EXC vs 625,640,660,690 SMC ( Köpa hoj tråd!)

enter308

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2011
Ort
skärhamn
Hoj
Z1000 -10 såld husa 570 -09 såld ktm 690 smc -12 KTM SD 1290 -14 såld
Hejsan alla forums guruar.
Har tagit mitt förnuft till fånga och tänkt köpa en offroad hoj också.
Men jag har otroligt köp ångest. Hojjarna jag har spanat in är samtliga EXC modeler samt 625,640,660,690 SMC/enduro.
Jag har även tittat på andra tillverkare men begagnat marknaden på andra modeller är inte alls lika stor och vad jag har förstått så finns det mycket mer utrustning motard kit etc... dessutom är de flesta ktm mordeller LV reggade vilket är ett krav.
så min fråga är vilken hoj passar mig bäst, kommer för det mesta köra LV, men vill även kunna svänga av in i skogen utan att den fastnar mellan träden :) Den kommer endast vara tillför lek.
att byta olja var 5/10 timma är ingen fara, men vill inte har för mkt service mek som kolv byte å grejer.
min personliga uppfattning är att EXC modellerna verkar vara mkt mek å service med, men dom är lite mindre och roligare att köra.
De resterande SMC/enduro modellerna tycker ajg verkar för stor å klummpiga inte alls lika roliga att köra, dock är service intervallerna på dem mer humana :)
Priss klassen spelar inte så stor roll, hade inte tänkt köpa nått nytt men helst inte över 60 000.
Kom gärna med förslag på andra fabrikat också, tittar på det mesta som sagt men har snöat in på KTM just nu!
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
690 smc/enduro om du inte vill/kan meka så mkt skulle jag valt, kan du tänka dig en racehoj så kolla ktm 525/530 eller husa 570/650! Byta olja/filter & ställa ventilerna ibland är ju inget jättejobb men generellt kan man väl säga att runt 100h bör motorn gås igenom med byte av lager etc & då är frågan om man kan göra det själv eller behöver lämna in.. Lämnar man in så kan man nog räkna med 10-15k om jag förstått det hela rätt:)
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Ja hur går ramsan egentligen....vill du skruva mer än köra så satsar du på dom lättare kraftpaketen. Vill du köra och ha KUL utan att behöva oroa dig för prutt så ska du ta det lite tyngre alternativen.
 

enter308

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2011
Ort
skärhamn
Hoj
Z1000 -10 såld husa 570 -09 såld ktm 690 smc -12 KTM SD 1290 -14 såld
okej det är såpass mycket i reparations kostnad efter några timmar ja!

Har alrdig testat någon av hojarna, med verkar som de mindra 450/530 verkar vara så mycket mindre å roligare.

Tycker 690 ser väldigt stor och klumpig ut medans 625 ser något smidigare ut.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
okej det är såpass mycket i reparations kostnad efter några timmar ja!

Har alrdig testat någon av hojarna, med verkar som de mindra 450/530 verkar vara så mycket mindre å roligare.

Tycker 690 ser väldigt stor och klumpig ut medans 625 ser något smidigare ut.

Går själv i samma tankar och har ännu inte kommit fram till någon lösning. Dock så kan jag nämna att en bekant sålde sin 690 Enduro R just för att han tyckte att den var för stor och klumpig. Som jag förstått det så funkar den väldigt bra på grusvägar och diverse traktorstigar, men om du ska in i skogen och gröta så är den lite jobbig att handskas med.

Å andra sidan har jag en annan bekant som har en likadan, och han är helnöjd. :rolleyes: Så jag antar att det hela hänger på vad för sorts körning du kommer göra mest utav. Serviceintervallerna på 690:n lockar ju givetvis, men vill man ge sig ut i endurospåret så får man nog helt enkelt ta smällen att hojarna som är ämnade för sådan körning kräver lite mer omvårdnad.
 

enter308

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2011
Ort
skärhamn
Hoj
Z1000 -10 såld husa 570 -09 såld ktm 690 smc -12 KTM SD 1290 -14 såld
Går själv i samma tankar och har ännu inte kommit fram till någon lösning. Dock så kan jag nämna att en bekant sålde sin 690 Enduro R just för att han tyckte att den var för stor och klumpig. Som jag förstått det så funkar den väldigt bra på grusvägar och diverse traktorstigar, men om du ska in i skogen och gröta så är den lite jobbig att handskas med.

Å andra sidan har jag en annan bekant som har en likadan, och han är helnöjd. :rolleyes: Så jag antar att det hela hänger på vad för sorts körning du kommer göra mest utav. Serviceintervallerna på 690:n lockar ju givetvis, men vill man ge sig ut i endurospåret så får man nog helt enkelt ta smällen att hojarna som är ämnade för sådan körning kräver lite mer omvårdnad.


Ja precis som du säger! å andra sidan kanske jag ser liten ut på en 450.

198cm, 115 kg. kanske är bra på en större hoj! är rätt ny inom området så behöver alla tips å trix jag kan få!
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
okej det är såpass mycket i reparations kostnad efter några timmar ja!

Har alrdig testat någon av hojarna, med verkar som de mindra 450/530 verkar vara så mycket mindre å roligare.

Tycker 690 ser väldigt stor och klumpig ut medans 625 ser något smidigare ut.

Provkör!!!

:tummenupp

Jag har ägt/kört det mesta av KTM´s motarder och jag tycker nog 530´n är roligast.
 
Last edited:

MC Doktorn

Guest
Efter att ägt både 690 och 530 och nu 450 kan jag säga att trenden verkar vara att många köper större endurohojar som bara kör terräng och grus.

Fördelen med 690 an är att den funkar till allt den går stadigare när det går undan på grusvägen, motorn är grym och levererar hela tiden så det räcker. Funkar alldeles utmärkt på grusvägar, traktorstigar och mindre stigar. Men börjar det bli spårigt, knixigt samt stenigt och allmänt grisigt (typisk enduro i 30 km/h) så börjar tyngden och den brutala motorn vara till nackdel. 690R är bättre med 25 mm högre markfrigång och bättre fjädring.

Exc modellerna är lite tvärtom man får varva och växla lite mer. Men dom är fantastisk roliga att köra eftersom jag inte gillar att köra asfalt överhuvudtaget.
Dom kräver lite skötsel med olje filter byte efter 15 timmar (ca 75 mil för mig) och många har kört 150-200 timmar utan ens öppnat motorn.
Detta stör mig inte alls eftersom allt är så enkelt.

Men jag tror du skulle bli mest nöjd med en KTM 690R "om du hittar en", den perfekta allround hojen funkar till allt.

Som alternativ 1 Husaberg FE 570 och 2 EXC 530/500 om du vill grisa ner dig lite oftare.
 

gooserools

Ny medlem
Gick med
20 May 2009
Ort
Visby
Hoj
-08 Husaberg FE450e, -11 KTM 690 SMC
Jag har en 690 smc och en Husa 450 enduro hoj. Klart att enduron fyller sitt syfte i skogen mycket bättre. Hade motard kit till den innan och det var också sjukt kul. 690 funkar på grus med. Köpte 690 för att slippa byta olja var 10e timme börjar man åka gata så rinner timmarna på rätt så fort. Båda till salu nu pga tillökning och tids brist. Skicka pm så kan jag skicka info båda har lite godis och enduron har starkare fjädring för 100kg plus.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top