Tycker inte om EU på något sätt, men...
Nu var det här förslaget taget ur en X-post från en svensk frilansarjournalist, sen har det spätts på av andra journalister som b.la. AFP granskat och sen påvisat att de har en historik av att sprida desinformation (vad otippat...?).
Nej förslaget handlar inte om att EU ska ta ditt fordon ifrån dig och tvångsskrota den, däremot är det 3-4 miljoner fordon som går upp i rök per år..! tack vare svartskrotning, exportering m.m..
Så hade folk bara gett fan i att skrota och exportera svart så hade nog pappa EU inte brytt sig lika mycket om att dra åt svångremmen, inte så konstigt att det dimper ner ett förslag om att allt ska kartläggas. Opopulär åsikt jag vet..!
Den första delen av ditt inlägg förstår jag inte alls, och den andra delen är en helt felaktig tolkning av förslaget som är lagt.
Bland annat fastställs tydliga kriterier för när ett fordon räknas som uttjänt, samt vilka krav som ställs på ägaren. Till exempel ska man utan onödigt dröjsmål och under straffansvar lämna fordonet till skrotning, om det uppfyller kriterierna för vad som räknas som avfall.
Det ska alltså inte längre vara du som fordonsägare som beslutar när det är dags att skrota din bil, utan det ska avgöras utifrån en punktlista. Om någon av punkterna uppfylls är äganderätten förverkad.
Det kan handla om allt från att bilen ”har skurits i bitar eller strippats” till att ”dess bromsar och styrkomponenter är för slitna” eller att det inte har ”genomgått den nationella trafiksäkerhetsprovning som krävs efter mer än två år från den dag då detta senast krävdes”. Man talar här om den årliga kontrollbesiktningen, alltså. Hoppar man över den under ett par år är bilen avfall och ska skrotas.
Så om du sätter en B20 i en Amazon från -65, då är den inte original. Och har den inte gått igenom en kontrollbesiktning de senaste två åren, ja, då ska den betraktas som avfall enligt det här regelverket, säger Jan Tägt.
Nu föreslås striktare regler för när det är dags att köra bilen till återvinning. Förslaget innebär att du inte själv längre får bestämma när din bil är skrot. Men det möter nu hård kritik.
teknikensvarld.expressen.se
Så ser förslaget som ligger ut idag, och det är sannerligen ingen desinformation. AFP som du nämner är en av världens största nyhetsbyråer och sannerligen inte kända för att springa andras ärenden.
As a leading global news agency, AFP offers quality multimedia content in video, text, photo and graphics in six languages.
www.afp.com
Ditt sista argument att bilar skulle "gå upp i rök" är helt befängt.
Att bilar exporteras är väl helt naturligt? Den dag dom uppnått sin ekonomiska livslängd i våra högskatteländer kan dom fortfarande göra tjänst i decennier i andra delar av världen.
Är tanken att Burkina Faso skall elektrifieras i en grisblink och att dom skall gå man ur hydda och alla köpa nya Teslor?
Aint gonna happen.
Till sist vill jag ge dig ett exempel på den "svartskrotning" du verkar vilja ha stopp på:
Under perioder som det varit viktigare att köra motorcyklar, eller veterinärvårdsräkningarna nått 100.000-kronorsnivån redan innan betessläppet har jag valt att köra billig bil.
Så billig att jag inte kunnat rättfärdiga en helförsäkring - och givetvis har jag kört av vägen vid något tillfälle.
I stället för att köra bilen till skroten så har jag kunnat köpa en tvillingbil med brister för småpengar och snabbt skiftat över växellåda eller vad som nu var galet på den nya bilen och kört till jobbet med den istället.
Den gamla, krockade bilen blir kvar hemma som reservdelslager för att kunna ge mig billiga mil framgent - då, i forntiden.
Med EU-förslaget blir sådan ekonomisk bilhållning olaglig.
Vi har redan idag regler kring att ha skrotbilar på tomten.
Dom får inte läcka olja eller vätskor till marken, dom får inte riskera skada andra, dom får inte irritera grannar.
Inga problem för mig. Jag har nog med uthus att stoppa in en reservdelsbil i så att den står under tak och utan att synas.
Men, med förslaget som ligger kommer jag inte ens få ha det på sådant vis!
Bryssel skall kunna tvinga mig att köra min reservdelsbil till skroten!!!
Det är ett överförmynderi utan dess like, och dessutom ett underkännade av de svenska lagar och regelverk som redan reglerar sådant.
Självklart kopplar jag kärran och kör resterna till skroten den dag jaginte kan skörda fler delar, eller när behovet upphört efyersom jag köpt annan bilmodell - men jag bestämmer när det skall ske. Inte Bryssel!
Jag hatar detta så starkt!