Evans power cool

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Glömde nämna, om TS tittat på videon i inlägg #14 Så nämner Matt (Dirty Garage Guy) att det även kommer en del ångor från Evans.

Så iden om trycklöst system känns obefintligt
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Glömde nämna, om TS tittat på videon i inlägg #14 Så nämner Matt (Dirty Garage Guy) att det även kommer en del ångor från Evans.

Så iden om trycklöst system känns obefintligt
Man kan ju alltid köra luftkylt? :) :glömdet

Som alla redan skrivit - försök att hitta och åtgärda felet. Jag får flashbacks till Yatzy-tiden med alla sjuttisjutton trådar om hur mycket etanol eller k-sprit man skulle ha i tanken för att besiktiga en bil med dålig katalysator. :) Sen började Biltema sälja kattar för 890 spänn och vips var trådarna borta.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Värt att nämna igen innan man börjar riva hela motorn är Busabergs tips.
Byt kylarlock till ett som öppnar vid högre tryck, de är ju ett vanligt enduroknep för att förhindra övertrycksförlust av kylvatten.
Xr 650r tryckte över i skogen med 0,8 bars lock men inte med 1,3bars lock.
Jag rek även watervetter eller Motuls Mocool i bef kylvatten. Men obs minimera procenten glykol till minsta möjliga om man häller i dessa ytspänningsreduserarna för då blir de effektivare.
jag körde det på min Turbo xr och jag kör de i alla våra skotrar. De sänker absolut inte tempen så mycket som de skriver typ 15c men jag kunde se 5c rakt av när jag körde utan termostat test före och efter Watervetter. De vtestet va het utan glykol dessutom så va glad om de sämker 3c. Jag kör Motul Mocool i skotrarna med de har termostat så jag vet inte va de gav + att de har 50% glykol i sig också. 1-3grader sänkning gör underverk på skotrarna för om jag kan sänka 3 grader från 55-52 c så får jag 5-6 hk mer effekt. Polaris pro rmk sänker nämligen tändningen från 55c+ den går bara sämre o sämre ju hetare de blir :3freak :huvet
 
Last edited:

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Mitt problem är att BMW har monterat en otillräcklig kylare på f650gs (1cyl). De gick ut med en servicebullentin som gick ut på att om gaitors (gaffelbälgar) och eller kylarskydd är eftermonterade gällde inte garantin. Nu är dessa tillbehör ett måste vid seriös gruskörning.
Yamaha tyckte att det räckte men en kylare på R istället för två på F modellen. Räcker inte till med 290cc kit monterat. Har även ett unikt kylarlock med extra låsning.

Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top