Ett försök till Caferacer CB400N 82:a

Villig

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2013
Ort
Gävle
Hoj
82:a Honda CB400N
Jobba på! Har ägt den där hojen för ett tag sedan... Kul att se att den börjar ta form!

Ja, jag såg att det var en hel del ägare. Men det jag inte fattar är, har mc:n sålts runt obesiktad sen 95 utan att någon gjort nåt åt den.
 

Villig

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2013
Ort
Gävle
Hoj
82:a Honda CB400N
Nu är den snart klar för plastning lite finlir kvar. Alla kanter skall slipas ner och den skall rundas av i bak dvs uppe där den smalnar av.
2013-09-11_16_18_39.jpg
2013-09-11_14_05_17.jpg
 
Last edited:

ALspeed

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
Norra Gotland
Hoj
Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
Från mobilen 206.jpg
Varför inte drapera tanken i kolfiber? Spackla upp och slipa och sen ett lager kolfiber med epoxi. Sen slipa, mer epoxi, slipa mera, mer epoxi.... Blir grymt läckert!
 

Villig

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2013
Ort
Gävle
Hoj
82:a Honda CB400N
Ja men jävlar va läckert. Funderat på det men svårt att få det bra antar jag. Har du gjort den själv? :Bugar As bra.
Sen är det ju inte riktigt rätt på en cafe racer. Men skulle sitta som en smäck tycker jag, tillsammans med kolfiber Cuts.
 

ALspeed

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
Norra Gotland
Hoj
Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
Ja, jag har gjort det själv. Inte speciellt svårt tycker jag men man måste vara noga och ha gott om tid... Det svåraste var nog att få fibrerna att ligga rakt så att kolfibermönstret blev symmetriskt. Tror att det blev runt 5-6 lager med epoxi varvat med slipning innan det var dags för några lager klarlack.
Men jag håller med, en caféracer ska nog hellre vara lackad lite läckert.

Jag har precis börjat på en liten hoj också. Förhoppningsvis kan jag få ut gumman på lite övningskörning nästa sommar. Köpte nyligen en Kawa Z250 från 81 med endast 760 mil på mätaren. Ska bli kul att göra något av. Jag gillar caféstuket men har dock inte bestämt om det ska bli det eller nåt åt bobberhållet. Eller varför inte lite trackerstuk.
Nåväl, lycka till med ditt bygge!
 

ALspeed

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
Norra Gotland
Hoj
Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
Glömde skriva, jag gillar formen du fått till på tanken!:tummenupp
 

Villig

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2013
Ort
Gävle
Hoj
82:a Honda CB400N
Tack ALspeed, få se hur slutfinnishen blir. Är kolfibret så följsamt. Känns som att det lätt ska bli väck någonstans, för jag antar att du använt en hela kolfiber vävar.
Är sugen på en digital hastighets mätare typ denna: http://www.custom-motorcycle-parts....speedo-parts/micro-digital-motorcycle-speedo/
Men den kostar för mycket. Kanske blir en cykeldator, och kolfibra till en låda med ledljus i.
 
Last edited:

Villig

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2013
Ort
Gävle
Hoj
82:a Honda CB400N
Någon som har lite koll på vilket munstycke som skall vara störst, main eller secondary. På förgasarna så är det samma gänga och förväxlingen stor. Som det sitter nu så är det 78 på main och 108 på andra. Någon har kanske igenom åren satt fel. Skall växla i helgen.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Main är alltid störst. Har aldrig skruvat med just dom här förgasarna för dom har aldrigt krånglat på min cb400, men 108 main jet låter vettigt.
 

Villig

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2013
Ort
Gävle
Hoj
82:a Honda CB400N
Tack Twintorsk. Bytte idag. Men inte fan :arsele ville den varva ur för det. Men den svarade bättre på gasen och gick högre upp på mellan registret innan den dör. Alltid nått.
 

Villig

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2013
Ort
Gävle
Hoj
82:a Honda CB400N
Har inte kollat mer på förgasarna då det är roligare å vara kreativ, Sliter för fullt med kuttsen. Vad tror ni om det här, kanske svårt att se på bild. Vet inte om den ska vara spetsig eller rund ibak. Är ju lite eget med sådan spets.
image.jpg
image.jpg
 

Villig

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2013
Ort
Gävle
Hoj
82:a Honda CB400N
Trodde aldrig att jag skulle hitta mallen igen. Men efter 1/2 timmes karvning och lite spackel :)
image.jpg
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
View attachment 392563

:rofl:rofl:rofl
Jag skrattar så jag gråter!
Helt sjukt bra bild.

Någonstans mellan surdeg och hjärna ser det ut som.

Kiipit up!

:hej

/e
 

Villig

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2013
Ort
Gävle
Hoj
82:a Honda CB400N
Jag blev nästan rädd själv när jag öppnade garage dörren.
2013-09-30+16.22.37.jpg
2013-09-30+16.27.29.jpg
2013-09-30+16.27.16.jpg
Kul med resultat. På tanken har jag dragit på fogskum, skall försöka få till en lite bulle där, men jag tror jag backar på det. Huvudsaken att jag fyller igen tankfästet.
Fria åsikter här :7peta
 

Pato

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cb 550 (600cc) K3 -78
kul me cafe!:) lycka till med bygget:)
tycker dock röven är lite för hög eller du tänker göra tanken högre?:D
 

Villig

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2013
Ort
Gävle
Hoj
82:a Honda CB400N
kul me cafe!:) lycka till med bygget:)
tycker dock röven är lite för hög eller du tänker göra tanken högre?:D

Såg det jag med, har suttit och brottats med tanken:huvet.
Har ingen lust att kapa bort ner till på röven:arsele, för då kommer spetsen bort. Och jag börja gilla den.
Men skall kapa en del i ramen så småning om. Den ligger ett par cm högre än tankens neder del, kan sedan höja tanken typ 1 cm.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top