Examensprojekt

Fridolf

RaD4
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Kawasaki zx9r -96, CBR 929RR, Ktm 250
Tjenare!

Jaha då ska man göra ex-jobb......och då vill man ju göra det inom mc........

Så har ni något som ni retar er på eller som ni tycker skulle kunna göras bättre eller göras om på er hoj/utrustning så hör av er :tummenupp

Det är ett Produkt förnyelse/utvecklings projekt på 16p som ska göras.....

Eller det finns kanske något racing team som vill ha hjälp av 2 st blivande Utvecklings ingenjörer???

In med lite schyssta ideér!!!!!
 

Gnällspik

Vertikalt i kurvan
Gick med
27 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
929
Ni kan ju reda ut varför motorer sätts till att arbeta vid typ 82 °C när Carnot-cykeln tydligt visar att ju högre desto bättre.

Eller så kan ni reda ut varför bara metanol och etanol är tilltänkta som biobränslen när den förra är skit utan like och den senare bara innehåller hälften så mycket energi per massenhet som oktan. Logiskt sett borde ju propanol eller butanol (eller rent av oktanol) vara bättre bränslen, men man hör dem aldrig nämnas. Är det omöjligt att koka butanol av socker?

Eller så kan ni ju reda ut varför man bara låter turboladdare mata på med sisådär 0.5-1.5 bar. 0.5 är ju för faan ingenting! Varför pluggar man inte dubbla steg på en kompressor och matar motorerna med 4-5 bar? Det finns mycket att vinna där både vad avser verkningsgrad och vikt/effektförhållande.

Fast vill ni ha någon som helst respekt ute i fält så rekommenderar jag att ni börjar med att lära er skriva rätt. Det heter utvecklingsingenjörer. Racingteam. Produktförnyelse. MC.

Det är såna som jag du kommer att möta där ute.

/Gnällspik
Som varit R&D-gubbe i åtta år.
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Gnällspik skrev:
Eller så kan ni ju reda ut varför man bara låter turboladdare mata på med sisådär 0.5-1.5 bar. 0.5 är ju för faan ingenting! Varför pluggar man inte dubbla steg på en kompressor och matar motorerna med 4-5 bar? Det finns mycket att vinna där både vad avser verkningsgrad och vikt/effektförhållande.

Varför inte 4-5 bars laddtryck säger du? Bensinmotor antar jag. Spikning känns rätt begränsande... Om du ska ta ut det kompressorarbetet så får du ett enormt avgasmottryck eftersom du måste ta ut motsvarande arbete från avgaserna (+ de förluster du har).

Nu kommer jag att låta extremt besserwisser, och allmänt förbittrad, men det finns ju anledningar till varför saker och ting ser ut/fungerar som de gör idag. Det är inte för att fordonsindustrin består av idioter -skulle man kunna ladda 5 bar i en bensinare så skulle man göra det. Så många miljarder som de lägger ut för att ta fram nya tekniker hela tiden, forskare som jobbat många år med utveckling kontinuerligt. Det är extremt svårt att toppa det.

Däremot kan man alltid försöka föra över denna teoretiska kunskap i en kommersiell produkt. Ofta kan det vara svårt att få ett business case för teknologi som är dyr. Tekniken i sig kan vara otroligt sofistikerad, och med otroliga prestanda. Men det blir för dyrt. Svårigheten är ofta att utnyttja trix och kombinationer för att nå önskad prestanda med så lite pengar som möjligt.

Så ett förslag kan vara att titta på någon form av "rå" teknik som redan finns och sedan förfina den till något som till slut kan säljas. Då får man ju jobba med unika, nya prylar, utan att behöva vara uppfinnarjocke.

/J
 

R400

12.79!? Säg att du skämtar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Runt Lygnern, Göteborg
Hoj
TRX 850
Gnällspik skrev:


Fast vill ni ha någon som helst respekt ute i fält så rekommenderar jag att ni börjar med att lära er skriva rätt. Det heter utvecklingsingenjörer. Racingteam. Produktförnyelse. MC.


Du glömde utvecklingsprojekt.

Fridolf: Ta inte illa vid dig, kolla in Gnällspiks intresse så får du se hur seriös han är inne i sin hjärna, där inga chefer kan se honom.
 

R400

12.79!? Säg att du skämtar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Runt Lygnern, Göteborg
Hoj
TRX 850
Kom på ett seriöst förslag: Aktiv fjädring på MC! Kan det vara något? Kolla med BMW, de kanske är intresserade av att undersöka något sådant.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Tror själv att bränslecellen kommer att föda grymma hojar, här skulle ni kunna va riktiga pionärer.
 

Fridolf

RaD4
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Kawasaki zx9r -96, CBR 929RR, Ktm 250
Trött....

Gnällspik skrev:

Fast vill ni ha någon som helst respekt ute i fält så rekommenderar jag att ni börjar med att lära er skriva rätt. Det heter utvecklingsingenjörer. Racingteam. Produktförnyelse. MC.


Haha....jo det blev väl lite väl många fel....... :eek:

Får skylla på den sena timmen.....

Tackar för alla förslag.
 

Pilsner

Lägger mig gärna ner...
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Malmö
Hoj
Fazer 1000, R1 bana, Sachs MadAss
Blinkersautomatik

K-Micke skrev:
Ett system som gör att man inte glömmer blinkersen på.

Jag har själv funderat lite på att göra någon elektromekanisk mackapär som man stoppar in i handtaget.

-Ja det hade varit underbart! Min gamla SR 500 från -79 hade det systemet(jag tror det var 30 sek. eller 200 meter) men det verkar ha försvunnit nu(min Fazer -01 har det iallafall inte!).

Hojvärlden hade tackat dig/er!
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
K-Micke skrev:
Ett system som gör att man inte glömmer blinkersen på.

Jag har själv funderat lite på att göra någon elektromekanisk mackapär som man stoppar in i handtaget.

Det fanns på en Suzuki 1000 -79 som standard
Reglerades av hastighetsmätaren, hög fart så var blinket på kortare tid/ låg fart så var den på längre tid
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
En ständigt återkommande fråga för mig och mina vänner är VARFÖR inte wankelmotorn vidareutvecklas. Svaret kanske redan finns därute. En gång i tiden hette det ju att det var svårigeterna med tätning av motorn men det har ju Mazda uppenbarligen löst....

Men för att vara seriös, ska ni snacka rejsing borde ni gå till team med relativ fritt reglemente och seriösa satsningar. Då borde valet vara Superbike och då hade jag tittat på Sköld som är något av en motorguru med extremt hög prylnivå eller kanske Miinin om han ska satsa på Endurance även nästa år. Där skulle man ju lätt kunna tro att behovet av kreativa lösningar kan vara påtagligt.

För oss på lägre nivå så vette katten vad som skulle kunna vara intressant...

Dock finns det ett mycket intressant rykte ute i rr-djungeln och det är på ljuddämpningsfronten. Likvärdiga yttermått och flöde som de bästa effektrören men med en ljudnivå på under 90db. Det skall enligt sägen uppnås med hjälpa av dubbla kanaler och nyttjande av "motfrekvenser". Hur mycket sanning som ligger i det ryktet vet jag inte men en lätt, tyst ljud-dämpare med öppet blås vore ju drömmen i rejsingsammanhang.
 

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lessebo Kommun
Hoj
VTR 1000F Firestorm
Chrille skrev:
En ständigt återkommande fråga för mig och mina vänner är VARFÖR inte wankelmotorn vidareutvecklas. Svaret kanske redan finns därute. En gång i tiden hette det ju att det var svårigeterna med tätning av motorn men det har ju Mazda uppenbarligen löst...

Den är väl väldigt törstig? Det gör väl inte så mycket på en bil med ca. 80liter tank, men på en hoj med kanske 18 l så tar det snabbt slut.

Iofs så var väl en vanlig (otto-)motor också rätt törstig från början, det gick ju att lösa, det kanske är möjligt med en wankel också.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
den kyler med soppan bla, säkert går det att förbättra, men då det bara är Mazda kvar som använder motorn och dessutom för en sportbil sen långt tilbaka så lär det knappast förbättras i bensinsnålhet.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Re: Trött....

Fridolf skrev:
Haha....jo det blev väl lite väl många fel....... :eek:

Får skylla på den sena timmen.....

Tackar för alla förslag.

UTVECKLINGSINGENJÖRER???

Va fan.... det ska ju jag med bli....
 

pburman

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Ort
Bromma
Hoj
ZX-12R 2004
Jag har ett seriöst förslag som spårar åt elektronik/elektromekanik/fly-by-wire-hållet. Vill inte diskutera detta i allmänt forum. Ring gärna på mobil 070 - 275 69 15.

Mvh

/Peter Burman
 

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Härligt hojlös
Re: Re: Trött....

hållundan skrev:
UTVECKLINGSINGENJÖRER???

Va fan.... det ska ju jag med bli....

Det skulle jag också ha blivit........
....men nu blev jag flygande tekniker istället.

Det jobbet har BARA fördelar
 

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Härligt hojlös
Ett område där vi behöver hjälp är i jakten på vikt i 250 Räser. Vi har nästan 5 kilo vi måste få bort på TSR´en.

Nån bra ide ?

på ingång: titanavgasrör, magnesiumförgasare, kolfiberkåpor.

Men det saknas ändå kilon
 

Cosmo

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Spånga
Hoj
KTM
Vankelmotorn är väl inte törstig om man ser till den effekt den lämnar. Ok den drar mycket om man ser till motorvolym men den går inte riktigt att jämföra med en vanlig kolvmotor...

Limstift skrev:
Den är väl väldigt törstig? Det gör väl inte så mycket på en bil med ca. 80liter tank, men på en hoj med kanske 18 l så tar det snabbt slut.

Iofs så var väl en vanlig (otto-)motor också rätt törstig från början, det gick ju att lösa, det kanske är möjligt med en wankel också.
 

Gnällspik

Vertikalt i kurvan
Gick med
27 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
929
Wankelmotorer dras med några problem. Framför allt den enorma kylarean på väggar som avgränsar förbränningsutrymmet. Det betyder att wankelmotorer har en dålig verkningsgrad. En massa soppa går åt till att värma metall.

Bortsett från det så har man problemet att kanttätningarnas anliggningsvinkel varierar, så det är svårt (=dyrt) att få till en bra tätning.

Vidare så är kompression och motorvolym strängt dikterad av formen på förbränningskammaren, så det är hart när omöjligt att ändra efter att motorn konstruerats.

Och slutligen så är förbränningsrummet långsmalt vilket inte borgar för någon vidare bra förbränning.

De har dock några fina egenskaper: man kan varva dem nåt infernaliskt, för det finns inga ventiler som kan smälla, vevstakar som kan kollapsa eller expansionskammare som måste tajma. Brassa på med dubbla maxvarvet bara, allt som händer är att tätningarna slits snabbare. Och så är de väldigt små och nätta i förhållande till effekten de lämnar. Och har bara typ två rörliga delar.

Så wankelmotorer är inte riktigt försvarbara ur bränsleekonomisk och miljömässig synvinkel. Men man kan få ut en helvetes massa hästar ur ganska få kilon. Ännu mer med turbo på.

Appropå turbo så finns det skäl till varför man inte laddar med 5 bar. En ensam turboimpeller kan inte praktiskt mata med mycket mer än 1.5 bar av fysiska skäl. Och det är illa nog med turbo-lag bara med ett kompressorsteg.

Med två steg blir det etter värre, och man har dessutom den tråkiga egenskapen att man har två diffekvationer som överlagrar på varandra - impellrarnas laddtryck och varvtal kan börja pulsera.

Spikning är inte ett problem med intercoolers. Faktum är att en överladdad motor utan intercooler är en rätt meningslös sak. Allt man gör är att öka totalkompressionen, och det skulle man lika gärna kunna göra med hårdare komp i cylindern istället.

Med intercooler "nollställer" man temperaturhöjningen av turbons kompression, och man får liksom en sugmotor som matas med fler molekyler per andetag. Typ.

Det sitter en intercoolerlös kompressor på min bil, och mycket riktigt är effekthöjningen rätt fjantig. 205hk ur standardmotorn, 240 ur kompressormotorn, som bara laddar sketna 0.5 bar. Med en svindyr vattenkyld intercooler som man kan köpa till från tredjepart ökar effekten med hela 40 hk till utan att man ändrar något annat...! =/

Varför gör man såna motorer då? Antagligen för att det fina "Supercharged"-emblemet på bakluckan trissar upp priset bra mycket mer än kompressorn kostar...

Och i en del fall så kan man inte öka kompet mer i motorn utan att ge kolvtopparna en exotisk topografi - ventilerna kan slå i.

> Nu kommer jag att låta extremt besserwisser, och
> allmänt förbittrad, men det finns ju anledningar till
> varför saker och ting ser ut/fungerar som de gör idag.
> Det är inte för att fordonsindustrin består av idioter
> -skulle man kunna ladda 5 bar i en bensinare så skulle
> man göra det. Så många miljarder som de lägger ut för
> att ta fram nya tekniker hela tiden, forskare som
> jobbat många år med utveckling kontinuerligt. Det är
> extremt svårt att toppa det.

Jag tror du har en litet för hög tanke om bilindustrin. Jag har en viss insikt i den och jag kan rapportera att kostnaderna styr mer än något annat. Det finns en massa suverän teknik som inte sitter i våra bilar därför att det kostar mer än det smakar.

Jag menar - det skulle gå alldeles utmärkt att sätta 200-hästars 750-motorer i bilarna med fett vrid, låg soppaförbrukning och lång hållbarhet, men det skulle kräva variabla kamtider, exotiska material, komplicerad överladdning med direktinsprutning, you name it. Då är det mycket enklare att gjuta nåt tvålitersskit med glapp och massproducerade Taiwan-delar av enklaste snitt. Man har ändå ganska mycket plats mellan framhjulen på en bil, så varför vika sig dubbel för att spara femtio kilo motor? Kunderna lär ändå inte se nån skillnad.

Amerikanerna har fattat det där och massproducerar bilar av enklaste snitt - SUVar med ramkaross, bladfjädring och motorer som först producerades i slutet av 50-talet. Listerna sitter snett och motordelarna sitter millimetrar felmonterat vilket kan göra att två motorer från samma band diffar trettio hästar, men det gör inget för det är ändå bara klumpar av grovt tilltagen billig metall och kunden lär inte märka skillnad så länge det säger BRATTABRATTA och gungar till rejält när de trampar på gasen.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Ni kan ju ta fram ett förslag till hur man gör vajerräcken säkrare för motorcyklister. Gjorde själv ett skolarbete om det för några år sedan.

Att sätta skydd som gör att det blir en fjädrande vägg man kör in i och inte två stålvajrar skulle räcka långt tror jag, ser man dessutom till att skydden är lika tjocka som stolparna så behöver man inte vara rädd för att sopa i dom heller.
Skydden behöver inte vara dyra att tillverka, kan ju t ex göras av gamla bildäck eller vanlig plast,
Som det är nu skulle jag INTE vilja köra omkull på en väg med vajerräcken :eek:
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Gnällspik skrev:
Appropå turbo så finns det skäl till varför man inte laddar med 5 bar. En ensam turboimpeller kan inte praktiskt mata med mycket mer än 1.5 bar av fysiska skäl.

Jo, det kan de flesta faktiskt. Standardkompressorn till 9-5 går upp till 2 bar max (begränsat mest av turbinvarvtal), och den är verkligen inte speciell i något avseende.

Men visst, verkningsgraderna sticker iväg... Framförallt, med en turbomatchning för vettiga lågvarvsprestanda, så kommer du inte kunna åstadkomma en bra momentlinje om du skulle köra enligt kompressorns begränsningar. Du kan ju plocka ut ganska mycket mer moment i mellanregistret, men sedan så faller momentet rätt mycket vid högvarv -dvs fordonet känns som att den sackar på högre varv. Inte bra.


Och det är illa nog med turbo-lag bara med ett kompressorsteg.

Med två steg blir det etter värre,

För samma producerad luftmängd från turbosystemet, så har ju ett dubbelladdarsystem väldigt mycket mindre lag. Beror främst på att kompressor & turbin har så pass mycket mindre diameter, och tröghetsmomentet är ju starkt beroende av diametrarna (kan inte formeln rakt ur huvudet, men det är kvadraten på avståndet från rotationscentrum och massan -så diametern inverkar exponentiellt på tröghetsmomentet).

Sedan får du två axlar att spinna upp, men eftersom en liten axel inte har speciellt högt tröghetsmoment så blir det ändå en fördel med två laddare.


och man har dessutom den tråkiga egenskapen att man har två diffekvationer som överlagrar på varandra - impellrarnas laddtryck och varvtal kan börja pulsera.

Det där får du gärna utveckla lite mera. Jag antar att du inte menar ett parallelL/parallell system, utan snarare parallell-sekventiellt? Dvs turbinhusen parallellt, kompressorerna seriellt?


Spikning är inte ett problem med intercoolers.

Jo... Normalt sett är det begränsande ändå, trots att man kör vatten/luft t.ex. Beror givetvis på ens applikation, men spikning är en högst verklig begränsning.


Faktum är att en överladdad motor utan intercooler är en rätt meningslös sak. Allt man gör är att öka totalkompressionen, och det skulle man lika gärna kunna göra med hårdare komp i cylindern istället.

Nu förstår jag heller inte riktigt hur du menar, det finns ju många exempel på överladdade motorer utan LLK (t.ex. Lennarth Zanders dubbelturbohoj), och jag kan garantera dig att det ger mer än vad en komphöjning ger.


Med intercooler "nollställer" man temperaturhöjningen av turbons kompression, och man får liksom en sugmotor som matas med fler molekyler per andetag. Typ.

Nollställer är lite väl optimistiskt. Du kan få ner tempen till hälften ungefär med en "vanlig" LLK. Visst kan man ha en vatten/lft variant där man lägger ner isbitar, men då är det främst rattlåsracing vi snackar om.


Det sitter en intercoolerlös kompressor på min bil, och mycket riktigt är effekthöjningen rätt fjantig. 205hk ur standardmotorn, 240 ur kompressormotorn, som bara laddar sketna 0.5 bar.

Vad är det för motor?


Med en svindyr vattenkyld intercooler som man kan köpa till från tredjepart ökar effekten med hela 40 hk till utan att man ändrar något annat...! =/

Jepp, det är högst effektivt att ge sig på laddluftkylaren. Det är verkligen A och O om man ska göra riktigt bra turbosystem.


Jag tror du har en litet för hög tanke om bilindustrin. Jag har en viss insikt i den

Det har iof jag också.


och jag kan rapportera att kostnaderna styr mer än något annat. Det finns en massa suverän teknik som inte sitter i våra bilar därför att det kostar mer än det smakar.

Helt rätt.


Jag menar - det skulle gå alldeles utmärkt att sätta 200-hästars 750-motorer i bilarna med fett vrid, låg soppaförbrukning och lång hållbarhet, men det skulle kräva variabla kamtider, exotiska material, komplicerad överladdning med direktinsprutning, you name it.

Det skulle kräva mycket mer än så, om du vill behålla normal bilmotorkaraktär (dvs inte varva över ~7000). 270 literhästar och inte varva... Svårt.

Men du tar hem en del poäng med att det handlar om pengar. Så är det ju. Å andra sidan så finns det "top of the line" modeller också. Men variabla kamtider, direktinsprutning osv.

För att återvända lite till trådens ursprungliga änme; som spiken är inne på här: det finns tekniker därute, tillämpa dem i ert examensarbete på ett sådant sätt att ni knuffar det över den kommersiella gränsen för cost vs prestanda t.ex.

/J
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top