Jag får väl skriva några rader som har gjort det då.
Skillnad i effekt = 0 inte haft den i bänk men toppade samma och draget var i princip samma svårt att säga för i så fall handlade det om väldigt små skillnader.
Kallstarter var ganska horribla, startgas var det som gällde varenda gång (nästan) så någon form av motorvärmare är att rekomendera.
Något som du måste vara väldigt noga med om du inte använder separatsmörjning är oljan. Om du blandar i tanken så måste du använda speciell olja för att annars separerar det och bildar någon form av brunt klegg (fortfarande inte fått reda på vad det är) som blir fruktansvärt klibbigt och fastnar överallt, speciellt i munstyckena. Tog en stund att lista ut vart problemet låg först (den vägrade starta fick itne bränsle) så tillslut upptäcktes detta klet och jag började då med separatblandning istället vilket fungerar ypperligt.
Hur det går på besiktning vet jag inte, den besiktigades aldrig, men eftersom "miljöfordon" är fria från avgaskrav och eftersom den saknar kat så ser jag inte problemet riktigt.
Miljöaspekten
Självklart måste det transporteras och där bränns det lite fossila bränslen men kommer vanliga bensinen ur en kran?? Nej den transporteras långa sträckor med samt att vid alla oljeplattformar så bränner man den överflödiga metangasen som följer med. Så jag skulle väl vilja påstå att etanolen är miljövänligare iaf. Ett annat argument som ofta tas upp är att sockerfälten mm bränns efter att man fått ut produkten. Ja det är sant och nej det är ju inte miljövänligt, men vänta nu växter är enbart en TILLFÄLLIG lagringsplats och denna koldioxiden kommer att komma ut när den dör och ruttnar i vilket fall.
Det är ju det som är nackdelen med oljan eftersom det är ett fossilt bränsle så tar det LITE längre tid innan detta fångas upp igen och lagras (några miljoner år).
Effektsynpunkt
Om du inte gör något med motorn mer än att bestyckar den rätt så kommer du inte märka någon skillnad mot bensin. (Du kan bränna mer etanol/luftenhet än bensin vilket gör att skillnaden inte blir så stor i effekt).
Om du däremot använder en trimmad motor så kommer du kanske märka skillnad (aldrig provat så jag kan inte uttala mig på den punkten) Har ju framförallt högre oktantal i Etanolen (102-103 om jag minns rätt
![Va?? :va :va](/img/smilies/nya/confused.gif)
).
/Lundgren