Etanol i soppan.....

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Lund
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
MangeO skrev:
Att etanol skulle vara miljövänligt är en missuppfattning. Etanol framställs av växter, när dessa odlas behövs konstgödsel, detta framställs av olja. Det vore energieffektivare att elda upp oljan direkt istf att sprida ut den som konsgödsel på åkrarna för att få etanol. Att etanolen blivit så omhuldad som miljöbränsle beror på att de flesta inte känner till ovanstående och det utnyttjar politiker till att skaffa sig goodwill, på miljöns bekostnad.

Miljöpolitik är sällan mer än politik med ordet "miljö" framför.
Vid tillverkning av bränsle-etanol krävs spannmål av mkt lägre kvalité än för vanligt (?) bruk (=dricka). Därför ska man inte jämföra dessa rakt av. Men visst processen är inte optimal, än!
Däremot forskas det MYCKET intensivt på hur denna process ska förbättras. T.ex. i lund jobbar flera forskningslag parrallelt med att förbättra detta. Detta innefattar allting ifrån modifiering av grödorna, produktionen till distribueringen.

Biobränsle ÄR framtiden! Någon gång är oljan slut, och för att vi ska ha bränslen som fungerar då MÅSTE vi börja satsa på alternativ nu! Även om det finns brister så kommer de att optimeras bort OM vi ger det tid. Tid vi inte har om vi väntar tills att oljan är slut...
 

MangeO

Med dubbla överliggande allt
Gick med
21 Jan 2005
Ort
Stockholm, Sovjet
Hoj
Två klassiska gubbhojjar, VTR1000 & DRZ 400 (E)
SSPC:
Oljebolagen får sina pengar ändå. Det går åt mer råolja för att framställa en liter etanol än för att framställa en liter bensin och då har etanolen dessutom ett lägre energiinnehåll. ETANOL ÄR EN BLUFF! Den blir aldrig miljövänlig -tvärtom!
Förutom ovanstående så släpper etanolförbränning i motorer ut minst lika mycket cancerframkallande ämnen som diesel och bensin. Dessutom luktar det förbannat illa, nån som sniffat lite bakom SL:s etanolbussar i Stockholm?

Etanol och andra sk förnyelsebara energikällor har som enda funktion att bilda grunden för politiska dogmer ägnade att säkra makten för vissa sittande regeringar i Europa, fra Sv och Storbrittanien. I själva verket är det både miljömässigt och ekonomist självmord att satsa på dessa framför olja och bensin.
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
@RacerX

Du verkar vara vettig, mer sånt... På något sätt hittar vissa bara det negativa i saker hela tiden...

Själv tycker jag det är viktigare att göra nåt som påverkar andra positivt utan att få nåt för saken...

Ähhh, tappade tråden själv... :confused:
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Shit vilken paranoia... Hoppas verkligen det inte är så illa som du beskriver...

Men vadå, oljan kommer ju som bekant ta slut, vad ska vi göra då? FredFlinta-style eller?
 

MangeO

Med dubbla överliggande allt
Gick med
21 Jan 2005
Ort
Stockholm, Sovjet
Hoj
Två klassiska gubbhojjar, VTR1000 & DRZ 400 (E)
Genom att plöja ned skattemiljarder i sk "förnyelsebara energikällor" sänker man inte bara ekonomin. Man bidrar dessutom till att oljan tar slut ännu snabbare än om man eldade upp den på vanligt sätt.
Det finns i själva verkat inga andra energikällor som kan ta över oljans roll. Möjligen kärnkraft då men den håller vi ju också på att avveckla.

Så sluta för i helvete med att slösa bort oljan genom att köra på etanol!
 

ceasar

Vivi Ducati
Gick med
9 May 2003
Ort
Sthlm/Nacka
Hoj
Ducati 1198S Corse
Har man etanolbil så kommer man inte beöva betala tullavgift när den kommer, sen kommer det kanske att bli gratis parkering i stan för etanolbilar.
Min pappa jobbar med miljöfrågor och vi har en etanolbil (Ford Taurus -99).
Vår bil går bättre på etanol, men drar mer då.
Ett problem är att den kan vara lite trögstartad när det är väldigt kallt.
 

MangeO

Med dubbla överliggande allt
Gick med
21 Jan 2005
Ort
Stockholm, Sovjet
Hoj
Två klassiska gubbhojjar, VTR1000 & DRZ 400 (E)
Dessutom skulle världens samlade åkerareal inte räcka till för att odla de växter som krävs för att ersätta världens oljeförbrukning med etanol/metanol. Detta gäller idag, hur tror ni det blir när varenda kines och indier har egen bil?

Vad ska vi leva av när all mark går åt för etanolframställning?

Än så länge finns inget annat vettigt val för vanligt folk än att köra vidare med bensin och diesel och hålla tummarna för ett vetenskapligt mirakel, för det kommer att behövas innom kort.
 

MangeO

Med dubbla överliggande allt
Gick med
21 Jan 2005
Ort
Stockholm, Sovjet
Hoj
Två klassiska gubbhojjar, VTR1000 & DRZ 400 (E)
Jo, förresten det finns alternativ: cykla mer, frys mer och ät mindre!
 

SSPC

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R1000 -05
Otippat

Otippat att bönderna satt i Lund (=Epicentrum för bönder) och filade på hur dom skulle få mer deg.

Ett första steg att spara olja måste vara att sluta värma hus med det.
För det enkla ändamålet finns kärnkraft, som till skillnad från olja/bensin inte är portabel.

Man kan även sluta tillverka konstgödsel tex.

/Nicholas
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
MangeO skrev:
Att etanol skulle vara miljövänligt är en missuppfattning. Etanol framställs av växter, när dessa odlas behövs konstgödsel, detta framställs av olja. Det vore energieffektivare att elda upp oljan direkt istf att sprida ut den som konsgödsel på åkrarna för att få etanol. Att etanolen blivit så omhuldad som miljöbränsle beror på att de flesta inte känner till ovanstående och det utnyttjar politiker till att skaffa sig goodwill, på miljöns bekostnad.

Miljöpolitik är sällan mer än politik med ordet "miljö" framför.
BS!!!
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
MangeO skrev:
Än så länge finns inget annat vettigt val för vanligt folk än att köra vidare med bensin och diesel och hålla tummarna för ett vetenskapligt mirakel, för det kommer att behövas innom kort.
Inom kort? Tyskarna gjorde prima bensin av kol under kriget. Behövs ingen olja för att få fram bensin. Huvudingrediensen i konstgödsel är mig veterligt kväve, och det kan man ta ur luft. Det är ca 100 år sen norrmannen Birkeland och tysken Faber tog fram en (varsin) process för det.
 

Paskulli

Medlem
Gick med
25 Apr 2004
Ort
På 4 våningen
Hoj
GSXR 1100
Etanol rules

Jag kör på 65% etanol och sparar 350kr månaden i bara arbetsresor och har kört så i 5mån utan problem. Har även kört hojen med det och den går mycket bättre men man ska blanda med måtta för den blir svår startad annars.Etanol funkar och staten förlorar pengar men varför ska man unna Göran Persson när vägarna är så jävla dåliga....
 

nicke30

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2005
Ort
Umeå
Hoj
BMW K1300S
Hydrogen, eller Väte. BMW har en bilmodell BMW 750HL som går på Väte, den drivs altså indirekt av vatten och solenergi.

Det enda som kommer ur avgas systemet är vatten.

Bilen drar dock lite Hydrogen 3,5 l/mil, lite problematiskt dock att kyla bränslet till -253° för att det skall vara lämpligt att fylla i bilens 140Liters tank
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
MangeO skrev:
Att etanol skulle vara miljövänligt är en missuppfattning. Etanol framställs av växter, när dessa odlas behövs konstgödsel, detta framställs av olja. Det vore energieffektivare att elda upp oljan direkt istf att sprida ut den som konsgödsel på åkrarna för att få etanol. Att etanolen blivit så omhuldad som miljöbränsle beror på att de flesta inte känner till ovanstående och det utnyttjar politiker till att skaffa sig goodwill, på miljöns bekostnad.

Det där låter ju som rent skitsnack när vi har mer rötslam än vi kan göra av med som är fullvärdigt gödsel till sådana processer. Möjligen att man kan fördela en viss oljeåtgång för processånga till etanolutvinningen men processångan kan likafullt produceras med avfall/kärnkraft/biobränsle etc.

Kan du påvisa att kväve produceras ur olja, det vore intressant att se.
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
nicke30 skrev:
Hydrogen, eller Väte. BMW har en bilmodell BMW 750HL som går på Väte, den drivs altså indirekt av vatten och solenergi.

Det enda som kommer ur avgas systemet är vatten.

Bilen drar dock lite Hydrogen 3,5 l/mil, lite problematiskt dock att kyla bränslet till -253° för att det skall vara lämpligt att fylla i bilens 140Liters tank


Det där låter ju för bra för att vara sant och är förmodligen just det. Det krävs energi för att spjälka vatten från väte eller hur det nu går till. Förmodligen stora mängder el som måste tas någonstans ifrån. Kärnkraft är ju bra, fast den avverkas för tillfället. Vattenkraft? Jovisst men vad ska industrin använda dådå? Kolkondensel kanske :va . Problematiken med väte är att det erfodras stora mängder energi för att omvandla fram en mindre mängd energi.
Samma sak med etanol förstås, men där kan man utnyttja lågvärdig processånga från kraftvärmeproduktion.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vanquish skrev:
hur blir det om man har en bil som går enbart på solceller ska dom börja ta skatt på det då med?

Enbart på solceller är rätt opraktiskt, eftersom bilen då skulle sakta in om det blev molnigt, och kanske helt stanna.
(jo, solceller levererar lite ström även om det är molnigt)

Därför behövs batterier, blybatterier fungerar än så länge bäst för cyklisk drift, blybatterier är kraftigt miljöskattade.

Det finns färdiga konverteringssatser att köpa till VW Golf (Rabbit i USA där dom flesta konverteringarna görs) och givetvis till Golf pickupen.
Dom passar även bra i Skoda (samma tekniska bas som Golf) och andra bilar, med små modifikationer.

Konverterade bilar blir väldigt tunga, eller får väldigt kort räckvidd, beroende på att batterierna är tunga.

Nu börjar Litium-Polymerbatterierna att klara allt högre effekt uttag, och kan kanske (om konsumenterna driver utvecklingen ditåt) komma att bli ett alternativ, dock är dom ännu för farliga för att användas, då dom vid felaktig laddning kan explodera/självantända (har hänt mobiltelefoner b.l.a)

Enda än så länge realistiska alternativet är att driva elbilar med bränsleceller, bränsleceller kan "tankas" med antingen metanol eller vätgas, vätgas har nackdelar med förvaringen (antingen flytande under högt tryck eller i lågtryckssystem men med liten kapacitet) samt infrastruktur med tankning.
Vätgas som används i bränsleceller har som avgas vattenånga!!!

Vätgas tillverkas genom elektrisk spjälkning av kranvatten, vilket i sig skulle kunna göras av solceller eller annan miljövänlig el, men vid varje energiomvandling förlorar man energi, vilket gör att det skulle krävas oändligt stora fabriker med väldig mycket solceller/vindkraftverk för att tillverka vätgas.

Om någon (mot förmodan) har orkat läsa igenom min högst förenklade avhandling, och har flera frågor eller vill ha länkar till mer om elbilskonvertering, så PM'a ska jag rota lite i min länksamling.
 

anders65

miljöaktivist
Gick med
2 Sep 2004
Ort
göteborg
Hoj
GSX1100E -82, etanoldriven
Kolla min etanolsida:

http://www.etanolmc.se

MangeO skrev:

Här är innehållet i länken:

Det miljöfarliga etanolet
(2004-10-09) Etanolbränslen släpper ut cancerframkallande ämnen som formaldehyd varnar forskare för. WHO fastslog nyligen att formaldehyd är ett cancerframkallande ämne. Det ska dock noteras att det är formaldehydhalterna inomhus, vilka är en tiondel av det tröskelvärde vid vilket cancerskador kan uppkomma, som är avgörande för cancerrisken. Medan utomhushalterna är en hundradel av tröskelvärdet.



Idag använder 8 av 10 s.k. miljöbilar, dvs. skattesubventionerade fordon, etanol och antalet bensinstationer som säljer etanol ökar kraftigt p.g.a. subventioner till jord- och skogsbruket. Det är vidare väsentligt billigare för bensinbolagen att bygga etanolpumpar istället för bio- och naturgas.



Enligt VTF Technical Reasearch Centre är utsläppen av det cancerogena ämnet formaldehyd väsentligen större för etanolbilar än såväl bensin som bio- och naturgasdrivna fordon. En etanolbil släpper ut ca. 1,2 milligram formaldehyd per kilometer jämfört med en bensindriven bil med ca 0,7 milligram och naturgas driven med 0,2 milligram. En vätgasdriven släpper ut 0,0 milligram formaldehyd, vilket ytterligare talar för att satsa på denna teknik jämfört med fossil- och biobränsledrivna fordon.



Det är endast det rödgröna Sverige och Brasilien, vars stora sockerproduktion och extremt billiga arbetskraft ger låga kostnader för metanol och etanol framställning, som satsar på etanol. De irrationella besluten att avveckla kärnkraften innebar en politisk uppgörelse med centerpartiet att samtidigt stödja jordbruket och ”etanollobbyn” genom nya inkomster med biomassa och upplåtelse av mark för vindkraftsverk. Inte minst med 1997 års energipolitiska program (prop. 1996/97:84 ”En uthållig energiförsörjning”) satsades kraftigt på etanol trots att det finns vare sig miljömässiga eller ekonomiska skäl till dessa storskaliga satsningar. Vare sig vindkraft, småskalig vattenkraft eller biobränsleeldade kraftvärme kan klara marknadens konkurrens från fossila bränslen eller kärnkraften utan statliga subventioner. Det är dessutom mer ekonomiskt, energi- och miljöeffektivt att omvandla biomassa till kraftvärme än att omvandla den till flytande bränsle.

Källa: SVT Rapport.

Detta kommer från ett nyhetsinslag som SVT Rapport blev fällda i granskningsnämden för. Granskningsnämden ansåg att inslaget var osakligt:

http://www.grn.se/printable_prm.asp?id=536

Mange0 skrev:
Det går åt mer råolja för att framställa en liter etanol än för att framställa en liter bensin och då har etanolen dessutom ett lägre energiinnehåll.

Det där stämmer inte. Skulle vara kul att veta var du fått det ifrån.
Detta har jag saxat från http://www.agroetanol.se :

Etanolproduktion innebär att den solenergi som finns lagrad i spannmålen omvandlas till drivmedel och proteinfoder. Enligt en nyligen genomförd studie vid Linköpings Universitet får man totalt sett ut tre gånger så mycket energi, som man tillför i spann-målsodlingen, transporter och etanolframställningen.

På sikt kan energiutbytet förbättras än mer till följd av ökad effektivitet i odlingen och i fabriks-processen. Ännu viktigare är att studera hur etanol-produktionen påverkar förbrukningen av fossil energi. I Norrköpings-fabriken används bioenergi för att producera den processånga som behövs för tillverkningen.

Fortfarande åtgår dock en del fossil energi för transporter, för att driva traktorer och tillverka gödsel för odlingen. Förhållandet mellan insats av fossilt bränsle och av etanolen ersatt fossilt bränsle blir då 1:7. Utbytesförhållandet är avgörande för hur mycket koldioxidutsläppen kan reduceras.

Dessutom är det ju inte gratis att fakta oljan till sverige. Inte helt miljövänligt med såna transporter heller.
 

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Lund
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
MangeO skrev:
Det går åt mer råolja för att framställa en liter etanol än för att framställa en liter bensin och då har etanolen dessutom ett lägre energiinnehåll. ETANOL ÄR EN BLUFF! Den blir aldrig miljövänlig -tvärtom!

Efter att ha kollat upp detta med några av de "största" experterna på området i Sverige kan jag härmed informera dig att detta är totalt fel.

Detta är felaktig propaganda! Det är sådanna som du som hindrar utvecklingen... :(

Argumentet att biobränslen luktar illa...??? Har du någonsin stuckit ner näsan vid avgasröret på en vanlig buss?!? Om inte så kan jag berätta att det är lika illa, plus att du får många fler (canserframkallande) gifter i dig genom detta.

Nej! Biobränslen är framtiden All energianvändning från olja kan inte ersätttas av just etanol, så realistiskt måste vi inse att det i (den nära) framtiden måste användas ett "lapptäcke" av lösningar.

I världen idag har vi (globalt sett) en överproduktion av spannmål! Detta förstörs utan att någon nytta fås av dem (förrutom fler bönder som kan driva gårdar). Hade det inte varit bättre att köra bilar på denna energi?!?? :7peta

Vi måste driva utvecklingen framåt, inte se på gamla lösningar, för snart gäller de inte längre!
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top