Ett halvår för mord!!!!

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Vänta lite nu... bara för att en 8-åring har blivit mördad så betyder inte det att fångvården inte fungerar. Det betyder bara att fångvården inte fungerat i ett(1) fall. Säkerligen är det så att fångvården falerat i många fall men att ta ett exempel för att visa hur det fungerar generellt är inte så bra.

6 månader känns lite... det håller jag med om.

OK, men då spelar det ju ingen roll hur vi gör! För hur det än är så kommer det att begås fel och misstag! Men jag vill kraftigt minimera dessa. Hur? Jag vet inte, men att tala om för 16-åringar att det är OK att ha ihjäl någon är INTE rätt väg! Och, JA, 6 månader känns som ett OK i detta fall. Inte ser jag det som en tydlig markering at snorungen gjort fel iaf.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Ge ett exempel som visar att det påståendet är korrekt.

USA..! Hårda fängelsen, långa straff... Hög kriminalitet, hårdare straff... Nej, vänta nu. Det var ett DÅLIGT exempel... :näsblod

FN:s barnkonvention:

Definitionen av barn, Artikel 1:

"I denna konvention avses med barn varje människa under 18 år, om inte barnet blir myndigt tidigare enligt den lag som gäller barnet."

Vad konventionen säger om straff:

Artikel 37
"Konventionsstaterna skall säkerställa att

(a) inget barn får utsättas för tortyr eller annan grym, omänsklig eller förnedrande behandling eller bestraffning. Varken dödsstraff eller livstids fängelse utan möjlighet till frigivning får ådömas brott som begåtts av personer under 18 års ålder;

(b) inget barn får olagligt eller godtyckligt berövas sin frihet. Gripande, anhållande, häktning, fängslande eller andra former av frihetsberövande av ett barn skall ske i enlighet med lag och får endast användas som en sista utväg och för kortast lämpliga tid;

(c) varje frihetsberövat barn skall behandlas humant och med respekt för människans inneboende värdighet och på ett sätt som beaktar behoven hos personer i dess ålder. Särskilt skall varje frihetsberövat barn hållas åtskilt från vuxna, om det inte anses vara till barnets bästa att inte göra detta och skall, utom i undantagsfall, ha rätt att hålla kontakt med sin familj genom brevväxling och besök;

(d) varje frihetsberövat barn skall ha rätt att snarast få tillgång till såväl juridiskt biträde och annan lämplig hjälp som rätt att få lagligheten i sitt frihetsberövande prövad av en domstol eller annan behörig, oberoende och opartisk myndighet samt rätt till ett snabbt beslut i saken."

Konventionen slår fast att t.ex. en domstol ska bedöma hur länge detta barn ska frihetsberövas, på vilka grunder och vilken hjälp detta barn lämpligen ska ha. Nu har domstolen bedömt att detta barn ska sättas på ungdomsvårdsanstalt och i enlighet med konventionen dömt denne till sex månader.

Personligen tycker jag dödsmisshandel är värre än ett snabbt mord men det tyckte onekligen inte domstolen...

jiim

SST600 #55
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
2x CBR600RR
Mord borde vara dödsstraff, inget snack om den saken. dödar man nån ska man själv dö, fast helst mer plågsamt. Det ska kvitta om det är en psykstörd person eller ett barn. I andra länder blir man av med händer/fingrar etc vid stölder. Borde införas i Sverige för då ger folk fan i andras saker! Det är min ärliga åsikt

edit: ni får tycka att jag är dum men jag tycker att jag bara är realistisk :) det finns inga ursäkter för mord

Brandstr

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2006
Hoj
En
Mord borde vara dödsstraff, inget snack om den saken. dödar man nån ska man själv dö, fast helst mer plågsamt. Det ska kvitta om det är en psykstörd person eller ett barn. I andra länder blir man av med händer/fingrar etc vid stölder. Borde införas i Sverige för då ger folk fan i andras saker! Det är min ärliga åsikt

edit: ni får tycka att jag är dum men jag tycker att jag bara är realistisk :) det finns inga ursäkter för mord

Jo det finns det, kan finnas massa andra omständigheter runt omkring.

Dock inte just precis i detta fallet...

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Det är så upplyftande att diskutera med dig, jag får alltid den känslan när jag diskuterar med människor som inte förstår något.
Jag kan förstå at du har den känslan!
Den har jag varje gång jag försöker förstå relativitetsteorin. Den måste helt enkelt vara fel då...

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag kan förstå at du har den känslan!
Den har jag varje gång jag försöker förstå relativitetsteorin. Den måste helt enkelt vara fel då...

Jag är ändå benägen att hålla med i att 6 månader är ofattbart lite om inte annat för att det underminerar rättsmedvetandet.

Jag förespråkar vare sig dödstraff eller livstidsstraff för "barn" som begår ens de grövsta av brott. Däremot är det för mig helt obegripligt att man anser 6 månaders ungdomsvård vara tillräckligt. Om en tonåring är så fuckad i huvudet av fel umgänge, dålig uppväxt, social misär och en massa andra faktorer lär det ändå inte räcka med 6 månader för att få in honom på rätt bana...
Dessutom är det ett hån mot hans anhöriga och mot rättsmedvetandet hos allmänheten.

nakCskÅtsfuCKona orkar jag inte ens diskutera med i denna tråd eftersom de är så insnöade i sitt vanliga mönster att inte ens tio års ungdomsvård skulle hjälpa dem.

Däremot tycker jag det är intressantare att diskutera med dig som jag trots allt står närmare när det gäller värderingar och uppfattnig om "kriminalvård".

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Kass uppfostran, fel umgänge, grupptryck m.m.

Nej.

Skulle vilja se va du sa ifall de va din far de slog ihäl.

Då skulle du säkert bli jätte glad när han släpps ut efter ett halv år.
Vadå synd om stackarn. Han hade juh dålig uppväxt.

nae sluten ungdomsvård i minst 5år

Jag bryter mitt löfte om att inte diskutera med er, frestelsen är för stor.

Jag kan hålla med om att 6 månaders sluten ungdomsvård kanske låter lite för lite, men det kanske räcker, jag vet inte. Jag vet inte hur duktiga dom är på att rehabilitera, dom kanske kan få honom på fötter på 6 månader där inne och sedan med hjälp av sociala myndigheter när han är ute igen hjälpa honom att komma på rätt väg.

Är det någon som vet det här kanske? Många som verkar ha koll här på hur dåligt vårt rättsystem är..

Att kasta in killen på vatten&bröd i (som någon föreslog) 28 år för ett dråp han begick när han var 15, är vansinnigt. Kul det blir för samhället att släppa ut det monstret om 28 år.

Fängelse och framför allt ungdomsvård är ju inte till för att främst straffa, utan för att hjälpa människor som hamnat snett på rätt väg igen. Visst, sedan finns det människor som bedöms som så farliga att dom inte ska få vistas i samhället längre och blir inlåsta för all framtid, men är det så vi ska göra med den idag 16årige killen?

Lagen säger att du får ta ansvar för dina handlingar när du är 15 år. Dock är det fortfarande inte 15åringen som helt ensam har skuld till det hela, är man 15 år och ger sig på någon med kniv är det ju något som inte står rätt till, hans föräldrar har ju bevisligen misslyckats totalt med killens uppfostran.

Alltså kan man inte kasta in killen 10 år i fängelse och tro att man har löst något, man har bara skjutit problemet en bit framför sigoch gjort det värre.

Han behöver hjälp, inte ett långt jävla fängelsestraff, eller hur?

Så jävla lätt att sitta där hemma framför datorn i sitt fina Sverige med sin lugna sköna uppväxt att luta sig på och tycka så mycket om andra människor.

Dee_cati skrev:
Det är så upplyftande att diskutera med dig, jag får alltid den känslan när jag diskuterar med människor som inte förstår något.

Ta nu och klia dig i huvudet, titta på ditt tidigare inlägg och titta sedan på vad du skrev här ovan. När du har gjort detta, ta dig då en funderare över vem det är som saknar förstånd.

Kawwa skrev:
Vilken tur att man slipper eget ansvar helatiden, det är ALLTID samhällets fel!!! Å så bra att det bara är du som tänker rätt, synd att ALLA andra tänker fel!!!!

Jag är nog knappast ensam om att tycka att det är fel att kasta barn i fängelse.

Last edited:

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj

edit: ni får tycka att jag är dum men jag tycker att jag bara är realistisk :)

Ja, hårda och långa straff har som vi alla vet en avskräckande effekt på brottslingar.

USA, Kina m.fl är ju flera exempel där detta verkligen fungerar.

Om man dödar någon ska man själv dö säger du. Ja, öga för öga tand för tand är ju en annan väldigt lyckad teori som förespråkas i länder som verkligen har det lugnt och bra.

Exempel är ju till exempel mellanöstern, med alla sina lugna konflikter.

Glömde nästan; :rolleyes:.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs

Det märks att du är en 18 årig brat som aldrig haft några problem förutom kanske att ingen varit där för att lära dig lite vett. Det är min ytterst ärliga åsikt.

Ktm_exc

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2006
Hoj
en sak med 2hjul

Men just dödsstraff sänker inte brotsligheten, det som sänker brottsligheten är att dom som har det svårt får hjälp!

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
6 månader är åt helvete för lite. Maxstraffet är ungdomsvård 4 år, vilket också är åt helvete för lite. Vad f-n krävs för att komma upp i maxstraff på fyra år.

En skandal för fan. Ger ju signaler att det är fritt fram för kidsen.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Jag är ändå benägen att hålla med i att 6 månader är ofattbart lite om inte annat för att det underminerar rättsmedvetandet.

Däremot tycker jag det är intressantare att diskutera med dig som jag trots allt står närmare när det gäller värderingar och uppfattnig om "kriminalvård".

egentligen var min kommentar mest riktad till Dee Cati som verkar leva i en värld där hans åsikter är att betrakta som "fakta" och att det ger honom rätten att håna andra. Han kommer ju med ett antal uttalande i inlägg 9 som jag inte tror att han kan belägga med mer än att kalla andra idioter elller upprepa det många gånger med en naiv förhoppning om att det då, på något magiskt vis, ska bli sant.

Plus att det är väl Dee Cati som lite blygsamt påpekat att han minsann VEt att det inte finns något klimathot och att han skrattar åt alla som tror det. Givetvis utan att förklara vad det är han vet som de flesta forskare missat...

Så jag har sagt det förr och säger det igen till alla i nackskottsligan: Bevisa med något exempel att hårdare straff fungerar och ducka inte alltid undan genom att upprepa ert mantra.

Personligen tycker även jag att det sticker i ögonen med ett sådant straff, men de som är insatta i domen säger ju att det är korrekt dömt och då är det säkert det. Plus att vi har skrivit på FN:s barnkonvention som Imaster så korrekt har påpekat och då ska vi stå för det!

Det var nog allt för mig i denna tråd. Känns lite Deja Vu...

Last edited:

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Skojar du eller?

Nej, jag skojar inte. Men jag kan villigt erkänna att jag inte är 100% säker. Men efter att ha läst, hört och följt några fall så tycker jag mig ha snappat upp att det är samma straffskala. Men det är INTE fakta, den som orkar kan ta reda på fakta eller om någon VET kan svara.

Jag är nog knappast ensam om att tycka att det är fel att kasta barn i fängelse.

Jag skrev att man borde ta ansvar för sina handlingar. Får dom ordning på killen på 6 månader så är ju det bra, men sen då? Skall han/man inte straffas för att man haft ihjäl någon? :va

Last edited:

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Jag skrev att man borde ta ansvar för sina handlingar. Får dom ordning på killen på 6 månader så är ju det bra, men sen då? Skall han/man inte straffas för att man haft ihjäl någon? :va

I Sverige, straffas, nej man ska vårdas. Antingen ungdomsVÅRD, kriminalVÅRD rättspsyk VÅRD ...

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
I Sverige, straffas, nej man ska vårdas. Antingen ungdomsVÅRD, kriminalVÅRD rättspsyk VÅRD ...

Tycker du vi ska sluta med det så att ingen blir bättre och 100% av dom kommer ut på gatorna utan att ha blivit bättre? Eller skulle du sova bättre på nätterna om vi bara kallade det nånting annat som t.ex ungdoms straff, kriminalbestraffning eller rättspsykspiskning?

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
Vad jag inte kan begripa är följande:
Han fick motta slag och sparkar samt knivhugg mot bröstet och buken. Det var också knivhuggen som ledde till att mannen avled.
Den då 15-årige pojken som höll i kniven åtalades för mord. Men Huddinge tingsrätt menar att bevis saknas för att han hade uppsåt att döda. Han dömdes istället för dråp till sex månaders sluten ungdomsvård.

Om man är beväpnad med en kniv och hugger mot bröst, har man inte uppsåt att döda då? Hur resonerar tingsrätten egentligen?:confused:

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
Vad jag inte kan begripa är följande:
Han fick motta slag och sparkar samt knivhugg mot bröstet och buken. Det var också knivhuggen som ledde till att mannen avled.
Den då 15-årige pojken som höll i kniven åtalades för mord. Men Huddinge tingsrätt menar att bevis saknas för att han hade uppsåt att döda. Han dömdes istället för dråp till sex månaders sluten ungdomsvård.

Om man är beväpnad med en kniv och hugger mot bröst, har man inte uppsåt att döda då? Hur resonerar tingsrätten egentligen?:confused:

Om han dömdes för dråp måste han haft uppsåt att döda, annars kan det inte vara dråp.

Brottsbalk (1962:700)

3e kap. §1
Den som berövar annan livet, dömes för mord till fängelse i tio år eller på livstid.

§2 Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till de omständigheter som föranlett gärningen eller eljest att anse som mindre grovt, dömes för dråp till fängelse, lägst sex och högst tio år.

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
Om han dömdes för dråp måste han haft uppsåt att döda, annars kan det inte vara dråp.

Brottsbalk (1962:700)

3e kap. §1
Den som berövar annan livet, dömes för mord till fängelse i tio år eller på livstid.

§2 Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till de omständigheter som föranlett gärningen eller eljest att anse som mindre grovt, dömes för dråp till fängelse, lägst sex och högst tio år.

Ok, så han dömdes alltså enligt §2. Som myndig hade han då fått minst 6 år i fängelse, nu får han sitta av sin tid 6 månader i en dagisverksamhet och fundera över vad han gjort. Vackert!

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring