Gnällspik skrev:
Appropå turbo så finns det skäl till varför man inte laddar med 5 bar. En ensam turboimpeller kan inte praktiskt mata med mycket mer än 1.5 bar av fysiska skäl.
Jo, det kan de flesta faktiskt. Standardkompressorn till 9-5 går upp till 2 bar max (begränsat mest av turbinvarvtal), och den är verkligen inte speciell i något avseende.
Men visst, verkningsgraderna sticker iväg... Framförallt, med en turbomatchning för vettiga lågvarvsprestanda, så kommer du inte kunna åstadkomma en bra momentlinje om du skulle köra enligt kompressorns begränsningar. Du kan ju plocka ut ganska mycket mer moment i mellanregistret, men sedan så faller momentet rätt mycket vid högvarv -dvs fordonet känns som att den sackar på högre varv. Inte bra.
Och det är illa nog med turbo-lag bara med ett kompressorsteg.
Med två steg blir det etter värre,
För samma producerad luftmängd från turbosystemet, så har ju ett dubbelladdarsystem väldigt mycket mindre lag. Beror främst på att kompressor & turbin har så pass mycket mindre diameter, och tröghetsmomentet är ju starkt beroende av diametrarna (kan inte formeln rakt ur huvudet, men det är kvadraten på avståndet från rotationscentrum och massan -så diametern inverkar exponentiellt på tröghetsmomentet).
Sedan får du två axlar att spinna upp, men eftersom en liten axel inte har speciellt högt tröghetsmoment så blir det ändå en fördel med två laddare.
och man har dessutom den tråkiga egenskapen att man har två diffekvationer som överlagrar på varandra - impellrarnas laddtryck och varvtal kan börja pulsera.
Det där får du gärna utveckla lite mera. Jag antar att du inte menar ett parallelL/parallell system, utan snarare parallell-sekventiellt? Dvs turbinhusen parallellt, kompressorerna seriellt?
Spikning är inte ett problem med intercoolers.
Jo... Normalt sett är det begränsande ändå, trots att man kör vatten/luft t.ex. Beror givetvis på ens applikation, men spikning är en högst verklig begränsning.
Faktum är att en överladdad motor utan intercooler är en rätt meningslös sak. Allt man gör är att öka totalkompressionen, och det skulle man lika gärna kunna göra med hårdare komp i cylindern istället.
Nu förstår jag heller inte riktigt hur du menar, det finns ju många exempel på överladdade motorer utan LLK (t.ex. Lennarth Zanders dubbelturbohoj), och jag kan garantera dig att det ger mer än vad en komphöjning ger.
Med intercooler "nollställer" man temperaturhöjningen av turbons kompression, och man får liksom en sugmotor som matas med fler molekyler per andetag. Typ.
Nollställer är lite väl optimistiskt. Du kan få ner tempen till hälften ungefär med en "vanlig" LLK. Visst kan man ha en vatten/lft variant där man lägger ner isbitar, men då är det främst rattlåsracing vi snackar om.
Det sitter en intercoolerlös kompressor på min bil, och mycket riktigt är effekthöjningen rätt fjantig. 205hk ur standardmotorn, 240 ur kompressormotorn, som bara laddar sketna 0.5 bar.
Vad är det för motor?
Med en svindyr vattenkyld intercooler som man kan köpa till från tredjepart ökar effekten med hela 40 hk till utan att man ändrar något annat...! =/
Jepp, det är högst effektivt att ge sig på laddluftkylaren. Det är verkligen A och O om man ska göra riktigt bra turbosystem.
Jag tror du har en litet för hög tanke om bilindustrin. Jag har en viss insikt i den
Det har iof jag också.
och jag kan rapportera att kostnaderna styr mer än något annat. Det finns en massa suverän teknik som inte sitter i våra bilar därför att det kostar mer än det smakar.
Helt rätt.
Jag menar - det skulle gå alldeles utmärkt att sätta 200-hästars 750-motorer i bilarna med fett vrid, låg soppaförbrukning och lång hållbarhet, men det skulle kräva variabla kamtider, exotiska material, komplicerad överladdning med direktinsprutning, you name it.
Det skulle kräva mycket mer än så, om du vill behålla normal bilmotorkaraktär (dvs inte varva över ~7000). 270 literhästar och inte varva... Svårt.
Men du tar hem en del poäng med att det handlar om pengar. Så är det ju. Å andra sidan så finns det "top of the line" modeller också. Men variabla kamtider, direktinsprutning osv.
För att återvända lite till trådens ursprungliga änme; som spiken är inne på här: det finns tekniker därute, tillämpa dem i ert examensarbete på ett sådant sätt att ni knuffar det över den kommersiella gränsen för cost vs prestanda t.ex.
/J