Jag läste en test av GSX250R i MC-folket, den hojen är Euro4-klassad, vägar 181kg våt, drar 0,25l/mil och har ca 25hk. Min BMW har noll klassningar, väger 258kg våt, drar ca 0,55 och har 175 pållar. En hoj som alltså är knappa 80kg tyngre, har 7 gånger högre effekt, men bara drar lite drygt dubbelt så mycket måste ju ändå vara en mycket effektivare, och därigenom miljövänligare, motor? Ja, den faktiska förbrukningen är högre, men effekt/vikt/liter är ju milsvitt ifrån. Hur kan en så pass ineffektiv motor som den i 250n klara klassningarna?![]()
Nja. Du tänker lite fel är jag rädd.
AVgasklassningen anger hur mycket föroreningar som avgaserna får innehålla. Inte hur mycket bränsle den får förbruka.
Den andra delen är gällande hur effektiv den är. Du säger själv att GSX250 drar 0,25 medans din drar 0,55. Dvs din förbrukar mer än dubbelt så mycket bränsle för att utföra samma mängd arbete. Du använder ju inte hela effekten när du kör mer än möjligtvis mycket korta stunder.
För att hålla en jämn fart på fordonet så krävs en viss effekt. Givet att din hoj är 80 kg tyngre så kommer den att ha något högre rullfriktion vilket leder till ett något högre effektbehov för attt hålla farten uppe.
Men din kräver mer än dubbelt så mycket. Troligen är det för att din hoj har en 5 ggr större motor vilket leder till att du stryper din hoj betydligt mer med gasspjället vilket leder till avsevärt större strömningsförluster i motorn. Det i sin tur ger att din hoj kommer att dra betydligt mer vid samma belasning.
Låt oss anta att en lätt motorcykel kräver ca 13 kw för att hålla 100 km/h (Givet att en 11 kw lättviktare precis klarar att komma upp i 100).
Då din väger något mer så kanske den behöver 15 kW för att hålla 100.
Det betyder att för att leverera 13 kW så behöver 250:n 0,25l/mil medans din för att kunna leverera 15 kW behöver 0,55. Det betyder att din motor är hälften så effektiv som den mindre motorn.
Faktum är att rent teoretiskt så har man bäst chans att uppnå maximal bränsleeffektivitet om man använder en motor som är så liten att den precis klarar av att utföra jobbet. Detta då man har öppna spjäll vilket minimerar strömningsförlusterna och pumparbetet.
I praktiken skulle en sådan optimering göra att förbrukningen på dellast blev ofantligt dålig vilket skulle göra att förbrukningen i normalfallet blir väldigt hög. Detta då vi ju har olika hastighetsbegränsningar. Det skulle också vara relativt svårt att sälja exemeplvis en bil som precis orkade upp till 120.
Av den anledningen så gör man ofta bilar och MC övermotoriserade. Dvs dom har högre toppfart än dom faktiskt behöver och så gör man optimeringar för att göra motorn mer effektiv på dellast på bekostnad av att man förlorar verkningsgrad på full-last.
Om man ska uttrycka det enkelt. Den lilla motorn kan på en motorväg jobba med relativt öppna spjäll medan du med en 5 ggr så stor motor och 7 ggr så hög effekt måste tvinga din att andas genom ett sugrör för att hålla nere effekten. Och att andas genom ett sugrör kostar massor med energi och det är en stor del av anledningen till att din hoj drar mer än 2 ggr så mycket bränsle för att hålla samma fart.