Expansionskärl. nödvändigt?. Hur funkar det

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Satt och diskuterade innan angående expansionskärlet på yamaha TDR då det sitter väldigt långt ner. Tvekade då på att detta skulle kunna fungera då vattnet som når till expansionskärlet borde rinna tillbaks till systemet men detta borde inte vara möjligt om det sitter längre ner än kylaren.

Försökte göra upp 2 bilder på hur det kunde se ut.
Den första är på hur det SKA vara och den andra är på hur det antagligen är på TDR och varför det inte skulle fungera så bra i praktiken då kylaren skulle sakna vatten när temperaturen har gått ner.

Dessa är mina kunskaper inom området men dom räcker inte till för att förklara hur det fungerar fullt ut då ett expansionskärl antagligen är monterat på ett fungerade sätt väldigt lågt på TDR som jag inte förstår hur det kan funka.

Vi diskutterade även varför vissa hojar INTE har expansionskärl. :confused: och förklarade detta som att en tryckreduceringsventil skulle lösa problemet eller att vatten helt enkelt inte expanderar så mycket.
Har det något med glycol att göra att vatten expanderar mer/midre?

Ni får ha överseende med bilderna. Gjort dom själv. På bild 2 är den långa tuben lägst upp ett försök att föreställa en vattenslang.

Bifogat

• exempel.gif
    exempel.gif
    93.4 KB · Visningar: 186
  • tdr.gif
    tdr.gif
    88 KB · Visningar: 199
Last edited:
Min NSR har exapansionkärl.
Min WR har inte det....

Det för mig till tankar om att det kanske har nått med underhåll o göra, att ett kylsystem med expansionskärl är mer underhållsfritt...?

I övrigt tror jag inte vatten expanderar så värst mycket, tror.... Nån som kan sanningen?

Är det inte så enkelt att slangen till expansionskammaren går ut ur kylaren på den absolut högsta punkten, då behöver man bara ta loss expansionkärlet och hålla det högre än kylaren vid luftning.
(om inte påfyllningslocket sitter i högsta punkten på kylaren)

den högra bilden målade han i huvudsak åt mig :)
han menar att mitt expansionskärl sitter helt fel och att jag borde flytta det....

Rstu skrev:
den högra bilden målade han i huvudsak åt mig :)
han menar att mitt expansionskärl sitter helt fel och att jag borde flytta det....
Är det orginalmonterat där du har det nu eller har du själv satt det där?
//Tobbe

Kan någon förklara hur vattnet kommer tillbaka till kylaren i en såndär konfiguration? Det måste ju rinna uppåt eller förångas och gå tillbaka på det sättet. Tycker inget av dem verkar rimliga.

Övertrycket respektive undertrycket i systemet flyttar vätskan.
//Tobbe

EDIT: Sorry, menar att när motorn blir varm skapas det ett övertryck som skjuter upp vätska i behållaren, när motorn sedan svalnar så drar ju vattnet sig tillbaka. Undertryck i ordets rätta mening existerar egentligen inte i kylsystemet. :EDIT

Last edited:
Tack!
Men då är väl bild nr2 som phillson ritade lite fel. Expantionskärlets anslutning måste väl sitta i botten? För då så kommer först ev. luft att gå till exp. och sen så när systmet svalnar så drar det tillbaka vatten.Min RD måste funka så.
Bara på min hoj som man fyller på vatten i expantionskärlet?

?
Om det inte sitter expansionskärl så är värmeväxlarens kylkapacitet tillräckligt stor för att kunna hålla vattentrycket inom gränserna för vad systemet tål. Värmeväxlaren i det här fallet är ju kylaren och jag gissar att man kan få en kompaktare och lättare kylare om man använder sig av expansionskärl.

Att vattnet cirkulerar har att göra med självcirkulation, temperaturutjämning.

Japp bild två fungerar inte i praktiken, slanganslutningen kan iofs sitta i toppen men då leds vätskan inne i behållaren av en kanal som mynnar i botten på den.
//Tobbe

Rätta mig om jag har fel nu, jag vet inte hur det är med exp.kärl på fordon.

I ett expansionskärl för värme eller kylanläggningar så är det bara ett kärl med en gummibälg i. Gummibälgen pumpar man till rätt tryck för att överensstämma med driftstrycket i anl.
Man eftersträvar att hålla ett konstant tryck i anläggningen, varvid exp. kärlet gör sitt jobb. Gummibälgen expanderar/komprimeras.

Luft ska inte förekomma i systemet, utan man håller systemet fyllt. Luft är inte bra... expanderar/komprimeras på tok för mycket och har skitlåg värmeöverföringskapacitet.

Enligt min hjärna borde det fungera likadant i ett fordon.

vågen skrev:
Att vattnet cirkulerar har att göra med självcirkulation, temperaturutjämning.
Snarare vattenpumpens förtjänst att det cirkulerar.
Expansionskärlet har inget med cirkulationen att göra, bara ta hand om det vatten som blir för stort för systemet vid höga tempraturer.
//Tobbe

vågen skrev:
Rätta mig om jag har fel nu, jag vet inte hur det är med exp.kärl på fordon.

I ett expansionskärl för värme eller kylanläggningar så är det bara ett kärl med en gummibälg i. Gummibälgen pumpar man till rätt tryck för att överensstämma med driftstrycket i anl.
Man eftersträvar att hålla ett konstant tryck i anläggningen, varvid exp. kärlet gör sitt jobb. Gummibälgen expanderar/komprimeras.

Luft ska inte förekomma i systemet, utan man håller systemet fyllt. Luft är inte bra... expanderar/komprimeras på tok för mycket och har skitlåg värmeöverföringskapacitet.

Enligt min hjärna borde det fungera likadant i ett fordon.
Man trycksätter inte ett fordons kylsystem i kallt tillstånd.
Men luft är ju lika dåligt i fordon som du beskriver.
Därför har man ett kärl där systemet tar vätska ist för att ta luft när det svalnar.
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Snarare vattenpumpens förtjänst att det cirkulerar.
Expansionskärlet har inget med cirkulationen att göra, bara ta hand om det vatten som blir för stort för systemet vid höga tempraturer.
//Tobbe

Exp. kärlet har ingenting att göra med cirk. det vet nog alla. Tar du bort vattenpumpen så har du fortfarande en cirkulation. För dåligt flöde dock.

tobbeviking skrev:
Man trycksätter inte ett fordons kylsystem i kallt tillstånd.
//Tobbe

nu förstår jag inte hur du menar... Men jag är bakfull, luktar konstigt och har precis ätit en måltid tortellini a'la grande så nu är jag jobbigt mätt också.

vågen skrev:
Exp. kärlet har ingenting att göra med cirk. det vet nog alla. Tar du bort vattenpumpen så har du fortfarande en cirkulation. För dåligt flöde dock.
Jo vi menar nog samma sak, men självcirkulationen som blir i en motor är närmast obefintlig och du har överhettning som ett brev på posten.
//Tobbe

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...