Estoril har börjat

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nyteknik skrev:
Sådärja, där är ju din gamla Avatar med TRX:en. Oj - du bor verkligen inte i stan! Men det låter ok tycker jag. Odlar faktiskt en dröm om att flytta från stan och bo som en skogsbonde - och gärna i krokarna runt Örebro, som jag gillar. Eeeh, för att göra inlägget giltigt här vill jag tillägga att Biaggi gör sitt livs race imorgon (idag) och vinner före Sete och Rossi. :tummenupp

Livet på landet är grymt, förutom modemsurfning då! Kan jag varmt rekomendera - billig hojförsäkring dessutom! :tummenupp
Örebro ligger otroligt bra till för att nå svenska racebanor.
Gelleråsen = 5 mil
Sviestad = 12 mil
Kinnekulle = 13 mil
Mantorp = 13 mil

Imorgon visar Jacque gamla 250 takter och luggar Hondamaffian ordentligt. Om det räcker hela vägen till vinst vågar jag inte säga men pallen blir det!

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
"Lite" genant måste det ju vara för Kawasaki och Proton att WCM/Harris är snabbare vid sitt första försök med den helt nya MotoGP hojen. Förvisso verkar Aoki inte alls gilla fyrtakt och har varit en skugga av sitt forna jag den här säsongen liksom McCoy men de borde väl kunna ha De Gea bakom sig tycker man......

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ja
Och nästan likadant för tredjeplatsen i MotoGP! Kul för Capirex!

grandmaster

Radical Riders
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2-takt
rerell skrev:
Och nästan likadant för tredjeplatsen i MotoGP! Kul för Capirex!

jäklar vilken skillnad i effekt det var i Duccen jfr Hondan.
Sete gjorde nog inget fel, lagom uppgiven efter målgång.

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ja
grandmaster skrev:
jäklar vilken skillnad i effekt det var i Duccen jfr Hondan.
Sete gjorde nog inget fel, lagom uppgiven efter målgång.
Capirossi kan ju ha haft lite bättre utgångshastighet ur sista kurvan och fått lite hjälp av "slipstreamen" också, men det kan i vilket fall som helst inte ha varit speciellt kul för Sete att sitta med full gas och se Duccen susa förbi några meter innan mål.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Trist MotoGP race. Biaggi hade som vanligt inget att sätta emot Rossi när det blev allvar. Jag fattar inte varför producenterna är så fruktansvärt dåliga på att följa vad som händer längre ner i fältet. I täten hände ju egentligen ingenting av intresse. Det hade varit mer intressant att se hur WCM, Kawasaki, Proton och Suzuki hanterade Estoril.

Och fy katten vad dålig Kent Wirén är som kommentator. Karln tappar inte bara minnet utan säger fel, hakar upp sig på skitsaker och kan till på köpet ingenting om roadracing! Christer Liljenberg var däremot en positiv överraskning som stand in för Peter Dahlbom. Släng ut fjanten Björn Brander och gör Liljenberg till permanent kommentator så kommer det börja likna något.

PS. Hoffmann ligger före Roberts i sammandraget! :eek: DS

grandmaster

Radical Riders
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2-takt
asså, jag har en idé om att det inte är en tillfällighet att det är ledaren som visas mest. Som i allting annat handlar det om pengar. Ledarens sponsorer förväntar sig att ledaren visas mest o producenten har nog ett gäng med direktiv som begränsar utrymmet för kreativitet.

Vad det gäller kommentatorerna så blev det en mindre lyckad insats än vanligt. Det är helt ok med lite humor (säskilt om det inte händer så mycket i bild) ... men "socker i tanken"?!

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Tyckte inte det var så illa med kommentatorerna.

Enda gången jag störde mig var i tekniska
sektionen när de i stället för att översätta/
förklara chassidetaljerna tjatade 10 ggr att Öhlins
ligger i Upplands Väsby.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Jag hade mitt lilla garv åt kommentatorerna igår, var det ingen mer än jag som hörde deras missöde, när deras ljud fortfarande låg på under reklamen utan att de visste om det?
När de kom på att de inte presenterat Kallio, men eftersom han inte var svensk utan snarare nordbo, hade de hoppat över honom och å kläcker den ena iofs skämtsamt "Men han är ju en jävla finne". Efter pausen presenterade de honom iofs som ytterligare en nordbo ;)

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Eftersom jag inte skulle gjort ett bättre jobb än någon av kommentatorerna tänker jag inte säga att de var dåliga, tvärt om tycker jag att de gjorde ett hyfsat jobb även om jag har hört bättre. Den ena var har varit med förut, vem är det? Den andra lät som en riktig färsking, stammade, hakade uppsig, sade halva meninga och tappade orden. Det är förståeligt när man är ny. De kan inte ha jobbat ihop många gånger tidigare eftersom de ofta pratade i munnen på varandra.

Som vanligt med kommentatorer som sitter i par handlar den mycket om personkemi. Hellst ska de komplettera varandra, som de två ordinarie kommentatorerna gör. Jag vet inte heller vem som är vem där. Den ena av de ordianre får också ofta kritik som jag tycker är oberättigad. Genom sina olikheter har de redan i förväg gjort upp om vilka roller de har och därmed vem som kommer att säga vad . Den ena är kritisk, sakkunnig och rättar ofta den andra som är snabb, entusiastisk och pådrivande. Ett sånt par är intressant att lyssna på. Tänk om det hade varit två personer av typ ett som suttit och rättat varnandra och malt på om en massa detaljer?

När jag brukade titta på F1 på Eurosport i början av 90-talet var John Watson och Alan Någonting ett riktigt radarpar. De var båda olika och kompletterade varandera. När Alan försvann var magin borta. Watson som brukade briljera i Alans sälskap med sin erfarenhet och kunskap blev en blek halva i det nya kommentatorparet.

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Offkeff, det höde jag också. Ha ha haaaa det var en riktigt rolig blunder. Sen var det också lite kul när de tävlade om att säga "Hugo Marchand" med franska uttal fyra gånger på raken efter varandra.

"Bla bla bla....Hugo Marchand." (svenskt uttal)
"Hugo" (Franskt uttal)
"Hugo" (Franskt uttal)
"Hugo" (Franskt uttal)

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Det var iofs väldigt många blunders och felsägningar igår, alla "stillestånd" var dock inte deras fel, ljudet klipptes för dem lite då och då. Sen skulle man gärna hört lite mer om hur det gick längre bak i fältet, av sådant man inte fick se, för man får ju rätt bra koll på vad som händer där framme ändå.
Randy mamola presenterades ju som Randy de Puniet minst en gång iaf ;)

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Ibland tar sig folk vatten över huvudet.
All respekt åt Bosse Hansson när det gäller
skridsko - då är han kungen.. men i fotboll :p

Ett antal år sen Holland spelar,
Bosse kommenterar,
Svennis är bisittare.

BH: "Ja, Kohmann är ju bra att ha bakåt,
men skulle man inte behöva en back som
är bra offensivt också"
Svennis: "hmmm" (tyst)
BH: (pinsamt tyst)
Svennis: "Ronald Kohmann betraktas allmänt som
Europas bäste offensive back" :rodnar

Stackars Bo!

Oro

Hej hopp!
Gick med
11 Jun 2003
Bor används bland annat i kärnkraftverk som neutro
Hoj
3 havreracers o 1 par beg regndäck till en 125r
Tycker kommentatorerna gjorde en blek insats. De visste i princip ingenting om de svenska förarna ( "Frederick" Watz och Stiggy). Att de inte visste att Stiggy kraschat och skadat sig var ganska dåligt...

Rejsingen i övrigt var väl rätt OK, Duccarna är coola.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
K-Micke skrev:
Är kommentatorerna verkligen på plats, eller sitter dom i en studio och tittar på TV som vi andra?

Det varierar men oftast sitter de i en studio och tittar på tv och har mellantider via datorn.

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ett antal med och utan motor
De är usla!

" Sebastian Rolfo"

" Årets Rookie Marco Melandri"

" Jag får just ett medelande att stiggy inte startat"

mm.

De kunde ju kolla upp ex vis Toby Moody på Brittiska Eurosport som är påläst, insatt och förberedd.

:whip

Så, nu har jag gnällt färdigt för idag. :hej

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Teddy skrev:
Eftersom jag inte skulle gjort ett bättre jobb än någon av kommentatorerna tänker jag inte säga att de var dåliga, tvärt om tycker jag att de gjorde ett hyfsat jobb även om jag har hört bättre. Den ena var har varit med förut, vem är det? Den andra lät som en riktig färsking, stammade, hakade uppsig, sade halva meninga och tappade orden. Det är förståeligt när man är ny. De kan inte ha jobbat ihop många gånger tidigare eftersom de ofta pratade i munnen på varandra.

Som vanligt med kommentatorer som sitter i par handlar den mycket om personkemi. Hellst ska de komplettera varandra, som de två ordinarie kommentatorerna gör. Jag vet inte heller vem som är vem där. Den ena av de ordianre får också ofta kritik som jag tycker är oberättigad. Genom sina olikheter har de redan i förväg gjort upp om vilka roller de har och därmed vem som kommer att säga vad . Den ena är kritisk, sakkunnig och rättar ofta den andra som är snabb, entusiastisk och pådrivande. Ett sånt par är intressant att lyssna på. Tänk om det hade varit två personer av typ ett som suttit och rättat varnandra och malt på om en massa detaljer?

När jag brukade titta på F1 på Eurosport i början av 90-talet var John Watson och Alan Någonting ett riktigt radarpar. De var båda olika och kompletterade varandera. När Alan försvann var magin borta. Watson som brukade briljera i Alans sälskap med sin erfarenhet och kunskap blev en blek halva i det nya kommentatorparet.

Vad som är dåligt definieras förstås av var och ens förväntningar. Eftersom jag började titta på GP på Eurosport när Dennis Noyes och Toby Moody var kommentarer har jag höga förväntningar. Det gäller allt från nivån på skämten, tekniskt kunnande till känsla för timing och vad som är relevant. Om man förväntar sig att kommentatorerna ska vara lika dåliga som oförberedda amatörer blir man förstås inte besviken. Men jag tycker att man ska ställa höga krav på en kommersiell kanal vars målsättning är att vara marknadsledande. I vilka andra sammanhang betalar man och är nöjd med en halvbra eller dålig tjänst eller produkt?

Visst är det till stor del personkemin kommentatorer emellan som avgör om de blir ett mer eller mindre lyckat par. Jag tycker att Peter Dahlbom, som är suverän, förtjänar en mer kunnig och munvig kollega än Björn Brander och inhoppande Kent Wirén. Till exempel Sandy Berlin som kommenterar WSBK. Han kan vara ganska tjatig men skulle passa perfekt tillsammans med Dahlbom.

Även jag rös när Kent Wirén kallade Randy Mamola för Randy de Puniet. Och Gibernau utalas inte "djibbernåå"!

:p :zpy

Last edited:
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...