Europaresa

Buster

Speedking
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
cbr600rr, cbr1000rr, RSVR
MrEd skrev:
Österrike / Italien.
Grossglockner upp och ner 3 gånger var skitkul :)
Haha, grossglockner. Vilket sammanträffande. Där åke jag också upp och ner tre gånger. Sedan fick det räcka.

Många schyssta vägar runt Cortina. De flesta alppasen är kul, bara att köra så kommer man alltid rätt.

Glöm inte att ha nationalitetsmärke på hojen (S). Jag fick 21 Euro i böter för att jag saknade. Visserligen påstod konstapeln att jag kört för fort också, om man nu kan göra det på en passväg. Han hade inget bevis på det.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Vi hade regn i 3 timmar på 11 dagar i skiftet mellan augusti och juli. Nog fan var det just på Grossglockner... Kolla dimman/molnen vi hade stundtals. Man såg kanske 50 meter periodvis. Iofs fick vi tipset om Timmelsjoch som var ännu ballare och än mer storslagna vyer. Vi hamnade på en AUDI-verkstad pga att kopplingsvajern pajade för min kompis. En säljares föräldrar hade stuga i alperna så han markerade en del vägar åt oss = guld värt!

Bifogat

• grglockner_1_august2004.JPG
    grglockner_1_august2004.JPG
    56.4 KB · Visningar: 140
  • grglockner_2_august2004.JPG
    grglockner_2_august2004.JPG
    33.5 KB · Visningar: 107
  • grglockner_3_august2004.JPG
    grglockner_3_august2004.JPG
    30.8 KB · Visningar: 103

P-son

Yihaaaaa
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Såld...
Här kommer den uppdaterade listan

Kedjesprej i en liiiten tub
Nya TOURINGDÄCK. Inte mjukaste gummit som tar slut efter 200 mil högfart
Regnställ
Punkaspray
Pass
Kreditkort
EU GODKÄNT körkort
Intercom
Ficklampa
Kontanter (Då inte småbyarna tar kort oftast...)
Kartor/GPS
Reservnycklar till hojen (+ev. larmdosa)
Öronproppar
Buff eller scarf
Försäkringskassan - sjukförsäkringsintyg
Försäkringsbolag - utlandsresekort
Försäkringsbolag - grönt Kort
Kamera + ev laddare
Mobil + laddare
registreringsbeviset för hojen
Var väldigt försiktig med kreditkort och magnetväskor/kartfodral så inte korten blir avmagnetiserade. Kan bli jobbigt...
Kolla också att försäkringen gäller i alla länder ni tänkt åka genom.

CARLA

Nu SMC:ad
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
929
BUMP

Då vi tänkte dra söderut näst sommar tänkte vi uppliva denna tråden för att se om mer tips kan komma fram.

Vår plan är att köra Autoban, ev ta mc-tåg, ner till Frankrike. Inte så långt som Paris förmodligen. Bo ett par dagar i nåt rödvinsdistrikt, gasa nån fin väg upp till Adenau och bo ett tag på Blaue Ecke, göra dagstripper som att köra ringen mm . Sedan köra lite kurviga vägar hemåt och ev då via Danmark och ta båten till Göteborg/Fredriksahamn.

Många bra tips finns i denna tråden, men fler är alltid välkommet .

Vi försöker tex hitta nån liten mysig vingård att bo på, hittade en med svenska ägare men den låg lite för långt söderut...

Vi satsar på att skaffa en GPS inför denna trippen.

Micke

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Köp en med MYCKET minne, t.ex. inte en Garmin eTrex Vista C som jag har, så du kan lägga in alla områden ni kan tänka er att ev. hamna i. Min duger i Sverige och runt Stockholm men skulle inte räcka på en lång Europaresa om man vill ha detaljerat material (mackar, alla småvägar, matställen osv.).

mikael-carla skrev:
Vi satsar på att skaffa en GPS inför denna trippen.

CARLA

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
929
Nicke skrev:
Köp en med MYCKET minne, t.ex. inte en Garmin eTrex Vista C som jag har, så du kan lägga in alla områden ni kan tänka er att ev. hamna i. Min duger i Sverige och runt Stockholm men skulle inte räcka på en lång Europaresa om man vill ha detaljerat material (mackar, alla småvägar, matställen osv.).

Låter som en bra ide´
Har nu hittat några bra vingårdar ganska nära gränsen till Tyskland.

MtB

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
mikael-carla skrev:
Låter som en bra ide´
Har nu hittat några bra vingårdar ganska nära gränsen till Tyskland.

MtB

du tänker dra nu snart :confused:

är du inte rädd för att få snö på hemvägen?

Är själv i planerar tagen inför en mc resa till stugan i spanien (Marbella) aldra södra spanien, en kompis och jag som absolut kommer dra nästa år:) Blir borta 8 månader för att läsa spanska.

CARLA

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
929
Mr Helmut skrev:
du tänker dra nu snart :confused:

är du inte rädd för att få snö på hemvägen?

Är själv i planerar tagen inför en mc resa till stugan i spanien (Marbella) aldra södra spanien, en kompis och jag som absolut kommer dra nästa år:) Blir borta 8 månader för att läsa spanska.

Nein :)
Det blir nästa år ju...
Men vi måste ju kitta hojarna, boka hotell, vingård, skaffa gps + kartor, bestämma rutt osv..
Så vi är bara ute i god tid .
MtB

ksann

Fairings are for sissies!
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
.
Verdun i Frankrike:
lang2_lg.jpg

lang3_lg.jpg

Route Napoleon (RN85 från Grenoble till den Franska rivieran):
nap3_lg.jpg

nap2_lg.jpg

nap1_lg.jpg

Airolo i Schweiz:
alps2_lg.jpg

alps1_lg.jpg

alps4_lg.jpg

Route Courbet (D67 från Besancon) - en jättefin hoj väg så vi stannade inte för att ta kort :(
dsc20020331170240-med.jpg

medic

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
CBR600F4
Fan, e grymt sugen själv! Ska skaffa hoj nu i vinter men det är den första i mitt liv :) När ni tourar, använder ni bara gore-tex ställ eller räcker skinn och regn-ställ gott och väl?

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Jag kör med skinnställ och "andas"-regnbrallor för 500 spänn + en GoreTex-jacka som sitter tajt. Har funkat hur bra som helst. Enda jag inte lyckats komma undan är att få in lite vatten kring halsen. Skönt med delat regnställ så man kan köra med bara jacka om det duggar lite eller är lite kallt (kräver kåphoj).

Hade bara ett par timmars regn när vi var till Italien 2004 - på 11 dagar.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Nicke skrev:
Jag kör med skinnställ och "andas"-regnbrallor för 500 spänn + en GoreTex-jacka som sitter tajt. Har funkat hur bra som helst. Enda jag inte lyckats komma undan är att få in lite vatten kring halsen. Skönt med delat regnställ så man kan köra med bara jacka om det duggar lite eller är lite kallt (kräver kåphoj).

Hade bara ett par timmars regn när vi var till Italien 2004 - på 11 dagar.

Ja funderar på att ta tåg med motorcykeln från munchen till italien för att sedan åka till spanien, någon som testat? Eller borde man hålla sig väster ut i europa så man går längs rivieran i frankrige för de såg ju tämligen fint ut där. Förslag?

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Mr Helmut skrev:
Ja funderar på att ta tåg med motorcykeln från munchen till italien för att sedan åka till spanien, någon som testat? Eller borde man hålla sig väster ut i europa så man går längs rivieran i frankrige för de såg ju tämligen fint ut där. Förslag?

Men varför ta tåg under alperna :confused: ???? Då missar du ju allt detta :) !!!

stilfss1.jpg

grimsel2.jpg

splugen1.jpg

Buster

Speedking
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
cbr600rr, cbr1000rr, RSVR
Mr Helmut skrev:
Ja funderar på att ta tåg med motorcykeln från munchen till italien för att sedan åka till spanien, någon som testat? ...klipp... Förslag?

Va??? Dåligt förslag. Du kör motorcykel!!! Blåa och gula strecken på bilderna är vägar. -Krokiga vägar.

Ska man ta tåg så gör man det NER till alperna. Sedan kör man där. Fram och tillbaka, upp och ner för passen. Om och om igen.

Enda anledningen att åka till rivereran är för att vila upp sig och återhämta krafterna någon dag innan man ger sig upp i bergen igen.

Bifogat

• galibier2.jpg
    galibier2.jpg
    108.2 KB · Visningar: 41
  • val_gardena2.jpg
    val_gardena2.jpg
    113.1 KB · Visningar: 38

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Buster skrev:
Va??? Dåligt förslag. Du kör motorcykel!!! Blåa och gula strecken på bilderna är vägar. -Krokiga vägar.

Ska man ta tåg så gör man det NER till alperna. Sedan kör man där. Fram och tillbaka, upp och ner för passen. Om och om igen.

Enda anledningen att åka till rivereran är för att vila upp sig och återhämta krafterna någon dag innan man ger sig upp i bergen igen.

Har lagt märke till att cykeln cirka varvar 5000 rpm vid 100km/h (har inte kört mycket) men resan ner lär det gå mer än 100km/h borde man dreva ner den för att få lägre varv? resan brukar bli T&R 1000 mil när vi åkt till stugan (gjort det 11 gånger)

nemen jag tänkte mer så man får åka mer i dom södra läderna men man kanska ska sattsa på att följa kusten väster ut:)

Fy fan vad jag längtar till nästa år...... vintern kommer bli jobbigare än någonsin.

kan kontra med en bild bakom oss upp i bergen

Bifogat

• DSCN0165.JPG
    DSCN0165.JPG
    61.9 KB · Visningar: 35
  • DSCN0166.JPG
    DSCN0166.JPG
    63.1 KB · Visningar: 43
Last edited:

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
Jag och tjejen skall dra ner genom Europa nästa år är det tänkt, men är lite osäkra då vi inte varit utanför Sveriges gränser.. särskilt inte med hoj!

Fördelen är att min far bor i Österrike, så gratis uppehälle går ordna om man vill stanna till där någon dag.
Ser gärna att man blir ett gäng på 3-6 st

Om ngn här på forumet är sugen på följa med och inte har bestämt ngt för nästa år redan och kan tänka sig åka ihop med oss så får ni gärna PM:a mig.
Roligare om man är ett gäng eller hur!
Som sagt Österrike finns plats för alla att bo gratis under ngn dag för vila upp sig och äta gott, farsan är kock kan tilläggas, Den Schnitzel och hemmagjorda potatissallad han gör har jag längtat efter i 3 år nu :tummenupp

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...