Expressen för fler mc-banor

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nu får jag säkert mängder med påhopp, men borde inte polisen kunna vara intresserade av att bidra? Dels skulle deras egna mc-poliser ha nytta av det. Och dels skulle det helt säkert bidra till att minska buskörandet i trafiken, dvs minskad olycksrisk och minskade kostnader för samhället!
Och man skulle kunna ha många fler utbildningar för hojåkare, vilket ger säkrare förare i trafiken!
Körskolorna kanske vill vara med på ett hörn också?
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Hoztic skrev:
Nu får jag säkert mängder med påhopp, men borde inte polisen kunna vara intresserade av att bidra? QUOTE]


Vadå ska dom sätta fortkörningsböter på banan och böter på regplåtar där me?
Hur ska dom annars få in pengar om dom inte får bötfälla? Om buset på gatan försvinner.
 

sirmiro

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2005
Ort
Örebro
Hoj
Saknas pga ekonomi. =(
Jag tycker ni har missat en av de viktigaste sakerna med banan. (har inte läst artikeln, men det som står i tråden) :va
Att bygga en bana handlar inte främst om att åka fort-som-fan på en bana, utan det ger alla som har hoj en möjlighet att träna upp sina kunskaper att köra utan att riskera medtrafikanters liv.
En sån här bana bör inte vara utrustad med officiell tidtagning och dylikt, utan göras så att försäkringar gäller på banan och avåkningszoner som inte slår sönder folk. Kanske sätta ett krav på skinnställ eller dyl. (alla smarta har det, men det är ju inte alla)

För att någon myndighet ska vilja satsa pengar på det måste det se ut som det är till hjälp för "0-visionen", och då kanske det inte är så lyckat att bygga en bana som monza, utan snarare som monaco (banlayouten). Monaco är knixig och långsam, men med ett snabbt ställe, dock bör avåkningszonerna vara exempelvis 1-2meter asfalt extra vid "farliga" ställen, för att undvika att man kommer ut på grus/gräs, men det där kan andra bättre...

Sammanfattat:
Skicka brev till alla ställen inom 10-15mil från sthlm och se om det finns utrymme runt någon flygplats eller annat redan bullrigt område (motorväg?). Få då förslaget att se ut så det är för att de ovana ska kunna utvecklas, och inte att hastighetsgränsen ska vara över 200km/h... Kanske kunna sätta en manöverbana i anslutning? Det kan finns intresse i sånt här, nån måste bara ta tag i det...


mvh//Micke
 

sirmiro

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2005
Ort
Örebro
Hoj
Saknas pga ekonomi. =(
Qwerty skrev:
Hoztic skrev:
Nu får jag säkert mängder med påhopp, men borde inte polisen kunna vara intresserade av att bidra? QUOTE]


Vadå ska dom sätta fortkörningsböter på banan och böter på regplåtar där me?
Hur ska dom annars få in pengar om dom inte får bötfälla? Om buset på gatan försvinner.

polisen är till för våran säkerhet, och har man en bana där en R1 eller dyl inte kommer över 150 och man har dispens för 200km/h på banan är allt lagligt...

och nog tror jag att polisen kan gilla det. Själv skulle jag vara riktigt glad om det fanns en bana där jag kunde åka med poliser, ställa frågor med mera...

Det skulle få bort stora motsättningar mellan hojåkare och poliser, och kanske ge lite ömsesidig respekt... Vi har mycket att lära varandra, och det är inte färder à la GhostRider banan är till för, utan för att kunna utvecklas som förare... Och det är INGEN som utvecklas genom att köra 300km/h istället för 250km/h. Och kommer kommentar på detta vill jag ha bevis...


mvh//Micke
 

MikkE

Guest
Tror verkligen att det skulle bli en kanonsuccé. Det bor flest människor i stockholmsområdet och många är motorintreserade. Fler skulle börja kolla på rr och även de som bor norr om stockholm, som norrbaggarna, får beydligt närmre till en rr-bana.
jag själv som inte har varit på rr (typ en gång och en gång till imorrn) skulle VERKLIGEN åka till typ sigtuna kommun för att se race.
Man skulle ju säkert också få ner 'buset' mer på gatorna. Poliser här kan träna typ osv osv.

Skulle verkligen vara kul om det kommer att hända.
 

goodspeed

I've seen your daughter, man she's cute.
Gick med
23 Sep 2003
Ort
Landet
Hoj
Yamaha R1 -05
"Fördelen" för alla som är ute i trafiken och leker är ju "posörfaktorn" är ju ganska hög. Eftersom man intuitivt "vet" att det är lättare att impa på sådana som inte själva kör hoj så föredrar man att vara i områden där det finns folk när man utför sina senaste inövade konster.

Tyvärr(?) är det så att väldigt få faktiskt bli impade av att man kommer dragandes på bakhjulet. Allra helst småbarnsföräldrar i Stadsjeepar som ängslas så för sina små gullungar.

Risken med att bygga en liten slinga är ju den att folk skulle tröttna på den och sedan inte orka åka dit bara för att köra.
En motorstadio är tokdyrt att uppföra samt att man måste ha någon regelbunden aktivitet som tillför ett nettotillskott för driften av banan.

Förvisso är Sverige relativt befolkat i upptagningsområdet runt Arlanda. Arlanda vore för övrigt den bästa tänkbara sponsorn. De vadar ju till knäna i dåliga tider och till midjan med pengar under goda tider. Vinsten / år ligger nu omkring 6-700 miljoner/ år. Så de borde ju kunna ta en 100 mille och bygga något najs för. Inkomsterna från trängselavg. i Sthlm skulle ju även kunna bidra till att bygga denna anläggning :fyllisar
 

fart freak

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Värmdö
Hoj
VTR Firestorm
Det är inget nytt att diskutera bana i sthlm:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=68344

Frågan är hur vi kan lyckas övertyga vägverket, politiker, poliser, smc, kommunen som banan ska byggas i, får någon att betala för kalaset, osv.. det är många saker som ska på plats och det tar lång tid... och javisst, det är inte säkert man lyckas heller... men visst, lycka till. :huvet PM'a mig när banan är färdig! :trött
 

Laban

obotligt nyfiken
Gick med
11 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
CBX600
Sickna massa bra idéer i den här tråden! :D

Jag tror inte att det behöver ligga någon direkt motsättning mellan olika saker som en RR-bana, en bana för mera övning- och säkerhetstänk + bana för wheelisar, stoppisar m.m - i samarbete med polis eller ej.

Det är väl mera ekonomi och plats som sätter gränser (vid sidan av tillstånd).

Jag menar, det går väl att ha alltihop! :D

Sedan är det nog enklare att få med sig myndigheter och "seriösa" sponsorer som Luftfartsverket om man gör en ordentlig satsning på just säkerhetstänket och på att jobba med att lära folk att köra hoj ordentligt.


Ps. Sorry, hade tyvärr missat att det redan fanns en tråd i frågan. Flyttar över diskussionen dit.
 
Last edited:

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
crallan skrev:
Bara lite nyfiken, vad är det du har givit Öhlins som gör att du tycker de står i tacksamhetsskuld till dig :D


edit: stavn

Många sköna väl beskattade tusenlappar.
 

RoadRunner

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Karlstad
Hoj
KTM625SMC
Skulle man inte kunna följa golfarnas ide lite då? Medlems kostnad på säg 15k för att gå med, som man får tillbaka när man träder ur (är väl så va? :va ).

Sen blir det typ "greenfee" varje session man kör...?? Är man inte medlem får man typ köra som "gäst" med en medlem och givetvis pröjsa en högre avgift... På sikt bör ju detta betala sig om nu intresset är så stort som alla säger.

Blir säkert trögstartat i och med att det är lite pengar som ska satsas av både de tänkta medlemmarna och ev. finansiärer osv...

Jaja bara en tanke......
 

Laban

obotligt nyfiken
Gick med
11 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
CBX600
RoadRunner skrev:
Skulle man inte kunna följa golfarnas ide lite då? Medlems kostnad på säg 15k för att gå med, som man får tillbaka när man träder ur (är väl så va? :va ).

I den andra bantråden har det lagts förslag om att folk lägger en insats på några tiotusen kronor.
 
Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

Top