Euro5 eller 5+

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Såg att det bara säljs Euro5+´från 2025.
Jag har sneglat lite på en 2024 som då är Euro5 och uppdaterades till 2025.
Vad spelar det för roll?
Kommer skatt eller annat att förändras?
Ska man köpra en i övrigt lika 2025 för några tusen till för Euro5+?
Nån som vet?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det som spelar stor roll är att 2024’an som ”bara” uppfyller Euro 5 måste ha varit påställd innan första januari 2025. Annars går det tyvärr inte att ställa på den längre, så detta bör du definitivt kolla med säljaren.

Som hojägare finns inget alls att vinna på en hoj med högre Euro-klassning. Någon woke någonstans tycker säkert att han är duktig som räddar världen genom att köpa en renare hoj, men med det synsättet kan man ju lika gärna sälja hojen och åka buss istället.

Den högre Euro-klassningen riskerar snarare dålig gasrespons och en massa andra tråkigheter, eftersom tillverkarna tvingas använda mindre och mindre bensin ju högre Euro-klassningen blir.
 

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Låter som ett bar svar.
Köper man "ny" 2024 från en hadlare så kan man väl tro dom har ordning på detta.
Kan det vara en prut-förmån?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Låter som ett bar svar.
Köper man "ny" 2024 från en hadlare så kan man väl tro dom har ordning på detta.
Kan det vara en prut-förmån?

Det skadar aldrig att dubbelkolla, men de flesta generalagenter har nog haft ganska bra koll på att nya osålda hojar av äldre Euro-klassning var tvungna att ställas på innan nyår. Så sannolikheten att du snubblar över en ny osåld hoj av äldre Euro-klassning som ännu inte varit påställd torde vara låg. Gör du mot förmodan det så är det definitivt prutläge, för den hojen kommer inte att någonsin kunna tas i trafik…

Att Euro 5 rent generellt skulle innebära prutläge jämfört med Euro 5+ är dock trams. Euro 5+ är inte på något sätt bättre eller mer eftertraktat. Ingen byter hoj för att man vill ”byta upp sig” i Euro-klassning, om man nu inte heter Märta Stenevi möjligtvis…

Som nämnts ovan, för själva motorcykelkörningen och motorcykelns funktion blir exakt ingenting bättre för att den har högre Euro-klassning. Snarare tvärt om då det finns väldigt gott om exempel på hojar med dålig gasrespons och andra hyss som blivit helt underbara efter lite modifieringar som går åt rakt motsatt håll jämfört med högre Euro-klassning…
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Har för mig att läst någonstans att nya osålda motorcyklar från handlare/generalagent fortfarande går att ställa på som innan. Det som gällde innan årsskiftet var sådana som sålts och blivit registrerad på kund men aldrig kommit ut i trafik (tex min enduro som köptes 2022 men bara körs på endurobanor)

Detta skulle vara en övergångsperiod kan vara nästa årsskifte. Har väldigt svårt att tänka mig att någon generalagent skulle bomma det och bli stående med en massa motorcyklar som inte går att ställa på i trafiken.
 
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top