Glömmer vi inte en viktig aspekt av det högre oktantalet hos E85?
Nämligen att man kan köra på magrare blandning utan att det spikar.
Därför behöver han inte sikta på lamda 1 när han justerar upp sprutet, utan kan ligga lite över.
Det förbättrar bränsleekonomin något och ger effektivare samt renare förbränning.
Nja. Magrare blandning går att göra utan att det spikar. Det ger lägre kolmonoxidutsläpp och kolväten.
Däremot leder det till högre förbränningstemp vilket i sin tur genererar mer NOx som också är en förorening.
Det är lite det som ligger bakom Volkswagens Dieselgate. Du kan välja mellan mycket NOx eller mycket av annat. Därför kör man med en blandning som ger mycket NOx och tar hand om den med adblue. Volkswagens issue var ju att dom hade en lösning där man sänker prestandan i bänken för att klara alla utsläppskrav men på vägen så släpper man lös hästarna och får då mycket föroreningar eftersom det inte går att få allt samtidigt utan adblue.
Nu har inte bensin och etanol exakt samma problematik eftersom avgaserna i grunden är renare men samma problematik finns. Magrar man av blandningen får man mindre av många föroreningar men mer NOx.