Examensprojekt

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Härligt hojlös
Vill bara vara med och tjata lite.

Radialkompressorer laddar max 1,5 x volymen och det sådana förluster att det endast kan användas två radialsteg efter varandra innan effektförlusterna är orimligt höga. Detta mest pga omlänkningen som måste till ger minskat statiskt tryck.

DÄREMOT (dyrt)
Axiell kompression ger mindre förluster per turbinsteg, dock ca 1,3 i ökning men man kan sätta ett antal efter varandra och få ett högre tryck.
Ex JAS-motorn ökar 12 ggr.

MEN VARFÖR HAR MAN INTE SÅ DÅ ?

Jo.........vid 12 bar har nog varenda bottendel sagt ifrån. Spikningar har nog också hammrat hål i alla kolvarna. Även om det problemet inte finns på diesel så klarar inte vevaxeln hur mycket som helst. Skulle bli tunga motorer.
:fakta
Dessutom är det tungt att driva. En Roots-kompressor kan ju ge 400 hk extra i en riktig motor (V8)....men av dessa går 100 hk åt till drivningen

Kan man använda

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
R400 skrev:
Kom på ett seriöst förslag: Aktiv fjädring på MC! Kan det vara något? Kolla med BMW, de kanske är intresserade av att undersöka något sådant.

..Så man slipper luta i kurvan? :brynad

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
johanrehn80 skrev:
Vill bara vara med och tjata lite.

Jepp, det är därför det finns diskussionsforum!

Radialkompressorer laddar max 1,5 x volymen och det sådana förluster att det endast kan användas två radialsteg efter varandra innan effektförlusterna är orimligt höga. Detta mest pga omlänkningen som måste till ger minskat statiskt tryck.

1,5 ggr volymen? Om man tittar på tryckförhållande, Total-total så ligger aggregaten för bilar runt 2,4 på de minsta och 3,4 för de större (och förmodligen ännu mer för de riktigt absurda).

Och då har de en adiabatisk verkningsgrad i storleksordningen 60-70%. Kanske inte så värst bra, men inte helt orimliga.

Det svåra kan ju vara att hitta en turbin som du kan köra den punkten med.

/J

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Härligt hojlös
adiabatisk betyder ju att arbetet inte har något utbyte med omgivningen. vart tar de försvunna 30-40% vägen ?

Jo visst går det att ladda mer....men jag sa att innan effektförlusterna blir orimligt höga. På en kolvmotor tar man ju ut de höga effekterna under väldigt kort tid och då kan kosta på sig låg verkningsgrad

"400hk varav 100hk går till drivningen"

På flyg och helikoptermotorer krävs helt andra verkningsgrader då samma tryckförhållande finns med över tiden. :fakta

( Ich bin eine messerchmittare )

RG500-Johannes

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
johanrehn80 skrev:
adiabatisk betyder ju att arbetet inte har något utbyte med omgivningen. vart tar de försvunna 30-40% vägen ?

Det finns ju reversibla och irreversibla adiabatiska processer, med kompressorer så handlar det om en irreversibel (polytrop) process där vi inte går rakt upp i i-s diagrammet, utan snett.

Alla kompressormappar vi använder oss av är ju mätta med gasstand, och där brukar de ibland skärma av kompressorn (dels för strålningsvärmen från turbinen, dels för att värmeledningen från kompressorn ska vara så liten som möjligt).

Hur som helst, de här 30-40% blir alltså värme i gasen.

Jo visst går det att ladda mer....men jag sa att innan effektförlusterna blir orimligt höga. På en kolvmotor tar man ju ut de höga effekterna under väldigt kort tid och då kan kosta på sig låg verkningsgrad

"400hk varav 100hk går till drivningen"

På flyg och helikoptermotorer krävs helt andra verkningsgrader då samma tryckförhållande finns med över tiden. :fakta

Jo, det är ju helt andra förutsättningar -kanske framförallt vad gäller range på grejorna.

( Ich bin eine messerchmittare )

Det ska man vara.

/J

Loader

Nu går vi mot ljusare tider
Gick med
1 Jun 2003
Hoj
Bülldog
RG500-Johannes skrev:
Det finns ju reversibla och irreversibla adiabatiska processer, med kompressorer så handlar det om en irreversibel (polytrop) process där vi inte går rakt upp i i-s diagrammet, utan snett.
/J

Jag kan inte annat än hålla med.

Gnällspik

Vertikalt i kurvan
Gick med
27 May 2003
Hoj
929
> Jo, det kan de flesta faktiskt. Standardkompressorn till
> 9-5 går upp till 2 bar max (begränsat mest av
> turbinvarvtal), och den är verkligen inte speciell i
> något avseende.

Menar du absolut eller relativt tryck? För efter vad jag sett så finns det ingen standardbil som laddar mer än runt 1 bar (plus atmosfärstryck). Lättrycksturbona laddar runt 0.5(+1) och trimmade bilar låter turbon ladda fritt upp till dess maxförmåga, som brukar hamna runt 1.5(+1). Jag har aldrig sett nån ladda över 1.7(+1).

> För samma producerad luftmängd från turbosystemet,
> så har ju ett dubbelladdarsystem väldigt mycket
> mindre lag.

Jag pratar om seriekopplade kompressorer, gör du? Där första steget laddar 1.5(+1), nästa ytterligare 1.5(+2.5 från första steget) vilket blir typ 4 totalt, 3 om man drar ifrån atmosfärstrycket. Sen fantiserade jag på en mekanisk kompressor och fick därför siffran 5 bar (+1).

> Jag antar att du inte menar ett parallelL/parallell
> system, utan snarare parallell-sekventiellt? Dvs
> turbinhusen parallellt, kompressorerna seriellt?

Precis. Jag har inga belägg för det, men att ha två kompressorsteg där varje drivs av avgaser som styrs av laddtrycket som beror på varje stegs enskilda laddning, som styrs av avgaserna...

Blir det inte pulsationer i ett sånt system skall jag äta upp mina reglerteknikböcker. Det kan jag nog göra ändå, för jag är rätt kass på sånt.

> Beror givetvis på ens applikation, men spikning är en
> högst verklig begränsning.

Naturligtvis, men om du jämför med och utan intercooler så är skillnaden dramatisk. Totalkompet på en adiabatiskt (okej då, polytrop) förtätad gas som är okyld blir så jäkla mycket högre än en kyld, så det liknar mest att man höjer kompet i cylindern istället.

Jag menar - om du tar luft på 1 bar och packar den adiabatiskt till 2 bar och sen komprimerar den adiabatiskt 8ggr i cylindern - hur skiljer det sig från att bara komprimera den 16 ggr rätt av istället?

Intercoolern gör att det första laddsteget blir isotermt, totalt sett. Vilket ökar verkningsgrad och effekt.

> Nu förstår jag heller inte riktigt hur du menar, det finns
> ju många exempel på överladdade motorer utan LLK
> (t.ex. Lennarth Zanders dubbelturbohoj), och jag kan
> garantera dig att det ger mer än vad en komphöjning
> ger.

Jag fattar inte varför, för på pappret skall det inte vara nån skillnad. Men då erkänner jag mitt tillkortakommande snarare än förnekar verkligheten.

> Nollställer är lite väl optimistiskt. Du kan få ner tempen
> till hälften ungefär med en "vanlig" LLK.

Ja okej då. Jag överdriver. Det är inte en isoterm process, men i ett polytropiskt perspektiv är den mer isoterm än adiabatisk.

Vad är rattlåsracing för nåt? =/

> Vad är det för motor?

En Buick med en tvärställd framhjulsdrivande 90-graders V6 på 3800cc. Nåt GM-påhitt från stenåldern där man sågade av två cylindrar från en V8 och fick en våldsamt vibrerande snikmodell. Som med mycket handpåläggning visade sig bli en väldigt mjuk och fin sak som håller i evighet. Min har dessutom en skruvkompressor påbultad som laddar rakt in i motorn med runt 0.5 bar. Ger runt 225 hästar till skillnad från vaniljmodellen som låg på runt 190.

Drar en liter milen, vilket får anses bra av en amerikansk 1740-kilosbil med automatlåda, fyralitersmotor och kompressor...

> Det skulle kräva mycket mer än så, om du vill behålla
> normal bilmotorkaraktär (dvs inte varva över ~7000).
> 270 literhästar och inte varva... Svårt.

Klart man skall varva! Jag fattar inte folks fixering vid varvtalet. Det borde vara förbjudet att ha varvräknare med siffror! =/ Fan, det går alldeles utmärkt att bygga en motor som ger 200 hästar vid 10000rpm och få en lika fin vridkurva som en som ger 200hk vid 5000rpm (fast det skulle kosta $$$), men ägaren av den senare skulle lik förbannat sitta och orera över sitt dubbla vridmoment, även om de skulle acca sida vid sida dött lopp.

Det där med vridet är en käpphäst jag har. Jag orkar inte ens gräla med folk om det längre. Jag bara hänvisar dem till den lilla essä jag skrivit här:

http://217.215.17.223/diverse/torque_myth.html

> Axiell kompression ger mindre förluster per turbinsteg,
> dock ca 1,3 i ökning men man kan sätta ett antal efter
> varandra och få ett högre tryck.
> Ex JAS-motorn ökar 12 ggr.

Jag har alltid undrat varför man besvärar sig med att sätta en kolvmotor mellan turbons två sidor... =)

> Jo.........vid 12 bar har nog varenda bottendel sagt
> ifrån. Spikningar har nog också hammrat hål i alla
> kolvarna. Även om det problemet inte finns på diesel
> så klarar inte vevaxeln hur mycket som helst. Skulle bli
> tunga motorer.

Inte nödvändigtvis. För laddar du med 12 bar klarar du dig antagligen med en 50-kubikare...

Det är en rent konstruktionsteknisk sak. Det borde gå alldeles utmärkt att dimensionera kolvar, vevstakar, vevaxlar etc. för 12 bars laddtryck. Problemet är dock antagligen att det man vinner på den mindre motorn förlorar man på de voluminösa kompressorstegen och laddluftkylarna. En 12-bars 50-kubikare är nog varken fysiskt mindre eller billigare än en 600cc...

> adiabatisk betyder ju att arbetet inte har något utbyte
> med omgivningen. vart tar de försvunna 30-40%
> vägen ?

På kompressorsidan har du kanske en "adiabatisk" ( i själva verket polytrop, eftersom du alltid förlorar värme ut genom godset) process, men du måste ju driva den också. Subtrahera det arbete som går åt att skapa processen.

Turboaggregat utnyttjar en del av spillvärmet i avgaserna till detta medan mekaniska kompressorer stjäl den rakt från vevaxeln. Därför är turboaggregat mycket vanligare. Men mekaniska kompressorer har inget turbo-lag.

Gud vad jag älskar termodynamik. =)

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Härligt hojlös
På jobbet studerar vi entalpi-entropi-diagram och isoterma adiabatiska processer, men även de polytrona.

Det bästa är att det varvas med att skjuta automatvapen och flyga helikopter :tummenupp

RG500-Johannes

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Värsta diskussionerna! Coolt.

Gnällspik skrev:
> Standardkompressorn till
> 9-5 går upp till 2 bar max

Menar du absolut eller relativt tryck?

Relativt. Dvs 3 bar abs.

För efter vad jag sett så finns det ingen standardbil som laddar mer än runt 1 bar (plus atmosfärstryck).

Just på grund av spikning. När du ska upp i de tryckförhållandena så måste du plocka ut ett bra stort arbete ur turbinen -> högre avgasmottryck -> restgaser -> preignition -> spikning. Avgasmottrycket ökar givetvis med hur stort tryckfall du har i avgassystemet. Kombinera detta med ett dåligt insugssystem så måste du "använda" en del av kompressorarbetet för att övervinna dessa restriktioner (och komma upp i inloppsrörstryck, vilket är vad motorn känner av). Så det är knappast så att man kan "unna sig" ett dåligt avgas och insugssystem för att du kör överladdat.

Du kan ha lite olika strategier, ladda mycket med lite tändning eller ladda lite och gå upp med tänding. Det är lite olika, med olika fördelar och nackdelar.

Lättrycksturbona laddar runt 0.5(+1) och trimmade bilar låter turbon ladda fritt upp till dess maxförmåga,

Nej, det finns alltid marginaler uppåt i mappen. Inte på lågvarv där du normalt sett (med elektroniskt styrd laddtrycksreglering) går upp i mappens vänstra kant, men sedan när du kör omkring mitt i mappen (vilket är en normal matchning) så har du en väldigt stor marginal uppåt.

som brukar hamna runt 1.5(+1). Jag har aldrig sett nån ladda över 1.7(+1).

Än, en gång -p.g.a. spikning. 2,7 abs är rätt grymt laddtryck btw.

>dubbelladdarsystem
Jag pratar om seriekopplade kompressorer, gör du?

Spelar ingen roll vilket system du har. Snackar vi lag, så är det beroende på pulsdrivningen av turbinen samt tröghetsmomentet i turbons rörliga delar. Det är de två huvudsakliga områdena du ska peta i om du ska ha bra respons. Samlingsvolymer på insugssidan är ju givetvis av ondo, men en extra kompressor på vägen ökar inte den volymen speciellt mycket om man jämför med LLK t.ex.

Där första steget laddar 1.5(+1), nästa ytterligare 1.5(+2.5 från första steget) vilket blir typ 4 totalt, 3 om man drar ifrån atmosfärstrycket.

De system jag har tittat på har aldrig haft den strategin -att öka laddtrycket på det sättet. Men jag har väl knappast sett alla turbokoncept här i världen, även om jag sett en del.

Sen fantiserade jag på en mekanisk kompressor och fick därför siffran 5 bar (+1).

Fan, vad du ska ladda! Jag vet inte vad Top fuel dragsterna kör med för laddtryck, men det är nog mindre än 5 bar. Och de kör ju inte med bensin utan nitrometan -> större nedkylning av bränslet i sig när det förångas. Typ som en vätskebaserad LLK.

Upps, nu börjar mina arbetskamrater räkna på det där... Metanol har en A/F på runt 6, och om man kör stökiometriskt och tar all förångningsvärme från luften så sänker det tempen 120 grader C!

Det är en BRA LLK!

>parallell-sekventiellt? Dvs
> turbinhusen parallellt, kompressorerna seriellt?

Precis. Jag har inga belägg för det, men att ha två kompressorsteg där varje drivs av avgaser som styrs av laddtrycket som beror på varje stegs enskilda laddning, som styrs av avgaserna...

Blir det inte pulsationer i ett sånt system skall jag äta upp mina reglerteknikböcker. Det kan jag nog göra ändå, för jag är rätt kass på sånt.

Hmm, men på vilket sätt skulle ett parallell-sekventiellt turbosystem skilja sig från t.ex. ett parallellt-parallellt enligt ditt resonemang? Eller ett vanligt, singelladdaresystem? Det du konstaterar ovan är i princip energibalansen i en turbo, dvs att ju mer avgaser -> mer laddtryck -> mer avgaser osv. Men det är ett självstabiliserande system. Du kommer till en specifik punkt.

Däremot, om du har två kompressorer i serie och en stor volym mellan dem så kan det kanske uppkomma svängningar dem emellan. Men normalt så är ju denna rörläng väldigt kort.

Jag har aldrig hört att någon skulle haft sådana problem med ett sådant turbosystem.

> Beror givetvis på ens applikation, men spikning är en
> högst verklig begränsning.

Naturligtvis, men om du jämför med och utan intercooler så är skillnaden dramatisk.

Håller med, men LLK är ett steg i rätt riktning -inte en frälsare.

Jag menar - om du tar luft på 1 bar och packar den adiabatiskt till 2 bar och sen komprimerar den adiabatiskt 8ggr i cylindern - hur skiljer det sig från att bara komprimera den 16 ggr rätt av istället?

16:1 i komp är rätt hårt. Går väl, beroende på applikation iof.

Se på det i form av densitet istället, mer uppenbart då. En motors effektnivå bestäms ju av dess luftförbrukning, och att jämföra korrigerad luftmassa är i princip som att jämföra effekt.

Intercoolern gör att det första laddsteget blir isotermt, totalt sett.

Nu börjar jag bli lite tjatig här, men du överdriver verkningsgraderna på LLK väldigt mycket när du skriver något sådant.

Vilket ökar verkningsgrad och effekt.

> det finns
> ju många exempel på överladdade motorer utan LLK

Jag fattar inte varför, för på pappret skall det inte vara nån skillnad. Men då erkänner jag mitt tillkortakommande snarare än förnekar verkligheten.

Det är en klassiker att man på ett teoretiskt plan inte kan ta till sig att saker skulle funka -men så gör de det ändå IRL.

Öppenbart är ju att densiteten på insugsluften har höjts, eftersom effekten höjts. Trycket har höjts så pass mycket att trots temphöjningen så har densiteten ökat.

Han plockade ut någonstans över 200 hk ur sin bandit tror jag. Inte så mycket, men jag kan tänka mig att det var en snygg effektkurva, två stycken Volvo T6 turbos (MHI TD03:eek:r om jag inte missminner mig).

Ja okej då. Jag överdriver. Det är inte en isoterm process, men i ett polytropiskt perspektiv är den mer isoterm än adiabatisk.

Mer isoterm än adiabatisk köper jag. Du sänker tempen oftast med hälften eller mer.

Vad är rattlåsracing för nåt? =/

Dragracing. Rakt fram, då behöver man ju inte styra...

> Vad är det för motor?

En Buick... <snip>

Som du skrev, amerikanarna är bra på att trycka ut billiga lågspec-motorer.

> Det skulle kräva mycket mer än så, om du vill behålla
> normal bilmotorkaraktär (dvs inte varva över ~7000).
> 270 literhästar och inte varva... Svårt.

Klart man skall varva! Jag fattar inte folks fixering vid varvtalet. Det borde vara förbjudet att ha varvräknare med siffror! =/ Fan, det går alldeles utmärkt att bygga en motor som ger 200 hästar vid 10000rpm och få en lika fin vridkurva som en som ger 200hk vid 5000rpm (fast det skulle kosta $$$), men ägaren av den senare skulle lik förbannat sitta och orera över sitt dubbla vridmoment, även om de skulle acca sida vid sida dött lopp.

Det där med vridet är en käpphäst jag har. Jag orkar inte ens gräla med folk om det längre. Jag bara hänvisar dem till den lilla essä jag skrivit här:

http://217.215.17.223/diverse/torque_myth.html

Får inte länken att funka...

Problemet med att varva är att få motorn att fungera bra över hela rangen. Man tillåter sig att varva mera ju mindre effektband du accepterar. För normalt sett klarar du inte av att bygga en motor med bra lågvarvsprestanda och enorm toppeffekt.

Jag håller med om att man kan acceptera att varva, men ju längre varvtalsområde du har desto svårare blir det.

> Jo.........vid 12 bar har nog varenda bottendel sagt
> ifrån. Spikningar har nog också hammrat hål i alla
> kolvarna. Även om det problemet inte finns på diesel
> så klarar inte vevaxeln hur mycket som helst. Skulle bli
> tunga motorer.

Inte nödvändigtvis. För laddar du med 12 bar klarar du dig antagligen med en 50-kubikare...

Du klarar inte av att ladda 12 bar, ens med de värsta bränslena och med den bästa LLK. Annars skulle TF dragsters gjort detta sedan länge.

Det är en rent konstruktionsteknisk sak. Det borde gå alldeles utmärkt att dimensionera kolvar, vevstakar, vevaxlar etc. för 12 bars laddtryck.

Jo, men topptrycken för guds skull. Om du ska plocka ut stora effekter så får du topptryck som inte är av denna världen. 300 bar kör man väl kanske i TF dragsters, vad vet jag, men om du ska ladda 3 ggr mer... Det är liksom helt ogörbart. Man ska aldrig säga aldrig, men med dagens teknik -glöm några 12 bar.

Problemet är dock antagligen att det man vinner på den mindre motorn förlorar man på de voluminösa kompressorstegen och laddluftkylarna. En 12-bars 50-kubikare är nog varken fysiskt mindre eller billigare än en 600cc...

Nej, visst, om vi ska ta den kommersiella biten så är den också negativ -men det är liksom inte anledningen till att det inte byggs sådana fordon.

Gud vad jag älskar termodynamik. =)

Mmmm... Det var inte min favorit i plugget kan jag ju säga, men nu när jag jobbar med kompressorer mm så kan man använda sina surt förvärvade kunskaper i praktiken -och oj vad mycket roligare det blev...

Vi slår nog snart rekord i långa inlägg...

/J

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
K-Micke skrev:
Ett system som gör att man inte glömmer blinkersen på.

Har detta på min RD350. Funkar skitbra så länge man inte sätter på blinkerserna för tidigit så att de hinner stänga av sig. Kan nu inte siffrorna i huvudet med det är nog 10 s eller 200 m (då cykeln rullar). Frågan är varför tillverkarna slutat med detta system?

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Härligt hojlös
Jag tycker inte att det är någon favorit direkt ( Termodynamik )

Och nu när jag jobbar med kompressorer kan jag gladeligen skita i allt jag lärt mig och allt blir mycket roligare :p

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Ang laddluftkyl: Gör massor av nytta. För den som inte har llk fungerar vatteninsprutning utmärkt. 1,2 kg övertryck på Cheva SB med gjutna kolvar, 9:1 kompression och 40 gr full förtändning (brukar vara ca 36 gr). Inte en spikning. Men massa spikning när vattnet tog slut!!

Ang höga laddtryck: F1 är visserligen bra långt från våra vardagliga grejor men jag har hört (eller läst nånstans) att de körde med uppåt 5 kg övertryck i början av turbo-eran. Då hade de en popup (tror den var 38 mm) som öppnade vid 4 kg. Med andra ord rejäl kompressordel som orkar ge ett helt kilo extra ö-tryck! En sådan kompressordel (eller rättare sagt; all luft genom popup) borde innebära måttlig verkningsgrad och det var antagligen det som gjorde att man fick överge popup etc när de införde bränslerestriktioner (inte bra att behöva stanna och tanka titt som tätt).
Nu är jag inte helt hundra säker på ovanstående men utgår från att nån annan av er har säkra fakta.

Ang flera turbo på en motor (högt laddtryck):
Jag kan ha missförstått men är det inte så att man räknar med "procentuell tryckökning" över varje steg istället för ökning med specifikt antal kg/steg? Dvs två steg med tryckökning 1:3 skulle innebära 1:9 tillsammans? Jag är inte så bra på den här biten men tror att två sådana steg i serie inte skulle resultera i 6:1? De här siffrorna är hypotetiska men det är det inbördes förhållandet det gäller nu.

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Härligt hojlös
"Det där med kamaxlar är knepigt. Ju trubbigare dom är ju vassare är dom."

-----------------------------
Så du menar att lång duration/trubbigt är vasst............. så vassheten skulle man kunna säga är förhållandet mellan lyft och duration.

Högvarvig kam= lång duration

Lågvarvig kam= högt tyft.......men kort duration

Men om man har högt tyft i kombination med lång duration ?? Hur blir det då då?

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
johanrehn80 skrev:
"Det där med kamaxlar är knepigt. Ju trubbigare dom är ju vassare är dom."

-----------------------------
Så du menar att lång duration/trubbigt är vasst............. så vassheten skulle man kunna säga är förhållandet mellan lyft och duration.

Högvarvig kam= lång duration

Lågvarvig kam= högt tyft.......men kort duration

Men om man har högt tyft i kombination med lång duration ?? Hur blir det då då?
Vem har blandat in lyfthöjden? Lyftet må vara viktigt men durationen är viktigare för toppeffekten.
Edit: Lång duration är oftast "trubbigare".

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Härligt hojlös
Robban_C skrev:
Vem har blandat in lyfthöjden? Lyftet må vara viktigt men durationen är viktigare för toppeffekten.

det var ju det jag skrev..............

menar också att förhållandet mellan hur högt och hur brett ett föremål är avgör om man ska kalla det vasst.......alltså visuellt vasst..../spetsigt alltså

Gnällspik

Vertikalt i kurvan
Gick med
27 May 2003
Hoj
929
> högre avgasmottryck -> restgaser -> preignition

Aha! Det där var något jag inte kände till. Jag hade bara för mig att spikningen kom av att färskgasblandningen antändes av sig själv när komptrycket/temperaturen blev för hög. Att restgaserna spelar in låter ju logiskt.

Om glödstiftsmotorer kan använda sånt praktiskt, varför kan inte stora motorer? Med all elektronik och datorisering vi har idag borde det vara fullt möjligt att ladda en motor nåt infernaliskt och se till att det detonerar precis när tändstiftet skulle ha gnistrat, så man optimerar arbetsuttaget? Var det inte det SAAB experimenterade med med sin motor med variabel kompression? Och fick ut 200hästar+ ur en 1600cc utan turbo, vid normala varvtal? =/

> De system jag har tittat på har aldrig haft den
> strategin -att öka laddtrycket på det sättet. Men jag
> har väl knappast sett alla turbokoncept här i världen,
> även om jag sett en del.

Jag läste om nån dragracebil som hade seriell tvåstegsladdning och tryckte i över 3 bar. Och hade kompressionen 6:1, ungefär.

> Metanol har en A/F på runt 6, och om man kör
> stökiometriskt och tar all förångningsvärme från luften
> så sänker det tempen 120 grader C!
>
> Det är en BRA LLK!

Tyvärr är metanol ett skitbränsle som a) innehåller väldigt litet energi per massenhet, så bilarna sörplar i sig idiotiska mängder, b) avdunstar som en motherfucker, c) brinner färglöst vilket är otrevligt vid olyckor och bränder d) korroderar metaller på det mest befängda vis.

Etanol då, vad har det för A/F (och vad 17 är A/F?) ? Det är ju ett realistiskare alternativ.

Propanol? Butanol?

> Det du konstaterar ovan är i princip energibalansen i
> en turbo, dvs att ju mer avgaser -> mer laddtryck ->
> mer avgaser osv. Men det är ett självstabiliserande
> system. Du kommer till en specifik punkt.
>
> Däremot, om du har två kompressorer i serie och en
> stor volym mellan dem så kan det kanske uppkomma
> svängningar dem emellan. Men normalt så är ju denna
> rörläng väldigt kort.

Jag tänkte mig nog ett LLK-steg mellan varje kompressorsteg. Fast det kanske inte är nödvändigt

Pulsationerna i tvåstegsystem skulle jag snarare vänta mig vid jämnt pådrag och motorvarv, för vilket turbo skall sakta ner i förhållande till den andra för ett visst laddtryck? Det går kanske att nå nåt stabilt förhållande, men jag lovar att det måste bli nån region där impellervarvtalen fladdrar upp och ner.

Men det är rena spekulationer från min sida.

> Se på det i form av densitet istället, mer uppenbart då.

Sant. Effekterna av en densitetökning är annorlunda mot de för kompressionen om man ser till s-i.

Vad jag nog egentligen sitter och tänker är att då verknngsgraden ökar med kompressionen vore det önskvärt att pressa upp den så långt det bara är genomförbart. Det förefaller mig som att man nöjer sig med en bekvämlighetsnivå för att man annars måste gå ifrån matning med färskgas till något med direktinsprutning(=dyrt).

Jag är litet kär i dieslar. Där kan man packa så hårt vevstakarna bara pallar med, och (semi-)konstanttrycksprincipen vid förbränningen ger också ett effektivare arbete.

Nu har ju diesel en lägre förbränningshastighet vilket ger lägre kolvhastigheter och varvtal, men varför måste man använda naftabränslen? Borde det inte funka utmärkt med etanol och bensin också? Kyler de för mycket under tändpunkten? Då kan man väl använda tändstift i kombination?

Eller omvänt - kan man inte antända ett långsamtbrinnade bränsle i en smäll om man lasrar hela förbränningskammaren?

Vilket leder mig till nästa grej - varför måste förbränningshastigheten vara så låg som den är? Vi snackar ju några tiotal meter per sekund - finns det inget bra sätt att antända hela gasblandningen på en gång istället, och kunna varva som en fucking maniac?

Det vore väl ett bra exjobb åt fridolf? "Vi upptäckte att om man blandade bensin med fisklevertran och antände med ett pentagram av platina på kolvtoppen så fick vi upp förbränningshastigheten till överljudshastighet (=detonation) och kunde varva med stigande effektuttag tills ventilerna flög ur toppen vid 45000rpm..."

Fan vad jag babblar.

> Får inte länken att funka...

?=( IP-adressen skall funka i alla fall, om inte Bostream fuckat ur. Kolla http://217.215.17.223/ och se om du kan klicka på menyraden "Diverse" och sen välja "The torque myth".

> Problemet med att varva är att få motorn att fungera
> bra över hela rangen. Man tillåter sig att varva mera ju
> mindre effektband du accepterar. För normalt sett
> klarar du inte av att bygga en motor med bra
> lågvarvsprestanda och enorm toppeffekt.

Beror på hur dyrt det får bli. Jag svär på att min Fireblade har plattare vridkurva än en gammal SAAB V4 i alla fall...

Variabla kamtider, mottrycksventil i avgasröret, variabel luftburksvolym och insugslängd, sofistikerad insprutning, en turbo som laddar mindre runt vridtoppen för att fylla i i svackorna... Det finns sätt.

> Det är liksom helt ogörbart. Man ska aldrig säga aldrig,
> men med dagens teknik -glöm några 12 bar.

Nu röck vi bara en siffra ur luften, men jag utesluter inga 12 bar. Ladda med värsta kompressorn (driv den med en separat motor om du måste...) och bygg motordelarna av seghärdat stål, grovt som satan för pyttesmå cylindrar. Den skulle se bra underlig ut och det skulle nog inte vara nån vidare fördel med det, men jag tror nog det går.

Frågan är just var den övre praktiska gränsen går. Jag tror inte det är vid dagens slentrianmässiga 0.5-1.5 bar, för de systemen är i praktiken bara påhängda standardmotorer. Skulle man bygga för överladdning redan från scratch skulle jag gissa på att det är helt sansat att ladda med 3-4 bar.

> F1 är visserligen bra långt från våra vardagliga grejor
> men jag har hört (eller läst nånstans) att de körde
> med uppåt 5 kg övertryck i början av turbo-eran.

Just ja! Man klämde 1200-1300 hästar ur 1500-kubikare! Fast de sörplade så mycket soppa att det blev en fara i sig, man åkte omkring med tankar på flera hundra liter fasthäktade på sidorna. När det small så blev det eldhav. Och motorerna ansågs vara så bizarra att det inte gav bilindustrin något positivt, så man förbjöd det.

> Jag kan ha missförstått men är det inte så att man
> räknar med "procentuell tryckökning" över varje steg
> istället för ökning med specifikt antal kg/steg? Dvs två
> steg med tryckökning 1:3 skulle innebära 1:9
> tillsammans?

Jovars, jag kanske har slarvat. Man måste räkna med atmosfärstrycket. Vi har 1 bar i luften. En turbo som laddar med 2 bars övertryck ökar alltså trycket från 1 bar till 3 bar absolut mätt (jfrt med vacuum). Nästa steg gör lika dant och ökar trycket från 3 bar till 9 bar. Minus en bar ger 8 bar övertryck. Låter det rätt?

Shit, nu måste jag dra.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
>Etanol då, vad har det för A/F (och vad 17 är A/F?) ? Det är ju ett realistiskare alternativ.
Etanol (brännvin!) och metanol (inte brännvin!) har mycket snarlika egenskaper. Etanol är dock lite sämre än metanol som motorbränsle. Metanol kyler bäst av "normala" bränslen = ger god effekt (Edit: tack vare att metanol har A/F som innebär att man får peta in en hel del sås) och klarar hög kompression eller höga laddtryck.

Edit 2: A/F = Air/Fuel ratio. A/F 5 = 5 kg luft per kilo bränsle. Ex vis bensin kräver 12-14 (eller nåt sånt) kilo luft per kilo bränsle för fullständig förbränning.

>Jag tänkte mig nog ett LLK-steg mellan varje kompressorsteg. Fast det kanske inte är nödvändigt
Om man nu ska ladda i flera steg så är det säkert bäst att kyla mellan varje steg. Sök på tractorpulling, de använder i vissa klasser turbo i flera steg med llk mellan och efter turbo.
Edit 3: Dieslar med flera steg. Inte bensin. Och jag har inga url till tractorpulling, sorry.

>En turbo som laddar med 2 bars övertryck ökar alltså trycket från 1 bar till 3 bar absolut mätt (jfrt med vacuum).
>Nästa steg gör lika dant och ökar trycket från 3 bar till 9 bar. Minus en bar ger 8 bar övertryck. Låter det rätt?"
Rätt? Inte f*n vet jag men det är så jag har uppfattat det. Dvs en turbo (här borde det nog stå "centrifugalkompressor" istället) arbetar med tryckförhållande, inte med "fast" tryckskillnad. Och då stämmer resonemang enl ovan.
Men jag är ingen specialist på området.

Last edited:

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Härligt hojlös
känns som att tråden borde upplösas och sen kan vi fåtalet folk som fattar lite av detta ha telefonkonferens istället.

För de flesta har det här blivit rena grekiskan.......jag är snart på läktaren. Så jag ger upp nu innan jag framstår som obildad :p

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept