Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
typ en vatten pump kanske![]()
Ser inte så ut, det är två tätningar, en med större diameter "högst" upp i locket, och en mindre fjädrande, och det ser i alla fall ut som hålet för slangen från expansionskärlet mynnar ut mellan de båda tätningsytorna i kylaren? Hmm, undrar om någon tidigare ägare bytt ut locket...Locket fungerar som säkerhets ventil om trycket skulle bli alldeles för högt och släpper ut vattnet till möjligen ett uppsamlings kärl eller fritt ut, expantionskärlet är kopplat innan.
Ser inte så ut, det är två tätningar, en med större diameter "högst" upp i locket, och en mindre fjädrande, och det ser i alla fall ut som hålet för slangen från expansionskärlet mynnar ut mellan de båda tätningsytorna i kylaren? Hmm, undrar om någon tidigare ägare bytt ut locket...
Sedärja, en dag till då man förkovrat sig! Tackar för svaren! Jag kikade på locket igen, och det finns som sagt två vägar genom för vätskan, jag såg tidigare bara en, men nu är allt glasklart. Får hoppas Yamaha säljer packboxen till vattenpumpen separat (den är rätt spacead så det måste nog vara original), annars blir det dyrt![]()
Japp, lockets (övertycksventilens) öppningspunkt är ju väldigt viktig.Nästa kylarrelaterade fråga.
Hojen, en zzr600-91a verkar hålla tätt på kylvätska och det verkar inte vara luft i systemet, det finns vätska i reservoaren. Trots detta så kokar det vid en temperatur som verkar vara lägre än den som triggar fläkten (som enligt Haines tom ska ske redan vid 96-100 grader, och det stämmer ungefär med vad temp-mätaren säger), så kör man i stad så blir det... jobbigt.
Min tolkning är att ventilen som ska skicka över överskottsvattnet till reservoaren öppnar för tidigt på något sätt, är det en rimlig gissning?
Japp, lockets (övertycksventilens) öppningspunkt är ju väldigt viktig.
Normalt sett kokar vatten vid 100grader (vid havsnivå), med glykol kanske något högre, vet inte men den är ju en alkohol så det borde rent av vara lägre(?)
Hur som.. Kylfläktarna på R1an startar först vid ~114grader, då säger det sej själv att kokpunkten flyttats upp högre över det tom, ditt antagande är alltså rätt![]()
Dyrt ÄR själva essensen med mc-hobbyn...
Det SKA vara dyrt...
. Nej, essensen är att hitta smarta köp (eller åtminstone komma med j-kligt bra och övertygande argumentation varför man måste ha just den prytteln som bara just du ser och förstår vad den innebär...) Eller är det bara jag![]()
Nej, det vet du ju att det är min grej oxå...herregud, som man likt Don Qujiote slagits mot olika väderkvarnar i just dessa avseenden.
Jag var väl inte övertydlig i min ironi kanske...
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |