 43 sidor, hur många oljetrådar behöver vi och på hur många sidor skall alla dom vara på ?:D

Och om det blir väldigt många oljetrådar kanske vi måste lägga dom i ett olje forum, hur många trådar kan det då vara i detta forum innan vi inte orkar kolla i det.:D
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tja... Eftersom du redan bestämt dig finns ju ingen anledning att säga varken eller. Motul är det inget fel på, men är inte revolutionerande likväl. Vore det så skulle _alla_ elitteam åka på denna. Inte sant?
 

Dr.Bike

Guest
Misstänker att du steg in hos en handlare som säljer Motul då de är de enda som marknadsför Ester teknologin. Motul är riktigt bra oljor (bland de bästa) får du ett bra pris på deras produkter så skall du absolut välja dem.

Sen är det ju det där med esterteknologi och lärkpastej... Esterteknologin i sig är lovande och har de positiva egenskaperna man marknadsför, huruvida slutprodukten har det eller ej är dock betydligt mer tveksamt. Bra olja är det däremot även om den är aningen överprisad. Det brukar dock inte vara omöjligt att tjata sig till inköpspris hos en handlare om man beställer en hel låda.

Hear Hear!
Could'nt agree more!
:tummenupp

@Dr.Bike: Att läsa igenom oljetrådar på 43 sidor tar för lång tid. Nu fick jag ju lite blandade svar ganska fort :)

Förvisso.
Men du hade kunnat fråga mig direkt, då hade du fått ett svar som hade gått ÄNNU fortare ;)

Och vad vet du om det?
Om en tillverkar återkallar en modell, i det här fallet en customhoj, där reparationen kräver delning av motorn så är det väl inte så svårt att se hur slitaget är. Vart hojen är servad står ju i serviceboken och använder verkstaden samma olja till alla hojar av den modellen och ser skillnad på slitaget jämfört med andra hojar som de inte servat är det väl ett ganska naturligt antagande att det har med oljan att göra.

Inte helt sant.
Jag vill påstå att ALLA oljor ger rätt skydd sålänge man följer tillverkarens min.rek. kvlaisort och följer bytesintervallerna.
Och så länge oljan gör sitt jobb (vilket alla på marknaden förekommande oljor gör) så ser man inte något slitage alls.

Ser man slitage - då har nåt gått snett, och det finns många orsaker (som står i oljetrådarna! :))

De oljor VI diskuterar av de som ligger i topp vad avser smörjförmåga, värmetålighet, viskositetsstabilitet är bara ÄNNU bättre och klarar ÄNNU MER belastning utan att svikta.

Min lansföring är ju (som de flesta vet) att vi alla ska kunna köpa denna bästa olja till vettiga priser.
 
Last edited:

sandstream

Guest
Misstänker att du steg in hos en handlare som säljer Motul då de är de enda som marknadsför Ester teknologin. Motul är riktigt bra oljor (bland de bästa) får du ett bra pris på deras produkter så skall du absolut välja dem.
De hade både Shell och Motul samt 30% rabatt på båda märkena.
I övrigt, tack för infon :tummenupp
Att bevisa att en viss olja skulle ha räddat ett visst antal haverier för en viss tillverkares felaktiga kamaxlar tror jag inte 5 öre på.
Det bevisar bara att du inte förstod vad jag skrev. Läs igen innan du blir så där jättekissnödig.
Frågan som inställer sig då är.
Om ingen orkar läsa en bra oljetråd för att den är på 43 sidor, hur många oljetrådar behöver vi och på hur många sidor skall alla dom vara på ?:D
Och om det blir väldigt många oljetrådar kanske vi måste lägga dom i ett olje forum, hur många trådar kan det då vara i detta forum innan vi inte orkar kolla i det.:D
Det är ett olösligt problem, tyvärr :D

@Dr.Bike: Vill inte störa dig med såna frågor ;)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
De hade både Shell och Motul samt 30% rabatt på båda märkena.

Skall man välja mellan Shell och Motul så är det Motul alla dagar i veckan. Shell gör bra oljor men de är prisade helt fel i hopp om att få någon form av premiumstämpel på märket.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top