Extra Hårddisk. Struligt??

vertebrae

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
honda vf750c
Har en P4, 1400, med en hdd på ca 45 gig. Nu vill jag sätta in en 80 gb hdd till. Är det bökigt? Jag är hyfsat bra på datorer, men jag vet inte riktigt hur man gör. Hur kollar man i bios vad datorn klarar??

Tacksam för svar!! :banana

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Du klarar nog en rätt stor HD, annars går det kanske att uppgradera Bios. Du kan förmodligen ha Två IDE kablar från din IDE-kontroller (inbyggt på moderkortet nuförtiden...). Den ena är Primary och den andra secondary. Den hårddisken du har ska du ha kvar på samma kabel som du har (primary) och bygla som Master. Sedan kan du antingen ha en cd-spelar, dvd-spelare eller den nya hårddisken och bygla den som slave. Du kan alltså ha en master och en slave på varje kabel (totalt 4 enheter). Den hårddisken du har OS:et på ska som sagt vara Primary master och de andra kan du koppla hursomhelst (det finns teorier om hur man ska koppla för bästa prestanda men.. glöm det, det märker du inte av..). Detta gäller 99% av alla vanliga datorer..)

Säg till om det blir fler problem.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Normalt sett är det bara att ändra pinnen på hårddisken till "slave" (står på hddn hur den ska stå för att vara slave) och koppla in den. Testa det först, funkar det inte får du uppdatera bios.

vertebrae

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
honda vf750c
mr_rockster skrev:
Du klarar nog en rätt stor HD, annars går det kanske att uppgradera Bios. Du kan förmodligen ha Två IDE kablar från din IDE-kontroller (inbyggt på moderkortet nuförtiden...). Den ena är Primary och den andra secondary. Den hårddisken du har ska du ha kvar på samma kabel som du har (primary) och bygla som Master. Sedan kan du antingen ha en cd-spelar, dvd-spelare eller den nya hårddisken och bygla den som slave. Du kan alltså ha en master och en slave på varje kabel (totalt 4 enheter). Den hårddisken du har OS:et på ska som sagt vara Primary master och de andra kan du koppla hursomhelst (det finns teorier om hur man ska koppla för bästa prestanda men.. glöm det, det märker du inte av..). Detta gäller 99% av alla vanliga datorer..)

Säg till om det blir fler problem.
Tack!!

Klockrent! :lol

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
vertebrae skrev:
Har en P4, 1400, med en hdd på ca 45 gig. Nu vill jag sätta in en 80 gb hdd till. Är det bökigt? Jag är hyfsat bra på datorer, men jag vet inte riktigt hur man gör. Hur kollar man i bios vad datorn klarar??

Tacksam för svar!! :banana

Om din BIOS fixar 45:an utan probs så funkar 80:an oxå. Det finns inga kända barriärer där emellen - de vanligaste är på 8,4GB och 33GB.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...