Examensprojekt

PenDragon

En räv på hög nivå
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Tokyo
Hoj
Yamaha YZF600R Thundercat -97 (såld)
Måste bara tillägga en sak angående hur mycket de laddar osv.
I Bilsport #26 (2002) talar de om en liten söt Ford RS200 Evolution med F1-turbo. Där talar de om att F1-bilarna laddade på 3.5 bar, medan han bara laddar på 2.2 bar. Jag kan inte tänka mig att de har räknat med det atmosfäriska trycket då? För 1.2 bar är ju inte speciellt mycket...

För övrigt tycker jag hela denna tråden är mycket intressant! Visst, det är mycket jag inte förstår mycket av, men samtidigt har jag lärt mig väldigt mycket nytt! Våga inte gömma undan tråden ;)
 

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Härligt hojlös
PenDragon skrev:
Måste bara tillägga en sak angående hur mycket de laddar osv.
I Bilsport #26 (2002) talar de om en liten söt Ford RS200 Evolution med F1-turbo. Där talar de om att F1-bilarna laddade på 3.5 bar, medan han bara laddar på 2.2 bar. Jag kan inte tänka mig att de har räknat med det atmosfäriska trycket då? För 1.2 bar är ju inte speciellt mycket...

För övrigt tycker jag hela denna tråden är mycket intressant! Visst, det är mycket jag inte förstår mycket av, men samtidigt har jag lärt mig väldigt mycket nytt! Våga inte gömma undan tråden ;)

Då kan ju du va med på telefonkonferensen :tummenupp

För övrigt tycker jag att det skulle vara förbjudet att ta bort trådar
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Otroligt intressant när ni kommer igång grabbar. Man lär sig en hel del :tummenupp

Nånstans snackas det om tvåstegsladdning... Läste att 9-3 SportCombi Concept eller vad den kallade för hade samma 2liters snurra som Aeron fast med dubbla turbiner i turbon (eller nåt sånt, nåt var dubbelt iaf) och bl.a pga detta fick man ut 250hk. Nåt som Johannes (eftersom jag gissar du jobbar i Trollhättan/S-tälje) kan bekräfta/dementera/utveckla. Kommer den motorn i andra modeller??
Sen stod det även nåt om en utveckling av sensonic'en? Återigen bekräfta/dementera/utveckla bitte??
 

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Härligt hojlös
hursomhelst så har Lancia Delta Integrale Rally det bästa lösningen:

Mekanisk kompressor som ger luft på lägre varv ocg sen en turbo som laddar på höga varv = en motor som är tokstark på hela registret.

Ungefär som min 402" big block är original
 

Gnällspik

Vertikalt i kurvan
Gick med
27 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
929
Ungefär som min 402" big block är original [/B]

:D

Varför hålla på och grubbla över om man skall ha en stor sugmotor eller en liten överladdad - när man kan ha en stor överladdad?

Fan, det är minst 1½ meter mellan hjulen på en bil. Där kan man få plats med en hel del...

Typ en åttabladig stjärnmotor med fem cylindrar på varje? Man borde få plats med 30 liter på 40 cylindrar enligt mina skisser.

Sen laddar man skiten ur klabbet med minst två steg. En par 9-10000 hästar borde man kunna få ur i alla fall.

Tung? Äh, vi sätter åtta hjulaxlar på härket och pluggar dubbla 335mm breda sulor på varje ände...

Fast nu var det ju bågar vi skulle snacka om...
 

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Härligt hojlös
Den här tråden har knappast handlat om bågar.

Diesel, S80......dubbla steg..........osv, inget av det är från mc.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
johanrehn80 skrev:
Diesel, S80......dubbla steg..........osv, inget av det är från mc.
Diesel har minsann funnits/finns på två-hjuliga fordon. OBS Jag skrev inte "motorcykel"! :)
Turbo i två steg har man sett! Nån lirare åkte dragracing med det för några år sen men det gick såvitt jag vet inget vidare. Tror att han skulle ha nöjt sig med ett steg = mindre komplicerat.
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Supermoto skrev:
Nånstans snackas det om tvåstegsladdning... Läste att 9-3 SportCombi Concept eller vad den kallade för hade samma 2liters snurra som Aeron fast med dubbla turbiner i turbon (eller nåt sånt, nåt var dubbelt iaf) och bl.a pga detta fick man ut 250hk. Nåt som Johannes (eftersom jag gissar du jobbar i Trollhättan/S-tälje) kan bekräfta/dementera/utveckla. Kommer den motorn i andra modeller??
Sen stod det även nåt om en utveckling av sensonic'en? Återigen bekräfta/dementera/utveckla bitte??

Sorry, men jag vill nog inte diskutera detta. Så jävla hemligt är det väl iof inte, men jag vill inte trampa i klaveret genom att sprida information på nätet innan informationsavdelningen gett sitt ok.

Sorry.

/J
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
RG500-Johannes skrev:
Sorry, men jag vill nog inte diskutera detta. Så jävla hemligt är det väl iof inte, men jag vill inte trampa i klaveret genom att sprida information på nätet innan informationsavdelningen gett sitt ok.

Sorry.

/J
Kom på var jag läste det.... SAAB's eget nyhetsforumgrejs, SAAB-i eller vad det heter. Får det på mail nån gång ibland. Så det kan nog inte var så himla hemligt.... kom igen nu, jag vet att du vill.... :)
 

Tokas

Hoj hänger i garagetak, dags att skruva?
Gick med
24 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Aprilia RSV mille -02
Fridolf skrev:
Tjenare!

Jaha då ska man göra ex-jobb......och då vill man ju göra det inom mc........

Så har ni något som ni retar er på eller som ni tycker skulle kunna göras bättre eller göras om på er hoj/utrustning så hör av er :tummenupp

Det är ett Produkt förnyelse/utvecklings projekt på 16p som ska göras.....

Eller det finns kanske något racing team som vill ha hjälp av 2 st blivande Utvecklings ingenjörer???

In med lite schyssta ideér!!!!!


Hur har det gått? Har du påbörjat något roligt examensarbete inom MC än?

Om inte, så har jag en idé här:
Utveckla en teknik att projicera nödvändig information direkt i hjälmens visir!
Typ flytande kristaller i visiret eller en liten projektor som projicerar på insidan av visiret. Jag har för mig att stridspiloter får information så här, så det borde finnas material att gå igenom.

Gör dessutom ett urval av information att visa t.ex:
  • Shift indicator (flerstegs)
  • Hastighet
  • blinkersindicator
  • Vattentemp (visas endast när tempen är utanför normal arbetstemp)
  • Oljetemp och tryck (se ovan)
  • Varvtider (besta varvtid, över/under/lika med medelvarvtid, varv kvar, visas bara när det behövs)
  • o.s.v....

Är det någon som läst om något befintligt sånt här? :va
 

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
"""" Vilket leder mig till nästa grej - varför måste förbränningshastigheten vara så låg som den är? Vi snackar ju några tiotal meter per sekund - finns det inget bra sätt att antända hela gasblandningen på en gång istället, och kunna varva som en fucking maniac?

Det vore väl ett bra exjobb åt fridolf? "Vi upptäckte att om man blandade bensin med fisklevertran och antände med ett pentagram av platina på kolvtoppen så fick vi upp förbränningshastigheten till överljudshastighet (=detonation) och kunde varva med stigande effektuttag tills ventilerna flög ur toppen vid 45000rpm...""""

Ha ha ha!!!!!!!

Skitbra tråd, intressant som fan men tanten har vaknat i perioder av mina skratt attacker. Skitkul att sitta nersjunken i en utläggning och sen få läsa nåt sånt mitt i alltihop...
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
ypvs skrev:
förbränningshastigheten till överljudshastighet (=detonation)

Problemet är att du aldrig får det att hålla. När flamutbredningen/förbränningen övergår till explosion/preignition så slås de tunna, isolerande, skikten av luft närmast cylinderväggar/topplock sönder av det egentligen akustiska fenomenet vi kallar spikning/knackning och värmeöverföringen blir då mycket mycket högre.

Man försökte/försöker en hel del med keramiska ytbeläggningar, problemet blev då ofta att du fick en del värmeöverföring väldigt ytligt i den beläggningen, och den "sjönk inte djupare" in i materialet, så när nästa färskgasladdning av cylindern kom så värmdes den upp mer av detta ytlager än om du skulle haft konventionell yta där värmen leds bort kontinuerligt.

/J
 

Fridolf

RaD4
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Kawasaki zx9r -96, CBR 929RR, Ktm 250
Ex-jpbb

Tokas skrev:
Hur har det gått? Har du påbörjat något roligt examensarbete inom MC än?

Ojoj....... :p vilken tråd man har startat...... :va

Jo ett ex-jobb blidde det :yoparty men det e lite sekretess så jag kan inget säga förrän till våren, men det e inom mc branchen iallafall :tummenupp
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
! ! ! !

Fy f-n vad du är stygg, Gnällspik....:6surkart

Men du har rätt..:Bugar .. och det är det tydligen bara ett fåtal som fattar..:lol
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top