EXC 450 som motard?

Java

Ny medlem
Gick med
9 May 2003
Hoj
R1, Ktm 450
Någon som vet om det funkar med EXC 450 som motard?
Är lite sugen på denna cykel då den är lite snällare i skogen än 525:an. Tänkte i första hand åka enduro med hojen men är grymt sugen att även prova på att köra lite motard. Blir det för lite kubik med 450 till motard?

Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
WR/YZ450
CRF450
FS450

Funkar ju finfint som motarder om man inte åker stor bana då åtminstone jag hävdar att de blir lite för små. Husan och Hondan kan du ju även köpa som LV-reggade.

Tror nog inte KTäääMn skulle göra bort sig heller (som svar på frågan)

Mcbudet

Legend
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XT600E -95 ,KTM 450smr , Africa twin
Den kommer inte att göra bort sig på asfalten! och det är trevligt att ha en hoj som varvar!!

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Efter att ha kört min (drevade) CRF450 på Midlanda, ihop med en massa KTM och Husor) så upptäckte jag till min förvåning att 450 hänger med bra på långrakan, trots fetdrevning (slöax) så blev jag inte frånkörd av Husorna. Hade rakan varit längre så skulle förmodligen en Husa dra ifrån lite grann men det får man kompensera i bromsningen med den lägre vikten...under förutsättning att den lägre vikten inte kompenseras åt andra hållet med för många skrovmål hos piloten...

Ben

WOAH!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Wr426f -01, dominator
Det ända jobbiga med att kombinera en motard med enduro är ju fjädringen.

Om du ska köra bana så blir det lite väl mjukt. Oftast.

devetdu

- Förnekar allt...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
saknas och saknad
Niklasinorr skrev:
under förutsättning att den lägre vikten inte kompenseras åt andra hållet med för många skrovmål hos piloten...

Bra där. en kille som fattat!
ska man äta sådan får man köpe en starkare hoj
:D

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
äsch, e man ingen fetknopp så går det bra......... ta ett sjösjukepiller innan så.......... jag har åkt gocartbanor, midlanda å gelleråsen med endurofjädring.......... man lär sig att blicken sjunker 50cm när man börjar bromsa, hehe

Ben skrev:
Det ända jobbiga med att kombinera en motard med enduro är ju fjädringen.

Om du ska köra bana så blir det lite väl mjukt. Oftast.

D-MAN 660

Torque Junkie....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduper Hertig 2015.
Här e en kille från umeå som kör 450 (dock ej ägaren som kör)

Bifogat

• 450.jpg
    450.jpg
    93.2 KB · Visningar: 381

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
950 SE
Java skrev:

Är lite sugen på denna cykel då den är lite snällare i skogen än 525:an.

Är i stort sett ingen skilnad på 525:an och 450:n förutom nån mm större borrning på 525:an. Jag har provat bägge (äger en 525:a) Kan inte förstå att alla mc-tidningar ger helt olika omdömen om hojarna i tester då det chassimässigt är samma hoj! man kan märka lite att det är lite mer effekt i 525:an men det är enda skilnaden!

Adrian_J

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Hoj
Husaberg FE 501
Re: Re: EXC 450 som motard?

Honken skrev:
Är i stort sett ingen skilnad på 525:an och 450:n förutom nån mm större borrning på 525:an. Jag har provat bägge (äger en 525:a) Kan inte förstå att alla mc-tidningar ger helt olika omdömen om hojarna i tester då det chassimässigt är samma hoj! man kan märka lite att det är lite mer effekt i 525:an men det är enda skilnaden!

Det är som natt & dag tycker jag... visst samma chassi och fjädring. Men motorkaraktären är helt annorlunda. 525:an är en best, en som inte är van vid enduro kommer nog ha svårt för en sådan, även om den tex är mer lättkörd i motorn än Husa 501 och VOR 503. 450:n däremot är mer varvvillig, mindre svängmassa = mer smidighet, desustom inte riktigt lika brutal effekt. Smidigheten sitter inte bara i chassi, svängmassa är negativt när det börjar knixa i skogen, 75 cc är ganska myckte.

goranmanson

motardian
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
-00 XR650r
Provade en exc450 i onsdags på gokartbanan i umeå (bild ovan).
Måste säga att den funkade kanonbra.. Tyckte effekten upplevdes som snäll, lättdoserad och tillräcklig (om man nu kan ha tillräcligt med effekt.... :rolleyes: ). Provkörde även en ktm525 (dock inte på bana) o den hade också förhållandevis "snäll" effektkurva o inte speciellt mkt mer än på exc450 tyckte jag.. kan ha blivit lurad av drevningen iof.. Jag fick dock starka habegär efter provkörningen.. Kan bero på att man själv bänder o bryter runt på en XR600.. Utvecklingen verkar ha gått framåt på 10-15 år.. :crash

Last edited:

D-MAN 660

Torque Junkie....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduper Hertig 2015.
Goranmanson!!... nedu grabben inte skaffa nått nyare, fan då blir man ju totalt ifrånkörd..hehe, ne måste bara säga att jag är jävligt impad av hur jävla snabbt du kör med xr:en :bow den har ju ett ex antal kilo mer än dom flesta hojjarna som gasar på alvik.

D-MAN 660

Torque Junkie....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduper Hertig 2015.
Goranmanson!!!! Slängde in en bild som du kan ha som avatar.. hade tyvärr ingen bra bild så håll till godo.

Bifogat

• gorantest.jpg
    gorantest.jpg
    14.8 KB · Visningar: 264

goranmanson

motardian
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
-00 XR650r
På tal om inbördes beundran så fisåker ju inte du heller direkt.. O att du som är bakhjulskungen även hann fota mig på bakhjulet var ju en prestation utan dess like!!! :crash

gsitobbe

Gick med
4 Sep 2003
Hoj
CBR 1000
jag sitter och åker motard med en cross och det går fin fint skruva åt fjädringen lite bara sen är det bara att gasa

Java

Ny medlem
Gick med
9 May 2003
Hoj
R1, Ktm 450
Många kloka inlägg, mina tankar och funderingar går också i dessa banor. Som Adrian är inne på är det väl stor svängmassa i 525:an för skogen, har själv släpat runt en Fe 501:a i ett par år så jag vet, även om 525:an ska vara "snällare". 450 perfekt för enduro, lite klent för motard på stora banor. Säkert kanon på en gocart-bana. Fjädringen lär väl vara i mjukaste laget, får väl ställa på den rejält, kanske hårdare fjädrar. Nu ska det väl inte bli så mycket motard, känns bara onödigt att inte använd de däck som står i garaget. Så det får nog bli en 450 istället för 525:an.
Tack för alla kloka inlägg. :bow

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...