Ett effektivt sätt att hålla nere farten?

håkanbråkan

Ny medlem
Gick med
27 May 2006
Hoj
2006, Suzuki GSR
...eller så kör man MC utan kåpor, vilket dämpar motivationen till högre farter. Men vad högre fart är ju en tolkningsfråga.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ingen hd expert, men denna satt frammonterad. Typ årsmodell 2012. Springer softail vintage Classic eller nåt annat långt logiskt namn. Tror den va blå.

Aha, då kan det ju ha varit en av de nyare modellerna ,med springergaffel. De gafflarna tillverkas (mig veterligen) inte av Showa. Springergafflarna har oket framför gaffeln.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fan gör inte Showa springergafflar? :mad:
Javeteinte, japonaiserna verkar koncentrera sig på teleskopgafflar, HD har dock inte greppat den gimicken än och köper sina teleskopgafflar från Showa. Men springergafflarna (20-talskonstruktion) tror jag H-D gör in-house.

När nya grejer dyker upp, tar det normat ett halvannat sekel innan H-D tror på nymodigheterna tillräckligt mycket. Startmotorerna köps också in utifrån (Hitachi), elstart är ju också rätt ny teknik.
Jag tror plötsligt jag fattar varför jag gillar HD. De kör sin grej, men till skillnad från Sveriges samtliga 70 stycken tändkuletillverkare har HD- lyckats med konststycket att överleva. Varför bor jag i det här trendängsliga landet? :mad:

Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Javeteinte, japonaiserna verkar koncentrera sig på teleskopgafflar, HD har dock inte greppat den gimicken än och köper sina teleskopgafflar från Showa. Men springergafflarna (20-talskonstruktion) tror jag HD gör in-house.

När nya grejer dyker upp, tar det normat ett halvannat sekel innan HD tror på nymodigheterna tillräckligt mycket. Startmotorerna köps också in utifrån (Hitachi), elstart är ju också rätt ny teknik.
Jag tror plötsligt jag fattar varför jag gillar HD. De kör sin grej, men till skillnad från Sveriges samtliga 70 stycken tändkuletillverkare har de lyckats med konststycket att överleva. Varför bor jag i det här trendängsliga landet? :mad:

Det är ju tur att det finns entusiaster som Hr.Karlsson som har vett på att hålla tändkulespisar och amerikanska järn vid liv så att vi unga harskitar kan få njuta av gången då ni tuffar förbi. Oavsett om det är i 5 knop eller 120 mph.. :)

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
till skillnad från Sveriges samtliga 70 stycken tändkuletillverkare har HD- lyckats med konststycket att överleva. Varför bor jag i det här trendängsliga landet? :mad:
Vem vet. Snart kanske någon hipster plockar upp tillverkningen av tändkulor. Någon som inser att det inte är så värst ballt med mikrobryggerier, surdegsbröd och fixies eftersom alla andra redan pysslar med det. Hen flyttar in i en gammal butikslokal strax söder om söder och börjar där experimentera med gjutning. Detta resulterar förutom ett par avsvedda ögonbryn så småningom i en packmoppe driven av frityrolja från det lokala thaihaket.

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Såhär har jag;

DFsRgsM.jpg

:D

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...