Expertishjälp kring däckslitage

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
3 mm är ett helt sjukt slitage på Arlanda.. den asfalten river ju "ingenting" jämfört med andra banor.
Jag kör sportsmart på min och man märker knappt att de är använda när man kört där och då har jag oftast ett högre tempo.

Vet ju hur din hoj är kittad så fjädring och sånt gissar jag är bra inställt.
Stämmer in i kören, byt däck.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Snabba gruppen i söndags gick inte i högre tempo än att roadsmart / pilot road osv borde klara sig. Jag kunde i stort sett köra utan broms efter rakorna och ändå oftast komma ifatt i kurvorna med mindre acc i gaskontrollen än vad jag kanske skulle vilja ha ibland. Jag har sett hojar köras betydligt hårdare på "road" kategorin av däck innan dom kokar över.

Om en instruktör som faktiskt observerade din körning säger "för långsamt in, lakrits ut" så kan du prova att köra några varv/pass där du försöker strunta i bromsen och istället fokuserar på lite senare svängpunkt, distinkt motstyrning och succesivt ökar ingångshastigheten tills du inte klarar av att hålla spåret och/eller ligga på lagom, jämn och oavbruten acceleration efter att du är säker på att ha riktningen klar mot det apex du valt.

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
OK, uppfattat. tack även till dig bullysmile och ni andra för kommentarer och råd.

Skrev tidigare inlägg när jag var på jobbet så jag hade inte tid att förklara bättre, sedan att SH är allmänt segt och jobbigt hakade det upp sig och jag trodde inte mitt inlägg kom med.

Googlat fram vad ämnet heter som road gummiblandningen består dels av, silica heter det. Är bra för gatdäck så de får upp tempen snabbt och att våtegenskaperna förbättras. Men vid bankörning, speciellt med en tunghoj som din kan ja tänka mig att det lätt blir överhettat.

Minns inte vad tråden hette, men fanns en tråd tidigare på SH där en SMC instruktör berättade att det varit en hel del som vurpat med detta däck innan man visste riktigt hur silica påverkade däcket. Oftast kom personer till kurserna med gathojar och med tiden när de vart snabbare och däcken fick jobba mer vart de lätt överhettade, inte mycket till förvarning får man heller utan de blir snorhala och du ligger på backen plötsligt med en skrapad hoj.

Fanns flera trådar där just ämnet silica diskuterades ang. just detta problem.

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Hoj
HD XR1200, -09
Snabba gruppen i söndags gick inte i högre tempo än att roadsmart / pilot road osv borde klara sig. Jag kunde i stort sett köra utan broms efter rakorna och ändå oftast komma ifatt i kurvorna med mindre acc i gaskontrollen än vad jag kanske skulle vilja ha ibland. Jag har sett hojar köras betydligt hårdare på "road" kategorin av däck innan dom kokar över.

Om en instruktör som faktiskt observerade din körning säger "för långsamt in, lakrits ut" så kan du prova att köra några varv/pass där du försöker strunta i bromsen och istället fokuserar på lite senare svängpunkt, distinkt motstyrning och succesivt ökar ingångshastigheten tills du inte klarar av att hålla spåret och/eller ligga på lagom, jämn och oavbruten acceleration efter att du är säker på att ha riktningen klar mot det apex du valt.

En bra sammanfattning av vad jag försöker träna in på kurserna. :tummenupp

Angående tempo så körde jag i den "gröna" snabba gruppen och vi gick långt bakom er i svart grupp för att få fri bana. Jag och killen med blå Rizla hoj kom ikapp svart grupp så vi var nog lite snabbare än delar av svart iallafall.....sen kan det fortfarande vara så att du har rätt vad gäller att däcken skall klara hastigheten vi hade och att det har att göra med min teknik (eller brist på).
Fredrik

Last edited:

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Råkade hamna bakom er ett varv, såg det bebisblå innan jag såg västfärgen. En av mina deltagare körde ju en bebisblå R6 :) Ligger rätt långt bakom hela varvet men håller ungefär samma tempo.

c:a 15:35 in i filmen, har jag länkat rätt så skall det starta där. (nehepp, ni får nog spola själva)

http://www.youtube.com/watch?v=tCdvN3T1428&hd=1&t=15m35s

Gick med
13 Feb 2008
Hoj
HD XR1200, -09
Jag blev fundersam på om jag kört med fel däckstryck (förutom det som nämnts ovan) och mätte i morse. 2.7 bar var det i det kalla däcket, spontant känns det inte helt fel men har någon annan avvikande åsikt?
Fredrik

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Hojlös
Jag blev fundersam på om jag kört med fel däckstryck (förutom det som nämnts ovan) och mätte i morse. 2.7 bar var det i det kalla däcket, spontant känns det inte helt fel men har någon annan avvikande åsikt?
Fredrik

Något fel är det, ATT brukar inte slita däck något nämvärt, förvisso har jag inte lika mycket vrid i min 675a som du har i din hoj.
Det här med däck är en hel vetenskap och dom som har bra koll är grabbarna på hojdäck.

Precis som det skrivs tidigare kan det vara din gaskontroll eller kallriv eller däcktryck eller o.s.v och även kombinationer av flera olika saker.
Ofta svårt att veta utan att sett dig köra men med det vridet du har i V-tvinnen skulle det inte förvåna mig om du ritar bort gummit i utgångarna.
Du nämner däckvärmare, tänk bara på att arbetstempen på ett par gatdäck är lägre än för att par racedäck. Lägg på några kronor extra på däckvärmarna så att du får ett par med ställbar temperatur.

Vi är många som kör eller har kört på Sportsmart och varit riktigt nöjda, allt från 600or till mer än literhojar. Innan du köper däckvärmare ta kontakt med Tom på hojdack.se och be om råd. Så brukar jag göra i alla fall

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag tror på hanteringen av gasrullen. :) Massor med mos och tung gasnäve.

Åk utan broms, sväng sent och jobba med snabbstyrningen, och hitta flytet istället för att panga på så mycket du orkar, troligtvis kommer det gå fortare, och kosta mindre gummi. :tummenupp

Edit - Jag håller med Peter - har iofs bara kört ATT en gång, och på en snäll 636:a, men det rullade på rätt friskt emellanåt, och det slet ingenting (Sportsmart dock).

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
#1725 skriver
Det var 3mm kvar innan bandagen och nu är det nära 0mm på högra sidan av bakdäcket.
En lösning kunde vara att lägga om däcket och byta rullriktning. Så du kör slut på andra sidan också.
Men det ska väl göras innan ena sidan är helt slut.
Sedan om det är OK byta rullriktning på däcket varierar väl mellan däck.

Gick med
13 Feb 2008
Hoj
HD XR1200, -09
Det va som attans .. beror det på rutin eller vad :)

Jag är helt säker på att det är för att jag är bättre förare.....skulle jag köra Superduke igen skulle det nog gå fortare än med XR:en. När vi träffades 2007-2008 så var jag färsk och SD:n var ju min första hoj.

Det vore kul att ha två hojar.......kanske skall köpa loss min gamla SD som försäkringsbolaget löste in efter stölden....

Fredrik

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...