Etanolkonvertering?

Tuggummimannen

Miss Blue är färdig!
Gick med
8 Aug 2007
Hoj
Suzuki RG125F, lättat svänghjul och annan reed
Tja, jag har planer på att eventuellt etanolkonvertera min hoj. Fast jag undrar lite över hurvida den går igenom besiktningen...
Som jag ser det så är fördelarna med etanolkonvertering:

billigare än bensin (fast det blir dyrare i längden för den drar mer, men det känns bättre när man tankar då literpriset är lägre).

mer effekt.

miljövänligt då etanol är en förnybar energikälla.

Men om den är strypt som den ska men går på etanol, kan den då gå igenom besiktningen?

freon

Allmänt Vilse!!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
-03 Suzuki SV650
Fördelar med nackdelar... Läs på etanol.nu....
en mc-motor går på högre varv än en bil, kräver bättre smörjning och chans att etanolen går igenom packningar och ner i oljan.. dvs byt olja mer ofta, och hur miljövänligt är det...
Kör själv med 35% blandning etanol/benisn på bilen utan påverkan, men konventera kräver mer, så kanske börja med detta och se hur hojen reagerar..:va

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Prata med lundgren om etanolkonvertering, han har prövat.

Sen får man väl ingen märkbar effektskillnad?

Tuggummimannen

Miss Blue är färdig!
Gick med
8 Aug 2007
Hoj
Sen får man väl ingen märkbar effektskillnad?

jag har hört att det ska ge runt 20% mer effekt, men det är bara vad jag har hört...

var på moppedragrace i sommras där de snabbaste mopparna gick på etanol

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
jag har hört att det ska ge runt 20% mer effekt, men det är bara vad jag har hört...

var på moppedragrace i sommras där de snabbaste mopparna gick på etanol

Vad jag vet så måste du byta bensinslangar, tändstift och sen måste du bestycka om förgasaren rätt ordentligt för det måste in mera bränsle.

I somras var jag på race dem körde med vodka och hojarna börja flyga.:rolleyes:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nej. Du får inte mer effekt, snarare lägre effekt.
Etanol innehåller ungefär 25% mindre energi än bensin så förbrukningen går upp lika mycket. Under förutsättning att du bestyckar om förgasaren. I annat fall sjunker effekten med minst 25% då den kommer att gå fruktansvärt magert.
den andra grejen är att en liten del av etanolen smiter förbi packningarna och den förstör oljans smörjande egenskaper i högre grad än bensin. (Bensin läcker också förbi packningarna) Du måste med andra ord byta olja oftare.
Sen kommer grejen med att etanoldrift medför hårdare slitage på ventilsäten och andra mekaniska delar i motorn.
Besiktningsmässigt så är inte motor och eventuell avgasrening godkänd för etanoldrift vilket gör det ganska svårt att få igenom den om besiktningsmannen noterar att din hoj luktar som en livlig efterfest istället för vanliga avgaser.

slutsatsen är att det finns en rad nackdelar med att etanolkonvertera. Det är dessutom tveksamt ur miljöperspektiv med etanol. Den fraktas ju en bit innan den kommer till macken så den är inte helt koldioxidneutral. Kanske är den bättre, kanske inte. Hursomhelst leder våran användning av spannmål till etanolproduktion till att spannmålspriserna går upp avsevärt varvid de som bor i fattigare länder inte har råd med mat.

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Vissa verkar inte ha tänkt på att RG125F är tvåtakt...

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Jag får väl skriva några rader som har gjort det då. :tungan

Skillnad i effekt = 0 inte haft den i bänk men toppade samma och draget var i princip samma svårt att säga för i så fall handlade det om väldigt små skillnader.

Kallstarter var ganska horribla, startgas var det som gällde varenda gång (nästan) så någon form av motorvärmare är att rekomendera.

Något som du måste vara väldigt noga med om du inte använder separatsmörjning är oljan. Om du blandar i tanken så måste du använda speciell olja för att annars separerar det och bildar någon form av brunt klegg (fortfarande inte fått reda på vad det är) som blir fruktansvärt klibbigt och fastnar överallt, speciellt i munstyckena. Tog en stund att lista ut vart problemet låg först (den vägrade starta fick itne bränsle) så tillslut upptäcktes detta klet och jag började då med separatblandning istället vilket fungerar ypperligt.

Hur det går på besiktning vet jag inte, den besiktigades aldrig, men eftersom "miljöfordon" är fria från avgaskrav och eftersom den saknar kat så ser jag inte problemet riktigt.

Miljöaspekten
Självklart måste det transporteras och där bränns det lite fossila bränslen men kommer vanliga bensinen ur en kran?? Nej den transporteras långa sträckor med samt att vid alla oljeplattformar så bränner man den överflödiga metangasen som följer med. Så jag skulle väl vilja påstå att etanolen är miljövänligare iaf. Ett annat argument som ofta tas upp är att sockerfälten mm bränns efter att man fått ut produkten. Ja det är sant och nej det är ju inte miljövänligt, men vänta nu växter är enbart en TILLFÄLLIG lagringsplats och denna koldioxiden kommer att komma ut när den dör och ruttnar i vilket fall.

Det är ju det som är nackdelen med oljan eftersom det är ett fossilt bränsle så tar det LITE längre tid innan detta fångas upp igen och lagras (några miljoner år).

Effektsynpunkt

Om du inte gör något med motorn mer än att bestyckar den rätt så kommer du inte märka någon skillnad mot bensin. (Du kan bränna mer etanol/luftenhet än bensin vilket gör att skillnaden inte blir så stor i effekt).
Om du däremot använder en trimmad motor så kommer du kanske märka skillnad (aldrig provat så jag kan inte uttala mig på den punkten) Har ju framförallt högre oktantal i Etanolen (102-103 om jag minns rätt:va).

/Lundgren

Tuggummimannen

Miss Blue är färdig!
Gick med
8 Aug 2007
Hoj
Om du inte gör något med motorn mer än att bestyckar den rätt så kommer du inte märka någon skillnad mot bensin.

ok då vet jag.

alltså jag har läst på om hur man etanolkonverterar och jag vet nackdelarna men min slutsats om effekten baserade jag på:

etanol innehåller 25% mindre energi/volymenhet än bensin. och eftersom man måste ge den minst 40% mer bränsle så kommer effekten att öka.

I somras var jag på race dem körde med vodka och hojarna börja flyga.
ok, verkar lite konstigt då vodka innehåller i sin helhet 40% etanol och 60% vatten

freon

Allmänt Vilse!!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
-03 Suzuki SV650
ok då vet jag.

alltså jag har läst på om hur man etanolkonverterar och jag vet nackdelarna men min slutsats om effekten baserade jag på:

etanol innehåller 25% mindre energi/volymenhet än bensin. och eftersom man måste ge den minst 40% mer bränsle så kommer effekten att öka.

ok, verkar lite konstigt då vodka innehåller i sin helhet 40% etanol och 60% vatten

För att förtydliga lite...

Konventerar du helt-- mindre effekt.

Man räknar alltså effekten/liter eller kg bränsle

Blandar du 30-70 (etanol-benisn) ökar du effekten i bränslet.
Detta beror främst på att etalolenl består av mer syre än bensin och bensinen kräver syre för att förbrännas.
Detta går i en kurva upp till ca 30-50% blandning beroende på fordon, motor ect. Därefter sjunker kurvan, dvs har du 70% etanol och 30 bränsle, krävs det mer bränsle för lika effekt, dvs motorn dricker mer.

För att få ut effekten ur bränslet, krävs det att motorn opptimeras.
Moderna bilar till exempel justerar tändning själv, medans i andra fall får man justera detta själv....

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy