Satt och diskuterade innan angående expansionskärlet på yamaha TDR då det sitter väldigt långt ner. Tvekade då på att detta skulle kunna fungera då vattnet som når till expansionskärlet borde rinna tillbaks till systemet men detta borde inte vara möjligt om det sitter längre ner än kylaren.
Försökte göra upp 2 bilder på hur det kunde se ut.
Den första är på hur det SKA vara och den andra är på hur det antagligen är på TDR och varför det inte skulle fungera så bra i praktiken då kylaren skulle sakna vatten när temperaturen har gått ner.
Dessa är mina kunskaper inom området men dom räcker inte till för att förklara hur det fungerar fullt ut då ett expansionskärl antagligen är monterat på ett fungerade sätt väldigt lågt på TDR som jag inte förstår hur det kan funka.
Vi diskutterade även varför vissa hojar INTE har expansionskärl.
och förklarade detta som att en tryckreduceringsventil skulle lösa problemet eller att vatten helt enkelt inte expanderar så mycket.
Har det något med glycol att göra att vatten expanderar mer/midre?
Ni får ha överseende med bilderna. Gjort dom själv. På bild 2 är den långa tuben lägst upp ett försök att föreställa en vattenslang.
Försökte göra upp 2 bilder på hur det kunde se ut.
Den första är på hur det SKA vara och den andra är på hur det antagligen är på TDR och varför det inte skulle fungera så bra i praktiken då kylaren skulle sakna vatten när temperaturen har gått ner.
Dessa är mina kunskaper inom området men dom räcker inte till för att förklara hur det fungerar fullt ut då ett expansionskärl antagligen är monterat på ett fungerade sätt väldigt lågt på TDR som jag inte förstår hur det kan funka.
Vi diskutterade även varför vissa hojar INTE har expansionskärl.

Har det något med glycol att göra att vatten expanderar mer/midre?
Ni får ha överseende med bilderna. Gjort dom själv. På bild 2 är den långa tuben lägst upp ett försök att föreställa en vattenslang.
Bifogat
Last edited: