Ett dilemma, byte av koppling FZR 600

maaang

maaang
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki GSX-R 600
Hallå!

Då det är min först hoj och jag aldrig haft isär koppling på hoj innan frågar jag nu vad exakt man bör byta om kopplingen slirar. En del säger att det räcker med att byta lameller och fjädrar, annat besked lyder: byt lameller, fjädrar och stålplattor. Jag ska till Danmark på mc-semester om 10 dagar och behöver verkligen råd om vad ni tycker att man bör göra. Byta allt eller bara lameller/fjädrar


Tack på förhand
/M
 

sportbike

Guest
Ut me allt och titta hur det ser ut,först å främst.
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Byte lameller, mellanskivor fjädrar och kolla skicket på tryckplattan. Minsta tveksam så byter du tryckplattan och/eller lägger i en extra mellanskiva.

Både jag & polarn bytte bara lammeler & skivor då inre korg & tryckplattan såg OK ut. Men det lilla slitaget som fanns var tydligen tillräckligt på dessa hojar för att det skulle slira....

Alltså spaca upp med en extra mellanskiva direkt så slipper du fundera.
 

maaang

maaang
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki GSX-R 600
okay!

Har jävligt bråttom och har mailat bike om när de kan tänkas ha delarna, men ni som vet, var kan man vara säker på att få tag i delarom nu bike inte klarar av att fixa det snabbt?

/M
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
www.addemoto.se brukar leverera snabbt, och dom har nog en del av prylarna du kan tänkas behöva i alla fall. Inte alls säkert att stålskivorna behöver bytas, och det är ganska lätt att kolla. Du kan även mäta tjockleken på lamellerna, och jämföra med vad som står i verkstadshandboken. En sån behöver du med andra ord, om du inte redan har.
 

maaang

maaang
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki GSX-R 600
www.addemoto.se brukar leverera snabbt, och dom har nog en del av prylarna du kan tänkas behöva i alla fall. Inte alls säkert att stålskivorna behöver bytas, och det är ganska lätt att kolla. Du kan även mäta tjockleken på lamellerna, och jämföra med vad som står i verkstadshandboken. En sån behöver du med andra ord, om du inte redan har.


Låter vettigt... Har hittat en guide med instruktioner och tolleranser från sidan: www.fzrarchives.com. Tror jag gör så att jag sedr till att ha allt hemma inkl. stålskivor när jag ändå river. Inspekterar och bestämmer därefter om jag ska byta eller lämna tillbaks. Kan ju faktiskt ha sån tur att det bara är fjädern som e sliten och att allt annat är ok. Eller har jag fel?

tack så långt!

/M
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Kan ju faktiskt ha sån tur att det bara är fjädern som e sliten och att allt annat är ok. Eller har jag fel?

tack så långt!

/M


Det skulle kunna vara så, men det kanske inte är så troligt. Vad har du för olja i maskinen föresten? Testat att byta till någon annan?
 

maaang

maaang
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki GSX-R 600
Det skulle kunna vara så, men det kanske inte är så troligt. Vad har du för olja i maskinen föresten? Testat att byta till någon annan?

Jag har funderat hela eftermiddagen på det här med oljan, men det har ju faktiskt blivit värre och värre och har kört på samma oljetyp förra säsongen med, nämligen Q8 15W-50 (Helsyntet). har bara hört gott, samtidigt som jag har läst om sliriga kopplingar med just helsyntet. Hade ju hojen hos mecken för byte av packboxar i gaffel och har sa att kopplingen mer eller mindre kändes slut. Men har du hört ngn som haft slir p.g.a Q8 oljan?
 

BusenEdo

allmänt glad
Gick med
6 Jun 2005
Ort
Tranås
Hoj
Suzuki Sv 650s 2003
Brukar annars vara bra att köra på mineralolja på äldre bågar.
Antar att du justerat så att allt stämmer på handtaget.
Lelles MC brukar ju ha delar hemma med + att de är billiga och snabba.
Fungerade för mig iaf:tummenupp
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag har funderat hela eftermiddagen på det här med oljan, men det har ju faktiskt blivit värre och värre och har kört på samma oljetyp förra säsongen med, nämligen Q8 15W-50 (Helsyntet). har bara hört gott, samtidigt som jag har läst om sliriga kopplingar med just helsyntet. Hade ju hojen hos mecken för byte av packboxar i gaffel och har sa att kopplingen mer eller mindre kändes slut. Men har du hört ngn som haft slir p.g.a Q8 oljan?

Ja, OK. Är det en MC-olja? Vanlig bilolja kan funka också, men då finns det betydligt större risk för kopplingsslir. Vet inte hur det är med just den oljan du nämner.
 

maaang

maaang
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki GSX-R 600
Ja, OK. Är det en MC-olja? Vanlig bilolja kan funka också, men då finns det betydligt större risk för kopplingsslir. Vet inte hur det är med just den oljan du nämner.

Jajjemen, visst är det en mc-olja Q8 SBK racing 4T, står att den är avsedd för användning i motorcyklar med våtkoppling. Men har ju hört precis det som BusenEdo skriver om mineralolja, eller delsyntet... Tror inte det beror på oljan, då borde det ha slirat redan från dag1 efter jag bytte olja förra säsongen. Detta är andra säsongen i min ägo, så jag vet inte vilken olja som vart i tidigare. Ska jaga delar nu!


/M
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jajjemen, visst är det en mc-olja Q8 SBK racing 4T, står att den är avsedd för användning i motorcyklar med våtkoppling. Men har ju hört precis det som BusenEdo skriver om mineralolja, eller delsyntet... Tror inte det beror på oljan, då borde det ha slirat redan från dag1 efter jag bytte olja förra säsongen. Detta är andra säsongen i min ägo, så jag vet inte vilken olja som vart i tidigare. Ska jaga delar nu!


/M


OK. Jag har en misstanke om att det där med att mineralolja skulle vara bättre i gamla hojar är en myt, men jag har inga riktiga belägg för det mer än att det (oftast) inte finns några fundamentala skillnader i kopplingens konstruktion.
 

maaang

maaang
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki GSX-R 600
Sådär ja, nu har lameller och fjädrar kommit. För ett ovant öga ser det ganska bra ut tycker jag, men skulle gärna vilja ha lite utlåtande från mer erfarna.

Stålskivorna var ej blåanlöpta och hade en lite uppruggad yta och de var inte skeva vad jag kunde upptäcka genom att lägga dem på marmorskiva. En fråga: Kan det vara av idé att inte placera plattor i samma ordning som de tidigare suttit för att på så sätt inte få exakt samma slitage på splines?

Stålskiva:


Jag mätte både lameller, stålskivor samt fjädrar och fann att de gamla delarna fortfarande ligger inom toleranserna, men de är väl slitna iaf, lamellernas slityta såg väl blank ut.

Det finns spår efter lameller i kopplingskorgen, men dessa spår är inte grova, det är svårt att se på bilderna, men hur känsligt brukar det vara?

Korg:


Tryckplatta:
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top