Etanol i 2takt

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
0nicke0 skrev:
Jag har separat smörjning, och du tyker jag ska köra på det? Tror du man måste köpa ett hårdare tändstift för att få etanolen att tända lättare? Den här Castrol M vad är det för olja aldrig hört tallas om. Jag har bara kört Castrol TTS. Tack för ett mycket bra hjälpande svar. :tummenupp
tänk på att du kan få hål i kolven med hårdare stift.. :fakta
 

Coola Ola

Guest
0nicke0 skrev:
Jag har separat smörjning, och du tyker jag ska köra på det? Tror du man måste köpa ett hårdare tändstift för att få etanolen att tända lättare? Den här Castrol M vad är det för olja aldrig hört tallas om. Jag har bara kört Castrol TTS. Tack för ett mycket bra hjälpande svar. :tummenupp

Castrol M är väl nån form vegetabiliskt baserad olja, ricinolja eller liknande. Det löser sig i etanol till skillnad från vanlig tvåtaktsolja. De som flyger modellflyg med glödstiftsmotorer använder ricinolja i metanolen.
 
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZR600E
Det var en ganska bra idé, att börja köra på etanol. Här i Västerås har de nyligen byggt om en Statiolmack, finns nu två pumpstationer med E85.
Man kan nog räkna med att det bara kommer att komma fler och fler.

Kul projekt! :tummenupp

/mvh Johan
 

anders65

miljöaktivist
Gick med
2 Sep 2004
Ort
göteborg
Hoj
GSX1100E -82, etanoldriven
DJM skrev:
Intressant!

Separatsmörjning.

Men hur blir effekten då? minskar den kraftigt?

Effekten ändras inte märkbart, tycker jag. Teoretiskt skall effekten öka 10%, men rent subjektivt känner jag ingen skillnad. (10% gäller för sugmotor, i turbomotor kan effektvinsten bli mycket större)


0nicke0 skrev:
Jag har separat smörjning, och du tyker jag ska köra på det? Tror du man måste köpa ett hårdare tändstift för att få etanolen att tända lättare? Den här Castrol M vad är det för olja aldrig hört tallas om. Jag har bara kört Castrol TTS. Tack för ett mycket bra hjälpande svar. :tummenupp

Jag tror inte att du behöver byta stift till att börja med, börja med dom vanliga.

Castrol M finns att köpa på Mekonomen, har jag hört. Här är en tråd från etanol.nu där man diskuterar tvåtaktsoljor:

http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?t=680&highlight=castrol
 
Last edited:

0nicke0

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Husqvarna wr 125
Okej då vet jag tack för alla bra svar.. Farsans polare som kör sidovangsracing/ eller om det var han som körde roadracing har sagt att Castrol A747 måste förbrukas underkörningen.Om den står så blir den dålig. Tror ni att det gäller även Castrol M, Castrol R30 och R40? :va
 

Tisse

snart med i 100-klubben
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Himle
Hoj
TZR 125
etanol

Etanol kommer inte att ta eld i renform. Måste blandas ut med bensin eller t-röd.. körde moppen på etanol med 10%bensin och 20% pro sport 4 bränsle till radiostyrda bilar, fast med 15kilo i komp så gick det jävlar tills det blev hål i kolven....
 

anders65

miljöaktivist
Gick med
2 Sep 2004
Ort
göteborg
Hoj
GSX1100E -82, etanoldriven
Tisse skrev:
Etanol kommer inte att ta eld i renform. Måste blandas ut med bensin eller t-röd.. körde moppen på etanol med 10%bensin och 20% pro sport 4 bränsle till radiostyrda bilar, fast med 15kilo i komp så gick det jävlar tills det blev hål i kolven....


Jodå, det går nog bra. Dom 15% bensin som finns i E85 är bara för garantera kallstarterna vintertid. I Brasilien kör man på E96 (96% Etanol 4% vatten). T-röd är 95% etanol så det är det ingen större mening att blanda i.
 
Last edited:

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
Coola Ola skrev:
Castrol M är väl nån form vegetabiliskt baserad olja, ricinolja eller liknande. Det löser sig i etanol till skillnad från vanlig tvåtaktsolja. De som flyger modellflyg med glödstiftsmotorer använder ricinolja i metanolen.


Jo ricinolja blandas bra, men det blir så jäkla svart. Efter ett tag ser man knappt hur motorn ser ut innuti.
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
anders65 skrev:
Effekten ändras inte märkbart, tycker jag. Teoretiskt skall effekten öka 10%, men rent subjektivt känner jag ingen skillnad. (10% gäller för sugmotor, i turbomotor kan effektvinsten bli mycket större)


Aha, det är så pass!

Tackar för bra svar! Då vet man att det säkert kommer funka om man ska göra nåt sånt.
Föressten en fråga, finns det nån fördel med att köra på E85 förutom då att det är mycket mer miljövänligare?
 

0nicke0

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Husqvarna wr 125
Man blir så suget på att börja exprimenter :). Mina polare som kör RS är så jävla negativa. Nej det kommer aldrig funka tändningen kommer ändras. Hoppas det skär för dig å massa skit. Å Maxizz här på forumet han kan jö fan inte äns köra hoj. Å han snackar om att jag bara har massa ideer. blir så lack på dom :kocko
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
0nicke0 skrev:
Man blir så suget på att börja exprimenter :). Mina polare som kör RS är så jävla negativa. Nej det kommer aldrig funka tändningen kommer ändras. Hoppas det skär för dig å massa skit. Å Maxizz här på forumet han kan jö fan inte äns köra hoj. Å han snackar om att jag bara har massa ideer. blir så lack på dom :kocko


Jag tycker du ska testa! Inget kan ju bli sämre. Att den ska skära och inte tändningen kommer funka är ju bara skitsnack. Varför skulle den göra det? Ha i olja som vanligt så funkar det tror jag. Det är ju inte halva jorden du byter ut precis,
 

0nicke0

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Husqvarna wr 125
DJM skrev:
Jag tycker du ska testa! Inget kan ju bli sämre. Att den ska skära och inte tändningen kommer funka är ju bara skitsnack. Varför skulle den göra det? Ha i olja som vanligt så funkar det tror jag. Det är ju inte halva jorden du byter ut precis,

Eller hur. Men om man bara får övningsköra en atos med 50 hk så är det jö inte så konstigt att man snackar att den kommer skära haha :D
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
0nicke0 skrev:
Eller hur. Men om man bara får övningsköra en atos med 50 hk så är det jö inte så konstigt att man snackar att den kommer skära haha :D



hahhahahahahha, joo kan nog vara därför :rofl
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
0nicke0 skrev:
Eller hur. Men om man bara får övningsköra en atos med 50 hk så är det jö inte så konstigt att man snackar att den kommer skära haha :D
Det kan faktiskt skära om du har för hårt stift. :fakta
 

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Ort
Skogarna...
Hoj
Såld...
0nicke0 skrev:
Etanol har en högre viskositet (mer trögflytande) än bensin, det har dessutom ett lägre energi innehåll vilket gör att man måste tillsätta en större mängd bränsle än vid bensindrift. Man behöver alltså bara byta munstycke 25-30% större. Men kommer en 2 taktsmotor att klara av etanol, man blir jö lite rädd att den ska skära. Eller vad tror ni`? Jag skulle mer än gärna konvertera min hoj, och dessutom höjs kompet. :rolleyes:

Tja, kompet höjs ju inte precis av sig själv, men om du konverterar, så kommer du kunna höjja kompet mer än med bensin, och på så vis få ut mer effekt.

Men jag har för mig att om man konverterar så måste man myta till en annan sorts olja. Eftersom ethanol reagerar med vanliga oljor.

Sorry, folk hade visst redan svarat på detta :)
 
Last edited:

0nicke0

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Husqvarna wr 125
Peter Hallgren på http://www.etanolexperten.se.. Kör ca 50% i sina bilar utan modifiering.. och jag har räknat ut att om jag kör 30% etanol och 70 % 95 oktan.. så kommer mina besparingar bli 1300 bensin. Sen om jag ska köra vegitabilisk 2 takts olja så kommer dom besparingarna bli ca 1000 kr. totalt 2300kr i drift. Tror ni jag ändå måste gå upp i munstycke om jag kommer köra 30% etanol?
 

whitesnake

vad ska man skriva här??
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Lund
Hoj
suzuki dr650se -00
0nicke0 skrev:
Peter Hallgren på http://www.etanolexperten.se.. Kör ca 50% i sina bilar utan modifiering.. och jag har räknat ut att om jag kör 30% etanol och 70 % 95 oktan.. så kommer mina besparingar bli 1300 bensin. Sen om jag ska köra vegitabilisk 2 takts olja så kommer dom besparingarna bli ca 1000 kr. totalt 2300kr i drift. Tror ni jag ändå måste gå upp i munstycke om jag kommer köra 30% etanol?



Han har antagligen insprutare i sina bilar så ja du måste nog byta munstycke
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top