Europa resa med polare på sporthoj??

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Hoj
KTM 990 SMT
Har man kåpor på hojen så skulle jag försöka undvika tankväska , det är skönt att kunna krypa ner bakom kåpan när det går undan .

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Hoj
RC51
Först och främst ska du bestämma dig om du ska köra hoj eller ha semester, vill du bara ner till medelhavet ASAP å hinka bärs å gå på krogen och kurtisera med damer är är det väl bara att liga autoban ner i 200 knyck så är du i norra Italien på kvällen.

Vill du däremot att själva körandet ska vara det mest minnesvärda så skulle jag rekomendera bundesväg (landsväg) genom tyskland, tar minst dubbelt så långttid (om inte 3 ggr) men det finns oförskämt fina vägar i Tyskland, och gott om pitoreska byar och samhällen man aldrig får se om man bara håller sig till urin-luktande Autoban. Gött att checka in på en gasthause för 20-25 euro natten inkl frukost, och njuta av en schnitzel å Weisbier efter en svettig dag i sadeln.

Sålänge man håller sig borta från motorvägarna generellt så går det att hitta vettiga vägar nästan var som, men när man väl betat av Tyskland kan man lägga upp en schysst rutt i Österike som kanske tar dig över Grossglockner, och därifrån ner i dolmiterna där man i dalarna kan hitta ännu bättre (enligt mig) vägar, i lagom klimat. Södra italien kan du skita i både vad gällande att det är desto plattare samt att det är svettigare.

Men ang. packningen kan du göra som någon sa, ta med dig så lite som möjligt. I somras körde jag med en rygga å en tankväska, och jag hade med mig för mycket kläder även då. 2-3 t-shirts, ett par shorts, ett par långbyxor, ett par badbyxor, lite underkläder å annat skit. Ta med handtvättmedel så kan du tvätta grejerna var 3-4 dag istället. Kanske inte lika fräscht som att ta på sig nytt varje dag men MC-touring är ingen jävla charterresa, det är ett äventyr!

Jotnt

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Hoj
DR 650-99
Ska själv ner till tyskland i sommar 7-10 dagar och kommer oxå undvika Autoban...
kommer nog använda mig av tankväska och Jofama Bag Packväska...

HyyLand

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2010
Hoj
DR600 -88, KTM EXC-F 250
Nu kör väl jag i egentlig mening inte sporthoj men har skaffat lite erfarenhet av touring på en hoj som i första hand inte är gjord för touring (gammel-gixxer 1100).

Jag tycker det är helt värdelöst med en klumpig tankväska. Det funkar bra på transporsträckor men när jag varit på hojsemester har huvudmålet med resan vart just resan, inte destinationen, och då tycker jag tankväskan är i vägen.

Köp en duffelbag / dry bag och ett-par-tre-stycken spännband av bättre kvalité så kan du spänna fast både dry bag och ev. tält på passagerarplatsen. Det får plats MYCKET saker i en dry bag om man packar vettigt och hårt.

En bra-att-ha-sak som var oumbärlig för oss i somras var en mindre verktygssats (fixade liten oljeläcka) och en rulle gaffatejp (av någon underlig anledning sprack nästan all plast på vänstersida av hojen.... :glömdet )

mother

BALKAN BOY
Gick med
16 May 2007
Hoj
Triumph Explorer 1200
Åk i gammla kallingar, t-shirtar och strumpor (spara sån't som skulle kastas under året) och kasta varje kväll istället för att samla på sig en massa smuts-kläder...
Då blir packningen lite mindre för varje dag som går.
Ta inte med dig en massa junk, thread lightly ;)

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Precis som ovan så rekommenderar jag tankväska och väska/packrulle väl fastspänd på passagerarkusten om du kör ensam. Behövs det mer plats så kan en mindre ryggsäck eller mjuka sidoväskor vara bra att titta på. Packa tunga/hårda saker i de väskor som sitter på hojen. Lätta grejer typ regnställ och liknande brukar jag köra med i ryggan.

Några tips jag fått under åren.
- Packa gamla kallingar/strumpor, släng vartefter. Ett par skor + ev. flipflops på sin höjd avseende skor.
- Använd funktionströjor om det går, bomull är värdelöst! Ta med en kortärmad skjorta och jeans/brallor enbart för utekvällen, kör annars med funktionsbrallor av något slag.
- Plastpåsar med zip-lock är GULD att packa i! Använd dammsugare för att dra ut luften så blir paketen små. Dessutom vattentätt.
- BRA regnställ, blir det kallt kan man dra på det.
- förstahjälpen kit, schweizisk amrékniv, liten ficklampa (mini med LED funkar), gaffatejp (liten rulle) och en liten sats med de vanligaste verktygen till just din hoj. Allt detta har jag iofs under kutse på min hoj alltid.

Packa allt vattentätt. Om du kan så sätt en extranyckel till hojen på ett bra ställe.. Svåråtkommligt är okej, gärna så det krävs verktyg för att komma åt nyckeln, men det finns en om det kniper järnet.

När du kör så stanna minst varannan timme och sträck på dig.

Last edited:

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Vill du däremot att själva körandet ska vara det mest minnesvärda så skulle jag rekomendera bundesväg (landsväg) genom tyskland, tar minst dubbelt så långttid (om inte 3 ggr) men det finns oförskämt fina vägar i Tyskland, och gott om pitoreska byar och samhällen man aldrig får se om man bara håller sig till urin-luktande Autoban. Gött att checka in på en gasthause för 20-25 euro natten inkl frukost, och njuta av en schnitzel å Weisbier efter en svettig dag i sadeln.!

Instämmer till 200%, Autozug är ju svindyrt i högsäsomg, lägger heller pengarna på goa övernattningar.

Ryggsäck är ok fram och tillbaka till jobbet, men inte på 400 mil resa.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
kom ihåg att det finns transporttåg genom tyskland som kan släppa av dej lagom på tyska gränsen så man börjar utvilad på dom slingriga bitarna..
Yepp, rekommenderas. Jag hade packrulle från Louis och ryggsäck, funkade bra att köra härifrån till Geneve med övernattning i Tyskland.
Vill du prova hur packrulle sitter på din hoj så kan du prova min, pm-a

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
funktionströjor is the shit. hade 2 st, man tvättar de på 2 minuter och de torkar på 10. Kör i GTX ställ om du har, läder e värdelöst om det regnar. Däremot e läder skönare om det blir varmt. Packa med som ovan sagt vävtejp, superlim, strips, ficklampa, kniv, en bit rökt späck, några lökar och en flaska slivovica. Komplettera med ett Eurocard. Kör du genom tyskland ha CASH, och helst en del växel - de fattar sällan engelska och många pisseställen kräver betalt i euro/cent.
Annars kan man pissa offentligt om man känner sig som en outlaw biker. jag hade med ett fältkök med gas och soppor på påse, funkar skitbra när det inte finns nåt annat (har inte lyckats stöta på den situationen mer än en gång då schweiz e som efter atomkrig när klockan har slagit 8. (ingen ute)

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...se upp med packningen så den inte kan leta sig in i hjulen, det ger mig mardrömmar bara jag tänker på't (våran krokvägsguru arwe råkade illa ut på det här sättet :( ).

Läskig. Skit.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping