Expansionskärlets funktion?

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Riktig noob-fråga... Jag trodde att jag förstått expansionskärlets funktion, men för säkerhets skull, kan någon beskriva funktionen, framförallt vad triggar att vätska ska strömma från expansionskärlet till kylaren?
 
Tyngdlagen troligtvis, förstår inte riktigt vad du menar, annars så har jag hyvsad koll på hur det fungerar rörläggare som jag är.
 
varmtvatten ökar i volym ett helt slutet system skulle innebära grymt högt tryck på slangar motor osv, därför har man ett kärl där vattnet kan röra sig i volym utan att få de förhöga trycket i systemet, samt som Tojje skriver vattenpumpen får vattnet att cirkulera i systemet.
 
Expansionskärlet är precis vad det låter som. När vattnet blir varmt expanderar det och det som inte ryms i kylsystemet trycks ut i expansionskärlet. När allt sedan kallnar sugs vattnet i kärlet tillbaka in i kylsystemet. Hade man inget expansionskärl skulle vattnet tryckas ut i friska luften (om man hade slangen hängande fritt). Sen skulle kylsystemet suga in luft istället. Det vore ju en tråkig sak.
 
typ en vatten pump kanske:va

Vatten pumpen har inget med kärlet att göra, men som flera skrivit ökar varm vatten i volym och då tar större plats, vatten går ej att komprimera därför behöver man ett expantionskärl som till hälvten skall vara fyllt med luft som kan komprimeras och tar upp den större volymen som det varma vattnet har. sitter då alltid högst upp i systemet. sen finns det helt slutna system, är dock osäker om det finns på hojar, då innerhåller kärlet en luftfyld gummi blåsa som tar up den ökade volymen och då kan den sitta varsom helst i systemet även lägst om det skulle vara så.
 
OK, verkar som vi är överens om hur det borde funka, ville bara kolla att jag inte missat nåt kapitalt...

Jag råkade ut för att vattnet trycktes ut genom en tätning i vattenumpen (ev. är kylarlocket paj, men det ser ut att funka som det ska). Kylaren är halvtom, men expansionskärlet är fullt, även efter det att motorn stått still och därmed svalnat. Jag har kollat, och slangen från expansionskärlet är inte igensatt. Que? Därav min undran mer i detalj när och hur det fungerar. Som det ser ut så går slangen från expansionskärlet in under den den översta tätningen i kylarlocket, men över den fjädrande tätningen, dvs den om ska öppna vid ett visst tryck och släppa ut vatten till expansionskärlet. Hur ska då vätskan kunna flyta tillbaks till kylaren? Och om det inte är avsikten, varför finns det då en miniminivå utmärkt på expansionskärlet?
 
Locket fungerar som säkerhets ventil om trycket skulle bli alldeles för högt och släpper ut vattnet till möjligen ett uppsamlings kärl eller fritt ut, expantionskärlet är kopplat innan.
 
Locket fungerar som säkerhets ventil om trycket skulle bli alldeles för högt och släpper ut vattnet till möjligen ett uppsamlings kärl eller fritt ut, expantionskärlet är kopplat innan.
Ser inte så ut, det är två tätningar, en med större diameter "högst" upp i locket, och en mindre fjädrande, och det ser i alla fall ut som hålet för slangen från expansionskärlet mynnar ut mellan de båda tätningsytorna i kylaren? Hmm, undrar om någon tidigare ägare bytt ut locket...
 
Ser inte så ut, det är två tätningar, en med större diameter "högst" upp i locket, och en mindre fjädrande, och det ser i alla fall ut som hålet för slangen från expansionskärlet mynnar ut mellan de båda tätningsytorna i kylaren? Hmm, undrar om någon tidigare ägare bytt ut locket...

ska förmodligen va ett lock där de står 1,1 iaf annat så kan de va bytt.
 
Det finns (minst) två olika funktioner på expansionskärl.
grundprincipen är att högre tryck höjer kokpunkten, för högt tryck spränger systemet.

1. T,ex R1 har ett lock på kylaren med en övetrycksventil mot utströmmande vätska och en backventil för inströmmande.

Expansionskärlet har en dykslang (går till botten av kärlet) som är sammanbunden med "utsidan" av kyllocket, dvs, har endast kontakt med kylsystemet via ventilerna i kylarlocket, sedan sitter det ytterligare en slang i ovankant av expansionskärlet som funkar som avluftning, det blir alltså inget nämnvärt övertryck i expansionskärlet.

2. De flesta bilar (och även endel hojar) kör med ett täcklock på kylaren, sedan är expansionskärlet sammanbundet direkt med kylsystemet, här sitter istället locket med övertrycksventil och backventil i expansionskärlet.

När kylvätskan värmeexpanderar så komprimeras luften i expansionskärlet, stiger trycket skadligt mycket så öppnar övertycksventilen och släpper ut överflödig luft, när motorn svalnar så uppstår undertryck och backventilen öppnar och släpper tillbaka luft in i kärlet.

Samma gäller i ex1, fast där är det vätska som utbyts genom locket med ventiler:tummenupp

Ja just ja, det finns även system utan expansionskärl, där kommer överflödig kylvätska dumpas ut i luften om trycket blir skadligt högt eller man har överfyllt systemet.
 
Last edited:
Och till sist:

Dykslangen (den i botten av expanssionskärlet) skall och är ALLTID förbunden med den högsta punkten i kylsystemet.
Varför det då?

Jo! Här kommer finess tre med expanssionkärl:

OM det av någon anledning skulle komma in/vara luft i systemet vid start (kall motor) så kommer så mycket luft i systemet att tryckas ut via dykslangen som vätskan expanderar när den blir varm.
SEN när motorn kallnar och vätskan återgår i volym, så suger motorn i sig samma volym igen som den nyss expanderade.
Det fina i kråksången denna gång, är att dykslangen ju inte står i förbindelse med den övre delen av kärlet (luften) utan bottnen, varför motorn alltså kommer suga i sig kylvätska.
Smart.
Det betyder att motorn kommer att prutta ur sig luft och suga i sig vätska vid varje värmecykel mellan kall-varm-kall.

Simsalabim har man ett självluftande system, som oxå fyller sig självt.

MEN! för att detta ska fungera så måste alltså kylsystemet vara tätt.
Så i ditt fall HansJ där motorn pissar ur pumpen, så är det inte säkert att den suger i sig från expansionskärlet (det kräver ju visst vakuum att lyfta vätskan), utan suger troligen in luft genom skadan/läckan då det är lättare.

Resultatet blir att du har en oförändrad nivå i expansionskärlet, och en sjunkande nivå i motorn/kylaren.
 
Last edited:
Sedärja, en dag till då man förkovrat sig! Tackar för svaren!

Jag kikade på locket igen, och det finns som sagt två vägar genom för vätskan, jag såg tidigare bara en, men nu är allt glasklart. Får hoppas Yamaha säljer packboxen till vattenpumpen separat (den är rätt spacead så det måste nog vara original), annars blir det dyrt :gnissla
 
Sedärja, en dag till då man förkovrat sig! Tackar för svaren! Jag kikade på locket igen, och det finns som sagt två vägar genom för vätskan, jag såg tidigare bara en, men nu är allt glasklart. Får hoppas Yamaha säljer packboxen till vattenpumpen separat (den är rätt spacead så det måste nog vara original), annars blir det dyrt :gnissla

Dyrt ÄR själva essensen med mc-hobbyn... :gnissla
Det SKA vara dyrt...
 
Nästa kylarrelaterade fråga.

Hojen, en zzr600-91a verkar hålla tätt på kylvätska och det verkar inte vara luft i systemet, det finns vätska i reservoaren. Trots detta så kokar det vid en temperatur som verkar vara lägre än den som triggar fläkten (som enligt Haines tom ska ske redan vid 96-100 grader, och det stämmer ungefär med vad temp-mätaren säger), så kör man i stad så blir det... jobbigt.

Min tolkning är att ventilen som ska skicka över överskottsvattnet till reservoaren öppnar för tidigt på något sätt, är det en rimlig gissning?

Fått råd att jag har fel andel glykol/vatten men det känner jag mig skeptisk till då 1) problemet uppkom något år efter senaste byte av kylvätska 2) det är väl just trycket som höjer kokpunkten över 100 grader, inte tillsatsen/glykolen...

Några kloka tankar om detta? Kan det vara något helt annat som tilltäppta kylkanaler i motor eller kylare? Något annat fel?

Kokar alltid vid ungefär samma plats på tempmätaren som är lite under där fläkten för brukade börja (har inte grader på mätaren bara low-normal-high)
 
Nästa kylarrelaterade fråga.

Hojen, en zzr600-91a verkar hålla tätt på kylvätska och det verkar inte vara luft i systemet, det finns vätska i reservoaren. Trots detta så kokar det vid en temperatur som verkar vara lägre än den som triggar fläkten (som enligt Haines tom ska ske redan vid 96-100 grader, och det stämmer ungefär med vad temp-mätaren säger), så kör man i stad så blir det... jobbigt.

Min tolkning är att ventilen som ska skicka över överskottsvattnet till reservoaren öppnar för tidigt på något sätt, är det en rimlig gissning?
Japp, lockets (övertycksventilens) öppningspunkt är ju väldigt viktig.

Normalt sett kokar vatten vid 100grader (vid havsnivå), med glykol kanske något högre, vet inte men den är ju en alkohol så det borde rent av vara lägre(?)

Hur som.. Kylfläktarna på R1an startar först vid ~114grader, då säger det sej själv att kokpunkten flyttats upp högre över det tom, ditt antagande är alltså rätt:tummenupp
 
Japp, lockets (övertycksventilens) öppningspunkt är ju väldigt viktig.

Normalt sett kokar vatten vid 100grader (vid havsnivå), med glykol kanske något högre, vet inte men den är ju en alkohol så det borde rent av vara lägre(?)

Hur som.. Kylfläktarna på R1an startar först vid ~114grader, då säger det sej själv att kokpunkten flyttats upp högre över det tom, ditt antagande är alltså rätt:tummenupp

Bra :tummenupp

Egentligen är det konstigt att fläkten inte hinner igång alls om den nu ska igång redan vid 96-100 grader, men det kanske är just att alkoholen sänker kokpunkt vid saknat övertryck eller att fläkten mäter på en kallare punkt än utsläppet (tror den sitter på övre del av kylaren, ventilen till utsläppet är på något sätt sammanbundet med lock till kylaren ("radiotor cap").
 
Dyrt ÄR själva essensen med mc-hobbyn... :gnissla
Det SKA vara dyrt...

Så du menar jag ska köpa Motul-olja alltså :va

:hihi

Som en parentes, köpte nya lager och en packbox till framhjulet hos Jacking, inalles 180 riksdaler. Var sen tvungen att köpa en packbox som de inte hade hemma, som originaldel, enbart den kostade 120 riksdaler... Men man får ju en fin påse med tre stämgafflar på... Eller motorbultarna, köptes också hos Jacking, original kostade över 500 spänn. Nej, essensen är att hitta smarta köp (eller åtminstone komma med j-kligt bra och övertygande argumentation varför man måste ha just den prytteln som bara just du ser och förstår vad den innebär...) Eller är det bara jag :va
 
. Nej, essensen är att hitta smarta köp (eller åtminstone komma med j-kligt bra och övertygande argumentation varför man måste ha just den prytteln som bara just du ser och förstår vad den innebär...) Eller är det bara jag :va

Nej, det vet du ju att det är min grej oxå...herregud, som man likt Don Qujiote slagits mot olika väderkvarnar i just dessa avseenden.
Jag var väl inte övertydlig i min ironi kanske...
 
Nej, det vet du ju att det är min grej oxå...herregud, som man likt Don Qujiote slagits mot olika väderkvarnar i just dessa avseenden.
Jag var väl inte övertydlig i min ironi kanske...

Eller så var det med Motul-oljan ett smashläge som inte gick att missa! Ironin gick fram, men kanske inte min :)

Så, tilbaka till ämnet!
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top