Extrahjälm

Renå

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2004
Hoj
Superseven
Hej!

Skall köpa en extrahjälm att ha till passagerare. Alternativen är en helt ny eller lätt begagnad. Någon som har tips??
Vad bör man köpa för storlek? Jag själv har största storlek.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Renå skrev:
2213510 Hej!

Skall köpa en extrahjälm att ha till passagerare. Alternativen är en helt ny eller lätt begagnad. Någon som har tips??

den storlek den som ska ha den har :va

"Rask"

Guest
Renå skrev:
2213510 Hej!

:corn :ätapiller

scubasteve

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2006
Hoj
cbr 1000
Renå skrev:
2213510 Hej!

ja du LITE dum fråga.... skämtar du eller..?

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Renå skrev:
2213510 Hej!

Har du missat helt passformsbiten när det gäller hjälmar?
Jag kan till viss del förstå ditt önskemål om att alltid kunna ta med ngn på knarren när det behövs. Men låt säga att du köper en XXL, om din passagerare då har XXS. Vad tror du händer då när olyckan är framme och framförallt, tror du verkligen att hjälmen ens sitter kvar på knoppen på din passagerare?
Mitt råd är att låta dom som har egen hjälm åka med, alternativt om det är en lånad hjälm som sitter som en smäck. Men absolut inte med inställningen, går den på så kan jag skjutsa.
//Tobbe

Renå

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2004
Hoj
Superseven
Kanske skrev lite konstigt, men hur stort huvud har dom flesta? Det är ju inte samma person som skall åka alltid, då hade jag givetvis köpt en med perfekt passform till den.

Tips om bra hjälm till bra pris?

"Rask"

Guest
Renå skrev:
2213616 Kanske skrev lite konstigt, men hur stort huvud har dom flesta? Det är ju inte samma person som skall åka alltid, då hade jag givetvis köpt en med perfekt passform till den.

Men hur stort huvud har de flesta :va
Imponerad att du har största modellen... :tummenupp

Somliga behover nog bara en fingerboj för att täcka hjärnan...

Renå

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2004
Hoj
Superseven
Kan folk inte läsa?

Frågade också om någon hade tips om vettig hjälm till vettigt pris......

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Renå skrev:
2213616 Kanske skrev lite konstigt, men hur stort huvud har dom flesta? Det är ju inte samma person som skall åka alltid, då hade jag givetvis köpt en med perfekt passform till den.

Exakt vad är det du missat?!
Folk har olika stor skalle, har du en hjälm som är för stor så är risken bra mkt större att skadorna blir värre. Hjälm är personlig utrustning och kommer aldrig finnas i "one size fits all".
No helmet, no ride.
//Tobbe

Ben_Dover

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2005
Hoj
Såld
Renå skrev:

Hur långt är ett snöre?

Renå

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2004
Hoj
Superseven
Märks att det inte är så intelligent folk här, verkar så iaf. Det räcker med spydigheter.

Fortf inte någon som kan tipsa om vettig hjälm till vettigt pris......och ni som inte förstår så menar jag MÄRKE OCH MODELL.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Renå skrev:
2213665 Märks att det inte är så intelligent folk här, verkar så iaf. Det räcker med spydigheter.

Fortf inte någon som kan tipsa om vettig hjälm till vettigt pris......och ni som inte förstår så menar jag MÄRKE OCH MODELL.
Frågan är väl vem som är intelligent?
Jag skulle aldrig sätta ngn jag gillar bakom mig med en kruka som inte passar.
Men du kanske bara ska skjutsa ovänner? :hihi
//Tobbe

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Renå skrev:
2213510 Hej!

Oj vad sura folk är...
...de kanske inte har någon som vill åka med... :)

Själv har en S men har en extra M och den har passat alla som vill åka med.
Då handlar det oftast om en trivselrunda då och då skulle det bli mer frekvent så får man såklart handla en egen kruka. Skulle den vara på tok förstor så skulle jag ta den och låta kexet ha min S.

En vanlig standard glasfiber svart från känt märke utan påkostad ventilation och lackering funkar bra (jag snackar trivselåka i lagligfart+20). Min extra är en Shoei R-XR.

/fredde

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Jag är inte det minsta sur eller grinig.
Tycker bara det är riktigt korkat att tumma på säkerheten med just hjälmen som är den mest vitala delen av skyddsutrustningen bara för att det inte gäller sig själv. Precis som att man skulle stå och välja hjälm till sig själv och välja en storlek som inte riktigt passar. Man ska ju "bara" köra till jobbet och eventuellt ut och köpa glass ngn söndag i månaden.
Jo jag har haft gott om folk på bönpallen, men ingen med hjälm som passat sådär. Finns det ingen hjälm som har rätt storlek så blir det ingen körning.
Vore så jävla lagom kul att ta med en date på glassrunda, hon har förstor hjälm.
Pro-perra kör ut framför dig och daten med den stora hjälmen rycker loss halskotpelaren i samma ögonblick som hon lättar från sadeln.
Försök ta det med hennes nära och kära och ditt eget samvete.
Sur? Nja, bara rädd om mina kära och mina vänner.
//Tobbe

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
tobbeviking skrev:
Sur? Nja, bara rädd om mina kära och mina vänner.//Tobbe

Vet inte om det var ett svar till mig eller?

Brukar bestycka min passagerare med:
Shoei RXR, daiense Eddie Lawson, dainese safetywest, A-Starshandskar och GP-Tech stövlar. Det är en fullgod x-utr för att åka på hojdate. Checkade krukan som var en "S"? måste varit den innan som var en "M". :)

Så jag ändrar mig, jag tycker att en S är kalas att ha i en extra hjälm.

/Fredde

p.s Frågade min flickvän hon sa att den satt som en smäck!

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
freddexwing skrev:
2213812 Vet inte om det var ett svar till mig eller?

Brukar bestycka min passagerare med:
Shoei RXR, daiense Eddie Lawson, dainese safetywest, A-Starshandskar och GP-Tech stövlar. Det är en fullgod x-utr för att åka på hojdate. Checkade krukan som var en "S"? måste varit den innan som var en "M". :)

Så jag ändrar mig, jag tycker att en S är kalas att ha i en extra hjälm.

/Fredde

p.s Frågade min flickvän hon sa att den satt som en smäck!
Ingen pajkastning, ville bara tala om att det inte var ngt syrligt från mitt håll.
//Tobbe

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...