Jag föreslår att du läser på en runda till om det där med FJÄDRING och DÄMPNING. De må sitta i samma enhet men är fundamentalt skilda.
En motardgaffel har inte hårdare fjädrar än en endurogaffel (vill minnas att KTM SMR gafflarna har 4,6N/mm fjäder och vanliga EXC gaffeln har 4,4N/mm). Dessutom ger det absolut ingenting att förspänna en linjär fjäder över det som är korrekt förspänning när gaffeln monteras ihop, helt enkelt därför att fjädern är just linjär dvs det åtgår lika mycket kraft för att komprimera den 1cm oavsett var i rörelsen du befinner dig så en extra distans gör absolut ingenting förutom försämrar.
Det som skiljer en SMR, SX och EXC gaffel åt är mest dämpningen och den bestäms i huvudsak av shimsen och rätt shimsning är det proffsen tar några tusen för att skruva i åt dig. Shimsen i sig kostar småpengar det är kunskapen att montera rätt kombination av dem du betalar för.
Vill du ha en gaffel som fungerar bra för din typ av åkning så är omshimsning enda vägen att gå. Rent tekniskt klarar du av att göra den själv men du behöver veta vilka shims och övriga mods som behöver göras. Och för den kunskapen kan du antingen betala eller lägga många timmar på att läsa på och prova själv.
Och för övrigt så är där milsvid skillnad mellan en DR gaffel och en WP OC gaffel så sluta häng på Suzukiforum.