eu-moped regler

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
jag funderar på att köpa eu-moppe. vad är det för regler som gäller, vilka vägar får man köra på? cyckelvägar? förut hörde jag nått om att man va tvungen att ha eumoppekörkort men det stämmer väl inte?

en eu moppe måste du ha ett eumoppekörkort till. Men det har du om du har A körkort :)..
Sen så är det vägar som gäller, inte cykelbana eller dylikt.

Du måste ha körkort (b-kort räcker) för att få köra. Om du har blivit av med ditt vanliga körkort får du dock inte köra, så då får du skaffa ett förarbevis för EU-moppe, det kan du inte bli av med, även om du förlorar vanliga kortet.

Jax skrev:
en eu moppe måste du ha ett eumoppekörkort till. Men det har du om du har A körkort :)..
Sen så är det vägar som gäller, inte cykelbana eller dylikt.

jag har inte det längre... det är lite därför jag köper moppe, inte för att få hänga med hårda grabbarna utanför ICA på fredagskvällarna :tungan
va krånglit allt ska va nu för tiden :huvet jag får väl börja moppeskola då

Det beror ju helt vilken klass du ska köpa!

EU Moped klass I - måste du ha A/B/Förarintyg för att få köra. Får max gå i 45km/h och har regskylt och får därmed köras på gata.

EU Moped klass II - Får köras från och med 15 års ålder, får EJ köras på gata om cykelväg finns tillgängligt. Får max gå i 25 km/h.

[PlastRaket] skrev:
har du inget kort får du inte köra EU-moppe!
Jo, om man skaffar förarbevis. Och det kan man även fast man har körkortet återkallat. Tro mig. Jag vet. Jag har haft elever i den situationen.

M.G.F skrev:
EU Moped klass I - måste du ha A/B/Förarintyg för att få köra. Får max gå i 45km/h och har regskylt och får därmed köras på gata.

EU Moped klass II - Får köras från och med 15 års ålder, får EJ köras på gata om cykelväg finns tillgängligt. Får max gå i 25 km/h.
Jupp, och har du traktorkort så får du också köra en K1.
Förtydligande: en K1 får ej köras på cykelvägar.

Har man haft hojkort så ska det inte vara några problem att ta förarbeviset. Studiefrämjandet kanske har en helgkurs. De brukar ta 1290kr för den. De har bland de billigare alternativen, annars kan det kosta ända upp mot 3-4000kr i vissa extrema fall.

Jag tycker att du bör skaffa en gammal K2-moppe. Då slipper du förarbevis och du kan bränna runt på cykelvägarna. :tummenupp

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick