Euro5 eller 5+

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Såg att det bara säljs Euro5+´från 2025.
Jag har sneglat lite på en 2024 som då är Euro5 och uppdaterades till 2025.
Vad spelar det för roll?
Kommer skatt eller annat att förändras?
Ska man köpra en i övrigt lika 2025 för några tusen till för Euro5+?
Nån som vet?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det som spelar stor roll är att 2024’an som ”bara” uppfyller Euro 5 måste ha varit påställd innan första januari 2025. Annars går det tyvärr inte att ställa på den längre, så detta bör du definitivt kolla med säljaren.

Som hojägare finns inget alls att vinna på en hoj med högre Euro-klassning. Någon woke någonstans tycker säkert att han är duktig som räddar världen genom att köpa en renare hoj, men med det synsättet kan man ju lika gärna sälja hojen och åka buss istället.

Den högre Euro-klassningen riskerar snarare dålig gasrespons och en massa andra tråkigheter, eftersom tillverkarna tvingas använda mindre och mindre bensin ju högre Euro-klassningen blir.
 

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Låter som ett bar svar.
Köper man "ny" 2024 från en hadlare så kan man väl tro dom har ordning på detta.
Kan det vara en prut-förmån?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Låter som ett bar svar.
Köper man "ny" 2024 från en hadlare så kan man väl tro dom har ordning på detta.
Kan det vara en prut-förmån?

Det skadar aldrig att dubbelkolla, men de flesta generalagenter har nog haft ganska bra koll på att nya osålda hojar av äldre Euro-klassning var tvungna att ställas på innan nyår. Så sannolikheten att du snubblar över en ny osåld hoj av äldre Euro-klassning som ännu inte varit påställd torde vara låg. Gör du mot förmodan det så är det definitivt prutläge, för den hojen kommer inte att någonsin kunna tas i trafik…

Att Euro 5 rent generellt skulle innebära prutläge jämfört med Euro 5+ är dock trams. Euro 5+ är inte på något sätt bättre eller mer eftertraktat. Ingen byter hoj för att man vill ”byta upp sig” i Euro-klassning, om man nu inte heter Märta Stenevi möjligtvis…

Som nämnts ovan, för själva motorcykelkörningen och motorcykelns funktion blir exakt ingenting bättre för att den har högre Euro-klassning. Snarare tvärt om då det finns väldigt gott om exempel på hojar med dålig gasrespons och andra hyss som blivit helt underbara efter lite modifieringar som går åt rakt motsatt håll jämfört med högre Euro-klassning…
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Har för mig att läst någonstans att nya osålda motorcyklar från handlare/generalagent fortfarande går att ställa på som innan. Det som gällde innan årsskiftet var sådana som sålts och blivit registrerad på kund men aldrig kommit ut i trafik (tex min enduro som köptes 2022 men bara körs på endurobanor)

Detta skulle vara en övergångsperiod kan vara nästa årsskifte. Har väldigt svårt att tänka mig att någon generalagent skulle bomma det och bli stående med en massa motorcyklar som inte går att ställa på i trafiken.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Enda argumentet jag kan se att köpa en %+-hoj är om den har fått andra uppdateringar som man vill ha.
En del 2025-modeller har ju fått 6-axlig IMU t ex, enl div tester jag läst eller sett på YT.
Kanske andra uppdateringar också.
Men är 2024-hojen i övrigt lik som en 2025 utom 5+ så är valet enkelt.
För mig är det ännu enklare, kommer aldrig köpa en ny hoj :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
.....Gör du mot förmodan det så är det definitivt prutläge, den hojen kommer inte kunna tas i trafik …

Att Euro 5 rent generellt skulle innebära prutläge jämfört med Euro 5+ är dock trams. Euro 5+ är inte på något sätt bättre eller mer eftertraktat. Ingen byter hoj för att man vill ”byta upp sig” i Euro-klassning, om man nu inte heter Märta Stenevi möjligtvis…

Som nämnts ovan, för själva motorcykelkörningen och motorcykelns funktion blir exakt ingenting bättre för att den har högre Euro-klassning. Snarare tvärt om då det finns väldigt gott om exempel på hojar med dålig gasrespons och andra hyss som blivit helt underbara efter lite modifieringar som går åt rakt motsatt håll jämfört med högre Euro-klassning…
Nja, politiker, speciellt riksdagspolitiker brukar skilja på Politiken och Privatlivet ! Jag går nu ut i friska luften och avstår från fler exempel
 

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Det handlar om en liten CRF300L jag tänkte ha som bruksmotorcykel,
Förutom någon uppdaterad ledlampa som iofs verkar bra så har den Euro5+, någon slags avlening för att leda bort värme från benen och något med fjädring/dämpning som jag ändå måste byta pga vikt.
Så frågan är om det är värt 5-6 tusen mer för en 2025 för detta..
(min fråga ang 5 vs 5+ var mest relaterad till om eventuella framtida skattekostnader kan påverkas)
 

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Frågan behövs nog inte ställas länge, priset jag fick när jag ringde runt på att förboka 2025 var samma som 2024'an jag kollat in.
2024'an är några tusen billigare i norrland men "hämta en CRF300L 50mil bort är ju inte superkul, så en 2024 som jag inte kunde pruta kostar samma som en 2025 med uppgraderat lyse och lite annat. Hoppas inte man mappat om pga euro5+ men det går väl att fixa senare.

Är det generellt så att en MC är billigare i Ludvika än Malmö eller stockholm?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Om frågan gäller framtida skatter så har ju historien visat att politiker inte håller vallöften och att de fingrar på allt utan att skämmas nämnvärt.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Frågan behövs nog inte ställas länge, priset jag fick när jag ringde runt på att förboka 2025 var samma som 2024'an jag kollat in.
2024'an är några tusen billigare i norrland men "hämta en CRF300L 50mil bort är ju inte superkul, så en 2024 som jag inte kunde pruta kostar samma som en 2025 med uppgraderat lyse och lite annat. Hoppas inte man mappat om pga euro5+ men det går väl att fixa senare.

Är det generellt så att en MC är billigare i Ludvika än Malmö eller stockholm?
Ludvika är inte Norrland.
Skatt på en mc är småpengar. Även om den dubblades så är det några hundringar.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Precis.

Du kan nog aldrig vara immun mot idiotiska påhitt från Helgeandsholmen eller Bryssel. Men i fallet motorcyklar handlar det i värsta fall om hundralappar per år. Inte tiotusen extra över en natt bara för att det är prestige och symbolfråga för vissa politiker…
 

ma6s

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2024
Ort
Stockholm
Hoj
Street Triple 765 RS
Jag provkörde en 2024, beställde och köpte en 2025, kan inte säga att jag märkt av ngn skillnad i gasrespons eller något sådant, men så är jag ingen banåkare iof...

Men - en sak att känna till, med euro5+ har systemen två st 02- (lamda?) sensorer, fortfarande väldigt dåligt utbud på nya avgassystem för stöder detta, så kolla upp detta om det är viktigt för dig.
 

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Hej,
Det visste jag inte, Vad händer om man sätter på ett till en tidigare modell? Gissar ECU'n inte gillar det.
Kan man gissa att det kommer avgassystem som kommer fungerar med Euro5+?
Jag har nog i tanken att uppdatera men det står inte högst upp på agendan
 
Nyheter
Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC

Roger Berzell, generalsekre...

Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning

KTM erbjuder nu sina kunder...

Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Top