Ozziania
SuperSport är lite roligare
- Gick med
- 18 Jul 2004
- Ort
- Långtbortistan
Det är underbart vad man tvingas lära sej här på sporthoj.comBra![]()
Egentligen är det konstigt att fläkten inte hinner igång alls om den nu ska igång redan vid 96-100 grader, men det kanske är just att alkoholen sänker kokpunkt vid saknat övertryck eller att fläkten mäter på en kallare punkt än utsläppet (tror den sitter på övre del av kylaren, ventilen till utsläppet är på något sätt sammanbundet med lock till kylaren ("radiotor cap").

Ren etylenglykol kokar vid ~197grader celsius.
Blandning med vatten sänker kokpunkten.
30% -> 104.5grC
40% -> 106 grC
50% -> 108 grC
http://www.shell.com/static/se-sv/downloads/produktblad/glycoshell.pdf
Det låter alltså konstigt att motorn skulle koka under 100grC, däremot är det ju säkert varmare inne i topplocket än ute vid kylaren så det är ju möjligt att det kokar inne i motorn medans man läser en något lägre temp vid kylaren.
För att inte leda dej alldeles galet så måste jag ju säga att det finns flera orsaker till varför en motor kokar...