Expansionskärl. nödvändigt?. Hur funkar det

vågen skrev:
nu förstår jag inte hur du menar... Men jag är bakfull, luktar konstigt och har precis ätit en måltid tortellini a'la grande så nu är jag jobbigt mätt också.
Bakfull, he he du svalde själv va? :hihi
Den form av expansionskärl du tidigare pratade om har ju ett grundtryck som du skapar genom att pumpa blåsan som du pratade om.
Ngt sådant tryck skapar du inte i en motor, det sker endast genom att vätskan expanderar.
//Tobbe

:lol

Jag trodde att det fungerade som i ett (för mig) vanligt kyl/värmesystem att man har ett mottryck.. bälgen.

Måste ju vara lite jobbig idag, har ju fetångest för att jag blev ovän med pengarna igår. Dom bara drog. Skittaskigt.

Det jag inte förstår är att om vattnet i expansionskärlet ska återgå till systemet genom undertryck så måste allt vara närmare 100% tätt och det är det inte då expansionskärlets lock eller vad man ska kalla det har ett ventilationshål för att hålla trycker nere just för att när vattnet blir varmare så måste luften som där finns ut ur kärlet så vattnet kan komma in.

Då ser jag ingen logik i att kärlet sitter så lågt.
Ang TDRen så påstår han att hans kylare ständigt blir till 1/3 full när han kört ett tag. Kan detta vara en förklaring på varför den "tömmer sigsjälv"?.
Och till frasen "rör inte det som fungerar" så var det just det som var min fråga.. Fungerar det verkligen?.

Tänk dig att du är en kylare som sitter på McDonalds och dricker cola med sugrör ur ditt expansionskärl...

philsson skrev:
det har ett ventilationshål för att hålla trycker nere just för att när vattnet blir varmare så måste luften som där finns ut ur kärlet så vattnet kan komma in.
Vissa system har packningar så att de "ska vara" täta.

philsson skrev:
Då ser jag ingen logik i att kärlet sitter så lågt.
Ang TDRen så påstår han att hans kylare ständigt blir till 1/3 full när han kört ett tag. Kan detta vara en förklaring på varför den "tömmer sigsjälv"?.
Som redan skrivits så fungerar det inte om det se ut som bild 2. Men om anslutningen sitter under, eller har ett "sugrör" i kärlet fungerar det. Då blir nivån i kylaren i nivå med nivån i kärlet. Nivå, nivånivå, nivå.
Fast om det är tryck i kärlet borde ju nivån i kärlet kunna vara lägre än i kylaren.

Bearing skrev:
Vissa system har packningar så att de "ska vara" täta.

Som redan skrivits så fungerar det inte om det se ut som bild 2. Men om anslutningen sitter under, eller har ett "sugrör" i kärlet fungerar det. Då blir nivån i kylaren i nivå med nivån i kärlet. Nivå, nivånivå, nivå.
Fast om det är tryck i kärlet borde ju nivån i kärlet kunna vara lägre än i kylaren.
Det finns säkert nån logisk förklaring. :tummenupp Jag rör nog bara runt det lite för mycket. :rolleyes:

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick