Ettans växel går i hårt.

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
När jag lägger i ettan går den i med ett ljudligt *klack* och hojen rycker till. När jag kört ett tag och stannar för att sedan lägga i ettan igen är det lite bättre (jag antar att oljan blivit varm) men fortfarande märkbart. Är detta normalt? Min gamla cykel (en FZR600R) gjorde inte så även om den naturligtvis inte var helt ljudlös och den ryckte till lite grann.

Kan säga att när jag har motorn igång och friläget i på depåstödet så snurrar bakhjulet lite, dock inte mer än att jag lätt kan sätta ett finger eller två på däcket och hålla emot.

Lentomannen

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2013
Hoj
Kawasaki GPz 900R
Så gör mina båda hojar också, det har som du säger troligen med oljans tröghet.
Men när den e varm borde man inte känna mycket. Kollar så att kopplingen fungerar ok?

Tjita1

Guest
Det trodde jag alla motorcyklar eller tillochmed växlade mopeder gjorde.. Det är nog fullt normalt.

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Ska kolla imorgon men jag tror den är ok, det är ju inget problem att få i växeln, man behöver inte använda våld och övriga växlar går i bra. Om man hasar framåt i snigelfart (bra mycket långsammare än gångfart) samtidigt som man lägger i ettan försvinner det. Jag tyckte bara att skillnaden var så markant jämfört med min gamla.

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
så är det på alla hojar :fakta har inget med olja att göra. Starta hojen låt den gå varm medans du klär dig och så stänger du av den ligger i ettan med kopplingen indrag så slipper du problemet.
Jag startar hojen låter den gå varm pumpar några gånger med koppling och då skramlar inte men R1:a 09 så farligt.

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Min brorsas fz6 gav ifrån sig en riktigt ljudlig smäll och en rejäl knuff varje gång man la i ettan, även när den var varm. Den var fullservad och pedantskött, och inte alls gått långt. Så det är absolut inget onormalt!

Min farsas gamla gsxr 1100 kan till och med dö om den stått för länge utan att blivit startad, när man lägger i ettan. Det beror antagligen på att kopplingen inte gått på ett tag, hur mycket kör du? Motionsstartar då och då vid lång förvaring? :)

Om den växlar utan problem och du vet att det finns fräsch olja i den så behöver du antagligen inte oroa dig! :)

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Kolla kedjeslacket. En för hårt spänd kedja kan förvärra symptomen. Och som redan nämnts, att kopplingen kopplar ur helt.

Spiido

Medlem
Gick med
19 Jun 2012
Hoj
En jättesnabb
KTM's stora twinnar hoppar i princip en halvmeter framåt när man lägger i ettan, skall vara helt normalt så no worries :tummenupp

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Min brorsas fz6 gav ifrån sig en riktigt ljudlig smäll och en rejäl knuff varje gång man la i ettan, även när den var varm. Den var fullservad och pedantskött, och inte alls gått långt. Så det är absolut inget onormalt!

Min farsas gamla gsxr 1100 kan till och med dö om den stått för länge utan att blivit startad, när man lägger i ettan. Det beror antagligen på att kopplingen inte gått på ett tag, hur mycket kör du? Motionsstartar då och då vid lång förvaring? :)

Om den växlar utan problem och du vet att det finns fräsch olja i den så behöver du antagligen inte oroa dig! :)

Med tanke på att växellådan på min fz8 efter 400 mil började kräva bestämdhet för att få i ettan, hoppa ur tvåan och vägra lägga i trean med jämna mellanrum så känns fazern inte som ett jättelämpligt riktmärke för hur en låda ska bete sig. :glömdet

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Med tanke på att växellådan på min fz8 efter 400 mil började kräva bestämdhet för att få i ettan, hoppa ur tvåan och vägra lägga i trean med jämna mellanrum så känns fazern inte som ett jättelämpligt riktmärke för hur en låda ska bete sig. :glömdet

Det var aldrig något knas med hans fz6 iallafall, och den hade gått 1700 :tungan

Men man ser ju även att 90% av de hojar som står vid rödlysen hoppar till när dom lägger i växel. Det är raggigt ju! ;)

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Det kan ha med oljan att göra. På CBR:en jag hade gick jag från motul till den oljan som honda komenderade och den slutade rycka till. har gjort så på både Bmw:n och Ducatin och ingen rycker längre när man lägger i ettan. Kanske är fel på mina hojjar.

Vvalon

.
Gick med
11 Sep 2009
Hoj
zx6r 2009
Ibland hörs min som fan! så mycket att folk i närheten vänder sig för att se vad som hände. Stack till mc firma o dem sa det var normal

tr3ge

Medlem
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
Honda CBR 600 F-sport -01
när jag startar min CBR och lägger i ettan med kall motor + kall olja så pangar det till ganska rejält. En sak som "förvärrar" problemet är att den även ligger högre i varv, runt 3k rpm, när kylvätskan är kall, så smäller det uta bara fa-An! men alla säger ju att det är chill, så jag kör och är glad ändå :) :banana

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Nu vet jag inte hur långt den har rullat eller behandlats, men har du kollat hur kopplingskorgen ser ut?
Det skall vara helt slätt mot kopplingskorgen där lamellerna sitter!
Och lite klonk är normalt särskilt när den är kall.

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
Det där med att hojen kan rulla lite med bakhjulet trots friläge (depåstöd, centralstöd) är helt normalt, alltså det är ju inte i egentlig mening en drivning utan helt enkelt oljan som "vandrar" mellan metalldelarna som ger hjulet lite rörelse. Det är helt enkelt så små avstånd mellan motordelarna att det sker en viss friktion.

Klonkandet mellan växlarna har jag också haft lite synpunkter på när det gäller mina cyklar, på min gamla hoj testade jag med lite olika oljor och jag upplevde (väldigt subjektivt) den som mjukast i växellådan om jag hade i Yamalube som yamaha rekommenderar i handboken. Nu kör jag R1:a crossplane och den dunkar lite den med. Kör på OKQ8s SBK Racing 10W-50 jag med mest för att priset är överkomligt i stora dunkar och jag byter oftare än stipulerat pga "aktiv" körning.

Men även om det klonkar lite så betyder det inte att växellådan på något vis är dålig eller sliten, det är nog snarare ett bevis på att allt är helt normalt (min personliga erfarenhet är också att Suzuki, Yamaha och kawas lådor är "klonkigare" på alla växlar än vad hondas lådor är, men håller lika bra för det)

PS - Ibland (speciellt med en hoj som stått länge) om man startar med 1.an i och kopplingen inne så kan det "dra" eller "klibba" första sekunderna trots koppling indragen, med kall olja- Här har jag märkt skillnad på olika oljor. Man får nog testa sig fram till vilken olja som passar ens cykel.

Last edited:

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Den har gått 2600 mil.Jag är andra ägaren sedan hösten 07. Allt verkar vara i sin ordning. Växeln är alltså inte svårt att få i utan det är det kraftiga klonket friläge-ettan som jag undrade över och efter ettan går det hur smidigt som helst att växla.

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Även min beter sig annorlunda med olika oljor i. Använder samma som du nu och det klonkar till även i min. Kör jag på Biltema oljan, vilket är mitt alternativ, så beter sig lådan något annorlunda.

Den klonkar till även där men växlingarna går faktiskt något lättare och hela lådan blir lite mer "metallisk" i känslan. Svårt att förklara men skillnad blir det. Min har ju gått 8000 så den är väl insliten och duger inte som referens naturligtvis.

Men det där med skillnaderna mellan oljorna på min hoj är jag helt säker på och jag tror inte att det bara är min inbillning som spökar.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!