Europas kanske extremaste Superkart.

ALspeed

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
Norra Gotland
Hoj
Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
Hej Robin! Kul att följa bygget! Jag känner knappt igen chassit du köpte av mig. Bra jobbat! Många roliga och snygga lösningar!
För er som inte vet vad en superkart är så är det snabbaste gokartklassen och den körs numera bara på stora racingbanor. Den har egentligen vuxit ifrån gokartstadiet i och med vinge och kaross samt hel bottenplatta som skapar sug under bilen. Vi har varit snabbast i Sverige de sista åren, alla kategorier. 0-100 uppmätt till 2,35 sek och över 250 i toppfart! När vi kört SM ihop med STCC är vi snabbast av alla klassen som kör under helgen! Hojarna är snabbare på långa rakor men har inte en chans i kurvorna.
Superkart har normalt en 2-cylindrig tvåtaktsmotor typ Rotax, Yamaha mfl på 250 cc och de lämnar runt 90 hk så Robins sak med 600:n kommer att bli grym! Den släpar i och för sig på mer vikt, men men...
Det var nån som hade funderingar på däcken, bredd m.m. Det kommer inte att vara några problem. När de fått upp rätt temp är de som klister. Jag vet att man mätte upp runt 2,9 G på Mantorp när vi hade EM där 2005 så greppet fattas inte. Möjligen kommer vikten att göra att de går varma fort...
Kolla in www.alspeed.se så ser ni hur en superkart normalt ser ut.
 

onlyrobin

with the speed of sound
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Boden
Hoj
Yamaha Raptor 700R
Men hej! nä jag förstår att du inte känner igen det:)
det vart ett väldigt seriöst projekt uti fingerspetsarna,

Förhoppningsvis så kan jag dra igång den inom en snar framtid,
ska bli riktigt kul att få höra den gå igång:) har byggt på den ivrigt sen jag köpte chassit av dig:)


Har du kvar nån uppsättning nya däck föressten? har en känsla av att dom kommer slitas hårt, då det är en ganska tung kart.
 

onlyrobin

with the speed of sound
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Boden
Hoj
Yamaha Raptor 700R
är det någon som vet vilken soppa pump som lämpar sig bra till R6 motorn?
orginalpumpen är väl en tankpump?

Tacksam ifall någon har koll,

skulle även behöva veta vars alla soppaslangar skall gå. är ju en bunt,
 

Hellmoppers_1

Träsktrollet
Gick med
30 Aug 2007
Ort
Götet
Hoj
Ärrsäcksa från 5
Bugar mig rejält för din talang... Hantverk är inte en rättvis beskrivning, snarare konstverk ;p Instämmer föresten med någon före mej, har ni för mycket tid däruppe i Boden eller är det bara du som försöker vinna VM i driftighet!? (med tanke på eget företag, Subaru, t.o.m en FRU!??? osv.) Lycka till iaf. och glöm för all del inte att dokumentera premiärturen ordentligt för det är garanterat många som följer projektet med spänning!
 

onlyrobin

with the speed of sound
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Boden
Hoj
Yamaha Raptor 700R
Bugar mig rejält för din talang... Hantverk är inte en rättvis beskrivning, snarare konstverk ;p Instämmer föresten med någon före mej, har ni för mycket tid däruppe i Boden eller är det bara du som försöker vinna VM i driftighet!? (med tanke på eget företag, Subaru, t.o.m en FRU!??? osv.) Lycka till iaf. och glöm för all del inte att dokumentera premiärturen ordentligt för det är garanterat många som följer projektet med spänning!


Haha:) vad ni e roliga:)

Företaget drivs av min Farbror och min Far www.swebo.com
jag jobbar ju dock givetvis där:)
Och jag hinner med min fru, tycker faktiskt för tillfället att jag har lite tid över.
Vi har ju nyss skaffat hund så där går det åt mkt tid också.

Nån Subaru har jag inte:) dock så hade jag en Evo nyligen.


Tack för dom trevliga kommentarerna:) är grymt kul!
 

onlyrobin

with the speed of sound
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Boden
Hoj
Yamaha Raptor 700R
Tjoho!

har börjat med kylsystemet ikväll, tänkte göra färdigt det först då det skall kopplas in en tempgivare som sitter där,

tyckte det vart helt okej, skall polera rören,

Silicon slang
2nizkvb.jpg


Glömde säga det, fick hjälp av en kille på jobbet som sysslar mkt med Ironcad, så han har gjort ritningar på basen till luftburken/plenumet,

Skall svarva infästningarna sen och tigga ihop allt som förhoppningsvis blir bra,
ska lägga upp ritningen imorgon så ni får se hur de blir;)

Råkade hitta en anslutning i rostfritt som passade:)
33ff59u.jpg

1h40ly.jpg
 

ALspeed

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
Norra Gotland
Hoj
Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
Hej igen!
Jag har inga nya däck liggande, men kan fixa lite beggade för några hundringar per set. Nya ligger på ca 2500 per set. Hojta till om du behöver hjälp med leverantör. Du kan maila när det blir dags.
 

onlyrobin

with the speed of sound
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Boden
Hoj
Yamaha Raptor 700R
Hej igen!
Jag har inga nya däck liggande, men kan fixa lite beggade för några hundringar per set. Nya ligger på ca 2500 per set. Hojta till om du behöver hjälp med leverantör. Du kan maila när det blir dags.


Jag skulle faktiskt behöva en Setup med nya däck!
ventilerna läker på däcken jag köpte av dig,
känns som att då jag ändå lägger av dom som är så kan få bli reservdäck och lägga på nytt.

Men det är enbart bak jag behöver, fram är i nyskick med hela ventiler:)
 

ALspeed

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
Norra Gotland
Hoj
Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
Jag skulle faktiskt behöva en Setup med nya däck!
ventilerna läker på däcken jag köpte av dig,
känns som att då jag ändå lägger av dom som är så kan få bli reservdäck och lägga på nytt.

Men det är enbart bak jag behöver, fram är i nyskick med hela ventiler:)

Ok, kolla även o-ringarna på låsskruvarna. Det brukar vara dom som läcker. Behöver du däck kan jag ringa runt och kolla om nån har nya att avvara.
 

onlyrobin

with the speed of sound
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Boden
Hoj
Yamaha Raptor 700R
Ok, kolla även o-ringarna på låsskruvarna. Det brukar vara dom som läcker. Behöver du däck kan jag ringa runt och kolla om nån har nya att avvara.

Ja kolla det!

Var kan man få tag i en universal gaswire som är 1.5 meter lång?
Jag HATAR vajjer höljen och lösa vajrar med skruvnipplar,
köpte idag och satte ihop det såg riktigt bra ut men funkar skitdåligt,
sånt rakkel bara, jag vill ha det snyggt och fungerande!

Någon som har en ide? eller kan länka tilll en sida där det finns?
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Ja kolla det!

Var kan man få tag i en universal gaswire som är 1.5 meter lång?
Jag HATAR vajjer höljen och lösa vajrar med skruvnipplar,
köpte idag och satte ihop det såg riktigt bra ut men funkar skitdåligt,
sånt rakkel bara, jag vill ha det snyggt och fungerande!

Någon som har en ide? eller kan länka tilll en sida där det finns?

Bränslet ska man kunna köra på 95 oktan men de skadar väll inte med 98.

På vår bil har vi köpt 3mm wire och hölje på metervara av lelles. Nipplarna i ändarna kan man ju hårdlöda.
 

onlyrobin

with the speed of sound
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Boden
Hoj
Yamaha Raptor 700R
Bränslet ska man kunna köra på 95 oktan men de skadar väll inte med 98.

På vår bil har vi köpt 3mm wire och hölje på metervara av lelles. Nipplarna i ändarna kan man ju hårdlöda.

Jag får det inte riktigt till att fungera, köpte hölje vajjer och vajer ändor. men det går trögt o jävligt. vill att det ska gå grymt smidigt, vill inte riktigt få gashäng med den maskinen.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Jag får det inte riktigt till att fungera, köpte hölje vajjer och vajer ändor. men det går trögt o jävligt. vill att det ska gå grymt smidigt, vill inte riktigt få gashäng med den maskinen.

Så blev det för oss också då vi hade kassa wirar, den var lite tunnare förut men den som lelles säljer hade bättre höljde som gjorde den smidig. När vi hade stripat vår wire blev den också jävligt mycket trögare, noga att den inte är klämd.

Med växlingen återstår fortfarande trögheten för oss men den hänger nog mycket på dålig lagring i vår spak.(väntar på solonoid inkoppling) Din ser lite vassare ut:tummenupp
 

onlyrobin

with the speed of sound
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Boden
Hoj
Yamaha Raptor 700R
Så blev det för oss också då vi hade kassa wirar, den var lite tunnare förut men den som lelles säljer hade bättre höljde som gjorde den smidig. När vi hade stripat vår wire blev den också jävligt mycket trögare, noga att den inte är klämd.

Med växlingen återstår fortfarande trögheten för oss men den hänger nog mycket på dålig lagring i vår spak.(väntar på solonoid inkoppling) Din ser lite vassare ut:tummenupp


Hehe jo min spak e grym:) den vart fakiskt riktigt bra, dock så e det nog bäst med antingen solenoid eller pneumatiskt drivet med patroner:)
funderade på det jag också.

men men vi får se hur jag löser det
 

onlyrobin

with the speed of sound
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Boden
Hoj
Yamaha Raptor 700R
bromssystemet är nu färdigt, det enda som e kvar är att behållaren till oljan skall dit,

okuzxz.jpg

2yv9wg9.jpg


såhär löste jag gasvajer frågan, jag gillar det dock inte till 100% då de går lite trögt i höljet.

j6oeh4.jpg
 

onlyrobin

with the speed of sound
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Boden
Hoj
Yamaha Raptor 700R
Rostfria pipes:)

Tjoho! jag har nu byggtrör numero 2!

passformen vart gudomlig, standard så är utgångarna 25mm på motorn,
jag har använt 25 mm och sen reducerat upp till 30mm, vilket tror jag e bra att få lite mer volym på vätskan.

Har slipat och grundpolerat, ser nu borstat ut, vilket jag tycker ser bra ut. men får se kanske gnuggar med lite autosol:)

28kounl.jpg

iw7ziw.jpg


Jag måste svarva till nå kragar och tigga fast längst ut, har inte bestämt hur bara,
så slangarna sitter kvar, tror dom gör det ändå men för att vara säker.,
http://www.sporthoj.com/forum/newreply.php?do=newreply&noquote=1&p=4227296
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Gaswire

Hej !
Har följt med lite runt ditt bygge och det ser jäkligt schysst ut :=)

Du gillade inte gaswiredragningen då den går trögt.
Mitt tips är att du gör en ca 150 mm axel från gaspedalen som går rakt ut åt höger.
Gör ett fäste som drar gaswiren rakt bakifrån istället så kommer den att gå betydligt lättare.

MVH
Roffe:tummenupp
 

onlyrobin

with the speed of sound
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Boden
Hoj
Yamaha Raptor 700R
Hej !
Har följt med lite runt ditt bygge och det ser jäkligt schysst ut :=)

Du gillade inte gaswiredragningen då den går trögt.
Mitt tips är att du gör en ca 150 mm axel från gaspedalen som går rakt ut åt höger.
Gör ett fäste som drar gaswiren rakt bakifrån istället så kommer den att gå betydligt lättare.

MVH
Roffe:tummenupp


Jag funderade i dom banorna men hur ska jag få den att dra rakt bakåt? pedalen går ju åt samma håll hur som helst?
jag hade velat få bort böjjen,
 

Woltarn

Wanted
Gick med
6 Oct 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Kawasaki
Jag funderade i dom banorna men hur ska jag få den att dra rakt bakåt? pedalen går ju åt samma håll hur som helst?
jag hade velat få bort böjjen,

Tja, Coolt bygge minst sagt!
Om du sätter gaswiren ovanför bulten som pedalen sitter fast i så drar den ju den bakifrån så att säga. Då blir wiren rak utan den stora böjen framför som du beskriver, utan den går bakifrån pedalen och bak till motorn så att säga. Det kanske inte funkar i praktiken då den kanske skulle sitta ivägen men det var det första jag kom att tänka på.

Mvh
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top