Etanol Munstycken kehein ?? till Zx9r Turbo

Mr.Rackel

Speedoman
Gick med
15 Jun 2006
Ort
Skellefteå
Hoj
Stunt Japanare
Hej turbo gurus :tummenupp
Skall Etaanol konvertera zx9r:en .. Kördes i bromsbänk för 2 veckor sen till 277 bhp vid 1.1bar ladd med 98 oktan.

Gick aningens fett på lambdan.. MEN kolvarna gick åt ändå.. Sprack i godset mellan ringarna ( original kolvar ) och hade gått snålt på mittenburkarna, trots fet på lambdan.

Så jag köpte nyss lös den rasad.. Och alt nerskruvat och förpackat i lådor :tungan

Förra veckan fick jag hem nya JE smidda kolvar överdim 1.5mm komp 12:1 istället för 11.5:1
Borrade blocket. Och skar ut en ny distans till cylinderfoten som är 2,5mm hög istället för 2 mm.

Har byggt ihop den igen och den går bra. Bortsett från att den går riktigt ryckigt mellan 4-5000 rpm vid full belastning.'


Pratade med Mr Marklund idag och han rekommenderarde att försöka flytta pitotröret istället för att bestycka om..

Vad har ni för erfarenheter av Etanol. Hur mycket skall vara rimligt att bestycka upp om jag nu skall göra det ?

Och framför allt VAR kan det gå att få tag på munstycken till kehein som är så pass stora som det kan komma att krävas ?
Kör 38 på lågfart och 145 på huvud i dagsläget.

Andra tips ?
 

Forsabon

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2007
Ort
Berglock
Hoj
Coccacoki
Jag åkte till järnhandeln. Köpte på mig lite borrar. Allt från 0,6 - 1,8mm HSS borrar.
Håll fast munstyckena med en polygrip och full speed på borren. Styr lite lättare om man håller bägge delar.

Kan tippa att du kanske måste upp till 0,8 samt 1,8+ samt höja nålar och justera bränsle/luft. Har ingen koll på kehin fuggar men mer mat måste den få. Jag räknade med ca: 30 % mer area från orginal. Fick fetta upp nästan 45% innan det börja kännas lite safe. Tur att det finns mer användning av sprit annat än oralt.
God luck.
 

brunn

Definitely Maybe
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Västerort
Hoj
Suzuki
Angående munstycken så är jag inte hemma på hur många varianter kehin finns i men lelles har upp till 160 i katalogen men de kan säkert fixa större, annars har du dasilva som har upp till 200 i webshopen ivaref.
Aldrig handlat från josun men de verkar ha upp till 210.

EDIT: att köpa upp sig på en massa munstycken och borra är ju oxå (enligt ovan) en variant. Nackdelen är att det behövs ganska sjysst precision och att det kan gå åt en del munstycken/borr om man provar sig fram, speciellt med en radfyra, hade ju vart enklare med en enstånka.
 
Last edited:

hayabusaking

Medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Silentmountain
Hoj
Ducati 1154 med massa trams, ZX12R med Marklund Turbo :)
Hej där har inte så mycket tips vad gällande etanol tyvärr men jag har kört med turbo på min zx9 i 4-5 år nu och har mest goda erfarenheter så när som att jag sköt en vevstake ut genom blocket för 1 dryg månad sedan.....suck.....suck...
Så jag undrar vilken årsmodel det är på din hoj hoj, min är en -98 och lite om hur mycket kolvarna kostade till den då jag också vi ett tillfälle har kört sönder 1 kolv på samma sätt som du. Materialet mellan kompringarna sprack.
På vanlig sopa så är min bestyckad med 124 på huvudmunstycket kommer inte ihåg vad den är på lågfart, min spacer är 2mm och den lämna 210hk på hjulet vid 0,7 bar.

// Björne
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Huvudmunstycken finns det nog att köpa, men det är värre med lågfarten i alla fall till mina lite äldre Keihin.
Jag köpte en uppsättning original och började stegvis borra upp mina gamla 37:eek:r och har nu landat på 0,50mm.
Använder modellborr med en speciell borrhållare jag skickade efter på http://www.modellhobby.se/index.php?maincat=1&cat=785&entity=5193

Edit: Jag gick upp 30% i area på huvudmunstyckena, från 132 till 150. Blev ganska bra, lite fett enligt bänkningen.
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Nu kanske ni är mycket bättre än mig på sånt här men jag lät en kille mecka med e85-konvertering på min Fazer1000 förra vintern, den har iofs Mikuni och ingen turbo.

Det gick fint att få till låg- och högfartsdelen (han bestyckade och körde i Dynojetbänk), däremot mellanregistret gick lean hur stora munstycken man än pluttade i.

Enligt Killen På Motospeed beror det antagligen på att mellandelen är en kombination av mellanmunstycken och högfartsdelen och att "tjuvluftskanalerna" i förgasaren får fel tryck när man har såpass stora munstycken det handlar om.

1: nu kanske keihin inte har samma lösning
2: ni kanske kör dragracing och skiter i mellanregister
3: ni kanske redan visste detta eller vet hur man löser det.
4: turbocyklar kanske inte har dessa problem?

I mitt fall verkar man vara tvungen att göra kanalen i förgasaren mindre för att motorn ska kunna suga i sig mer soppa från högfartsdelen i mellanregistret och där kände jag att det blev dags att kamma sig, backa och spara ihop till en insprutarcykel.

Säg till om jag är OT så raderar jag inlägget.
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Det verkar skilja en del i förgasarkonstruktioner över tiden. T.ex. pratar mikunifolket om luftskruvar, men mina Keihin har lågfartskruvar som reglerar bränsle. Vidare har mina lågfartsmunstycken emulsionsrör som leder till förgasarhalsen via skruvarna vilket inte verkar finnas på nyare keihin.

Mellanregistret är helt ok på min.
 

Mr.Rackel

Speedoman
Gick med
15 Jun 2006
Ort
Skellefteå
Hoj
Stunt Japanare
Hej där har inte så mycket tips vad gällande etanol tyvärr men jag har kört med turbo på min zx9 i 4-5 år nu och har mest goda erfarenheter så när som att jag sköt en vevstake ut genom blocket för 1 dryg månad sedan.....suck.....suck...
Så jag undrar vilken årsmodel det är på din hoj hoj, min är en -98 och lite om hur mycket kolvarna kostade till den då jag också vi ett tillfälle har kört sönder 1 kolv på samma sätt som du. Materialet mellan kompringarna sprack.
På vanlig sopa så är min bestyckad med 124 på huvudmunstycket kommer inte ihåg vad den är på lågfart, min spacer är 2mm och den lämna 210hk på hjulet vid 0,7 bar.

// Björne


Kolvarna mina gick på 5995:- på extrapris för att dom legat i motospeedslager ett tag p.g.a en som aldrig hämtade ut dem.

Min motor är från en -98 och chassiet är -01

Jag funderar på att helt vilt testa svarva mig en liten fin tratt till pitotröret. Och se om jag på så vis kan öka den dymaiska gashastigheten in i pitoten och få upp bränsletillförseln ytterligare. Borde teoretiskt fungera.

Kollade in på ena sidan där. Men dom munstyckena där verkar tyvärr bara vara till för kehein med 5mm munstycken.

Nu första prioritering blir att montera en fast lambdamätare och sänka laddet till 0.8 bar för att safea litegrann. Sen får vi se. Jätte tacksam för alla tips så det är bara att fortsätta tipsa på :tummenupp
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Tratt på pitotröret? Det sk väl ändå inte ha något flöde utan bara ta upp trycket?
Mer soppa skruvar du väl fram med btr:en eller flottörnivån?

Edit: Efter rekommendationer från experterna här på SH tar jag trycket till flottörhusventilationen på förgasarna från pitotröret och btr är kopplad till ett uttag på plenum. Verkar funka prima.
 
Last edited:

Mr.Rackel

Speedoman
Gick med
15 Jun 2006
Ort
Skellefteå
Hoj
Stunt Japanare
Tratt på pitotröret? Det sk väl ändå inte ha något flöde utan bara ta upp trycket?
Mer soppa skruvar du väl fram med btr:en eller flottörnivån?

Edit: Efter rekommendationer från experterna här på SH tar jag trycket till flottörhusventilationen på förgasarna från pitotröret och btr är kopplad till ett uttag på plenum. Verkar funka prima.

Att pitotröret fungerar som det gör, alltså skapar ett högre tryck i flottörhusen än i plenumet beror på dynamiskt tryck. Alltså det skapas ett övertryck pågrund av den högre gashastigheten som går in i röret än vad som blir i själva förgasarna.
Så OM jag då lyckas öka flödet/trycket i pitotröret så pressas mer bränsle igenom samma storlek på munstycken utan att behöva byta till större.

Skall prova laborera, om inte så blir man klokare på att försöka ialf :tungan
 

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
Skulle gå på Eriks linje & se till att pitoröret sitter nära plenumet,alldeles före böjen in mot plenum,sedan ska hålet vara 4,5 mm ,framifrån & igenom .skitviktigt med placering & dimension,ju längre bort från plenum du kommer med pitoröret desto mer lär du bestycka upp./wachen.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det där med pitotrör höll på att göra mig galen när jag turbriserade xrn den fick inte soppa som den skulle var jag än satt röret ..så till slut satt jag det så nära turbon som möjligt direkt i kompressorhuset rörets utblås och då helt plötsligt gick det att få soppa överallt i registert:tummenupp
 

Mr.Rackel

Speedoman
Gick med
15 Jun 2006
Ort
Skellefteå
Hoj
Stunt Japanare
Skulle gå på Eriks linje & se till att pitoröret sitter nära plenumet,alldeles före böjen in mot plenum,sedan ska hålet vara 4,5 mm ,framifrån & igenom .skitviktigt med placering & dimension,ju längre bort från plenum du kommer med pitoröret desto mer lär du bestycka upp./wachen.

Ok. Som jag tänker det så borde det nästan vara tvärtom. Att ju längre ifrån plenumet jag kommer, alltså närmare turbon. Dessto större är chansen att pitotrörets dynamiskatryck ökar mer än i plenumet. ?!

Skall prova lite med diametern på inloppshålet i pitoten. och se om jag kan gå upp nåt steg..

Väntar dock på bredbandslambdamätare och en avgastempgivare innan jag börjar laborera med Etanol.. Känns vanskligt att bara på måfå försöka testa sig in på etanolen utan att ha koll på blandningen.
Det är ju trots allt en hel del mera bränsle som skall in med etanol.
Inom en vecka borde jag även få hem nya elektroniska laddtrycks styrningen :)
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top