Expansionskärlets funktion?

Bra :tummenupp

Egentligen är det konstigt att fläkten inte hinner igång alls om den nu ska igång redan vid 96-100 grader, men det kanske är just att alkoholen sänker kokpunkt vid saknat övertryck eller att fläkten mäter på en kallare punkt än utsläppet (tror den sitter på övre del av kylaren, ventilen till utsläppet är på något sätt sammanbundet med lock till kylaren ("radiotor cap").
Det är underbart vad man tvingas lära sej här på sporthoj.com:tummenupp
Ren etylenglykol kokar vid ~197grader celsius.
Blandning med vatten sänker kokpunkten.

30% -> 104.5grC
40% -> 106 grC
50% -> 108 grC

http://www.shell.com/static/se-sv/downloads/produktblad/glycoshell.pdf

Det låter alltså konstigt att motorn skulle koka under 100grC, däremot är det ju säkert varmare inne i topplocket än ute vid kylaren så det är ju möjligt att det kokar inne i motorn medans man läser en något lägre temp vid kylaren.

För att inte leda dej alldeles galet så måste jag ju säga att det finns flera orsaker till varför en motor kokar...

När en motor börjar koka under 100 grader är det inte då man kan börja mistänka kass toplockspackning?
Vet ivarjefall på bilar att man kan lyfta kylarlocket starta den o sedan se om nivån ändras nämnvärt vid gaspådrag. Nu pratar jag inte om ett par milimeter utan total översvämning mera. för vist kommer det ändra sig lite då pumpen kommer arbeta mera.

Eller så var det med Motul-oljan ett smashläge som inte gick att missa! Ironin gick fram, men kanske inte min :)

Så, tilbaka till ämnet!

Jag är gentleman.
Smashar aldrig på givna bollar. Eller gör mål på innebandyn i öppet mål...
Känns fel. Sant faktiskt.
Sånt kan folk med dålig självkänsla få pyssla med.

Alltnog ;)

Expansionskärl...var det ja.
Vilseledande ord.
Inte fan har jag sett dem expandera!!
:D

När en motor börjar koka under 100 grader är det inte då man kan börja mistänka kass toplockspackning?
Vet ivarjefall på bilar att man kan lyfta kylarlocket starta den o sedan se om nivån ändras nämnvärt vid gaspådrag. Nu pratar jag inte om ett par milimeter utan total översvämning mera. för vist kommer det ändra sig lite då pumpen kommer arbeta mera.

Njaeij, pumpen jobbar inte mera (den drivs med sin fasta utväxling och snurrar varken mer eller mindre än eljest)
Det som uppfattas som kokning (vilket det inte är) är kompression som smitit ut i kylsystemet, och därigenom får det att bubbla över.

För att inte leda dej alldeles galet så måste jag ju säga att det finns flera orsaker till varför en motor kokar...

Jodå. Helt rätt.
Bl.a luftfickor t.ex
Där blir det ju ingen kylning alls och det blir "hot spots" med lokal kokning i kanten på en sån luftbubbla som följd.

Hotspots kan förekomma runt avgaskanler oxå, och lokal kokning kan uppkomma TROTS att det finns vätska i kanalerna.
Det kan då bero på dålig design av kanaler där vätskan mer eller mindre står still i vissa fickor, eller helt enkelt underdimensionerat flöde.

Det är MÅNGA finesser på ett spett!

Last edited:
Nästa kylarrelaterade fråga.

Hojen, en zzr600-91a verkar hålla tätt på kylvätska och det verkar inte vara luft i systemet, det finns vätska i reservoaren. Trots detta så kokar det vid en temperatur som verkar vara lägre än den som triggar fläkten (som enligt Haines tom ska ske redan vid 96-100 grader, och det stämmer ungefär med vad temp-mätaren säger), så kör man i stad så blir det... jobbigt.
------- Snip

kolla så att kylarlocket är ok, om den är kass så kan inte kylarsystemet bygga upp nåt tryck,och det kokar i expansionskärlet. vet inte om det är lika på din hoj,
På bilsidan har det hänt att folk bytt motorer och liknade för att det är skeva toppar trasiga toppackningar osv.
-sen var det bara att byta ett kylarlock för 100 spänn

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S