notrightrider
The white zone is for loading and unloading only
Själv är jag en av dem som tycker om den nuvarande skrivningen av lagen:
"Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användande av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på framförandet av fordonet."
En sorts frihet under ansvar, och med utrymme för eget omdöme.
Tyvärr är just dom två sakerna fruktansvärt omoderna i dagens Sverige...
Nu verkar Transportstyrelsen vilja skärpa lagen:
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Ja-till-forbud-mot-handhallen-mobiltelefon/
SMC förslag är mer långtgående:
...och ja, absolut! Självklart måste det bli en konsekvens för den som flummar bakom ratten och håller på med annat - självklart måste man mer än nu intressera sig för varför en "olycka" sker.
För, vem skall sköta den vanliga vardagsövervakningen av ett eventuellt förbud mot att hålla telefonen i handen? Skall man ta poliser från nykterhetsövervakningen till det...? *lerelakt*
"Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användande av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på framförandet av fordonet."
En sorts frihet under ansvar, och med utrymme för eget omdöme.
Tyvärr är just dom två sakerna fruktansvärt omoderna i dagens Sverige...
Nu verkar Transportstyrelsen vilja skärpa lagen:
SMC skrev:SMC är positiva till den fetmarkerade förändringen av gällande regler som föreslås av Transportstyrelsen: "Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användande av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på framförandet av fordonet. Föraren får därvid inte använda mobiltelefon på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen."
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Ja-till-forbud-mot-handhallen-mobiltelefon/
SMC förslag är mer långtgående:
SMC skrev:SMC föreslår också att polisen i olycksutredningar gör rutinmässiga sökningar hos mobiltelefonoperatörerna, på samma sätt som i UK och USA. Det borde vara lika självklart som att kontrollera körkortsinnehav och göra alkohol- och drogtester.
SMC föreslår skärpta påföljder i de fall där trafikanters körning leder till dödade och svårt skadade. I Riskutbildning för MC ingår problematiken med att andra trafikanter inte uppmärksammar MC och mopeder medan det saknas i riskutbildning för bil. Det borde vara ett självklart inslag och dessutom enkelt att implementera då det finns färdiga övningar på Risk2 för MC.
...och ja, absolut! Självklart måste det bli en konsekvens för den som flummar bakom ratten och håller på med annat - självklart måste man mer än nu intressera sig för varför en "olycka" sker.
För, vem skall sköta den vanliga vardagsövervakningen av ett eventuellt förbud mot att hålla telefonen i handen? Skall man ta poliser från nykterhetsövervakningen till det...? *lerelakt*