Extraljus på MC. Tips, stöd och råd, tack

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Ort
Vänersborg
Hoj
Triumph Tiger SE
Har en fundering så här mitt i vintern. Jag har en Triumph Tiger som jag är grymt nöjd med förutom belysningen fram. Nu är det förvisso ljust huvuddelen av sommaren men har ändå en fundering på kunna utnyttja extraljus vid behov. Ljuset just nu är så att jag har halvljus på en lyktan fram och helljus på andra.
WP_00084444.jpg

Jag har kört hela sommaren med båda lyktorna tända och inte en enda bil har blinkat åt mig, mao ljuset är riktigt klent original. Det går att köpa en hel ny sats och byta rubbet men det känns lite overkill. Var i Norge i slutet på sommaren och körde sent till Geilo och då hade det behövts bättre ljus. Min står först...
5 mil kvar till Geilo kl 2205 2.jpg

Samtidigt tycker jag det är fult med extraljus monterat hela tiden så lösning jag funderar på är att, vid behov, kunna montera på extraljusen genom ett snabbfäste under kåpan. Jag vill alltså kunna köra med original helljus på hela tiden och sätta på extraljusen med separat ljusomkopplare.
strömbrytare.jpg

Som ljus funderar jag antingen på biltemas
38-762_m biltema.jpg

eller xenonkungens och då välja en flood och en spot
lampa x.jpg

då borde man få en "kombo" av dessa ljusflöden (?)
ljusflöde.jpg

Någon som har gjort något liknande eller andra tips och råd.
 

Tjita1

Guest
prestandabelysning.se lager för alla VisionX ramper också, fast dom är lite dyrare. Det är dock "originalet" när det kommer till LED-extraljus.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Köp xenon och sätt i. Du får byta glödlampor inför besiktningen dock. Jag gjorde det på min cbr600fs då jag körde en del på natten. Blev sinnesjukt stor skillnad!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Har du mätt upp spänningen i lampsocklarna? Originalkablaget i hojar brukar ju vara tunnast möjliga, så en sån här kan ge lite mer kräm.

Jag stoppade i Osram Nightbreaker i min hoj, och det gjorde stor skillnad, helt klart värt 200kr på OKQ8, som faktiskt är billigast på dom :tummenupp
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Jag antar att du vet att du kan köpa Kinatillverkade lampor med cree 10w diod för ca 130kr st på ebay?

Jag köpte ett par sånna här till min hoj och dom gör sitt jobb men är betydligt svagare än 35w xenonljuset som jag har på helljuset.

http://www.ebay.com/itm/12V-24V-Black-USA-Cree-LED-10W-800LM-Spot-Work-Light-Vehicle-Driving-UTE-Boat-/380580376759?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item589c5bb0b7&vxp=mtr

Finns runda också.
http://www.ebay.com/itm/12V-24V-Spot-beam-USA-Cree-LED-10W-Work-Light-Offroad-Vehicle-Driving-Boat-ATV-/360628597412?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item53f723b2a4&vxp=mtr

Här kan du läsa på lite om du orkar.
http://advrider.com/forums/showthread.php?t=848904&page=33
 

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Ort
Vänersborg
Hoj
Triumph Tiger SE
Tack för svar. I länken till advrider visar "Flashdog" en bra bildserie. :tummenupp
Om man byter nuvarande originallampor till xenonljus som Impact föreslår, är det bara att byta rätt av? Är det något mer som man skall koppla in? (Rookie på det här...)
 

Tjita1

Guest
Har du separat glödlampa till helljuset (typ H3, H7 osv), go for it. Har du kombinerad lampa till hel och halv (H4) kan jag inte rekommendera det, då det ger tveksam funktion och dessutom bländar mötande nåt fruktansvärt.

I övrigt är det bara att se så du får plats med lampa och ballast och kopplingar bakom strålkastaren så är det inga problem.
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Om du nu byter ut helljuslampan mot xenon så kan du inte fortsätta köra runt med den tänd dagtid för det bländar alldeles för mycket. Du kommer alltså synas ännu sämre än nu dagtid isf så då kan det vara läge att montera ett par ledlampor för att synas bättre dagtid.

Har du nåt lämpligt ställe att montera ett par sånna här så kan jag rekommendera dom just för att synas. Dom lyser inte upp vägen nämnvärt men du syns bra från en bred vinkel.
http://www.ebay.com/itm/2xCar-LED-9W-DRL-Eagle-Eye-Backup-Parking-Signal-Light-Lamp-Running-Tail-Daytime-/350962014245?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item51b6f75825&vxp=mtr
 
Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Tack för svar. I länken till advrider visar "Flashdog" en bra bildserie. :tummenupp
Om man byter nuvarande originallampor till xenonljus som Impact föreslår, är det bara att byta rätt av? Är det något mer som man skall koppla in? (Rookie på det här...)

Det där är lite olika. Med fördel drar du ny ström till xenonlampan och snor bara styrström från ordinarie lampkabel. Då slipper du bekymra dig om sladdarna orkar med det och det är enkelt att återställa om man vill det. En slim ballast bör utan problem få plats på din..brorsan har en på sin FZ8.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
LED:
En bra / modern / dyr LED ger mellan 60-80 lumen / watt inmatad effekt.
Ur en 10W får du med andra ord ut ungefär 600-800 lumen.
Två lyktor enligt länk tidigare som kostar dig omkring 800:- / st, alltså 1600:- totalt och ger dig 1200-1800 lumen (lumen = "ljuseffekt", typ).
Säg ungefär 1:- / lumen då så har vi något att utgå från.

Nu kommer någon att lägga upp länk till en kinatillverkare som hävdar att dom har minst 150 lumen/watt, kanske mer, men det är fantasisiffror som du aldrig ser hos en "seriös" tillverkare så glöm det så länge.


Jämför med en xenon på 35W som ger ungefär 2500-3000 lumen.
Ja, det är med 35W inmatad effekt men jämför kostnaden för en 35W xenon och motsvarande LED så inser du snart att Xenon är prisvärt så in i bara den!
En Xenon sats, en bra alltså hos t.ex. xenonkungen går loss på ca 400:- för en halvsats och ger, enligt säljaren 3200 lumen.
Alltså 12,5 ÖRE (0,125 kronor) per lumen.
Prisvärt som sagt.


Ett normal halvljus/helljus med halogenlampa förbrukar mellan 40-70W, en xenon drar ofta is sig ungefär 4A, alltså ungefär 40-50W.
Det är inga som helst problem att bara plugga in en eftermonterings xenon-sats utan extern spänningsförsmatning, relä eller liknande, du kommer inte bränna sönder kablar, kontaktdon eller strömbrytare.
Håll det så enkelt (läs: billigt och problemfritt) det överhuvudtaget är möjligt!

Dessutom matar elektroniken i xenonsatsens drivdon ut vad lampan behöver även om matningsspänningen är lite låg = du har alltid full ljuseffekt, ofta hela vägen ner till 10 volt = du behöver inte bekymra dig om huruvida kablarna är klena eller inte.
Dessutom är effekten troligen något lägre = spänningsfallet mindre.


Så mitt tips blir alltså följande:
Gör det enkelt för dig och satsa på att eftermontera Xenon.
Budgetlösningen är att plocka i eftermonterings xenon i båda strålkastarna.
Om det blir bra ljus eller inte vet man sällan i förväg, det beror helt på hur lyktorna ser ut, jag har personligen aldrig moddat lins-strålkastare så har ingen aning, ogillar att gissa men det jag har erfarenhet av finns i den här tråden.



Googlade lite och det kanske är så att du två olika typer av glödlampor, om det är samma grejor som sitter i den här killens hoj.

Halvljus = H7.
Helljus = H9.

Båda finns som xenonsatser.
Köp och prova.
Jag tror inte det kommer blända, du har bra utgångsläge då du i nuläget (om jag fattat rätt) har glödlampor med bara en tråd = du slipper det halvdåligt fungerande "bi-xenon" köret.

Glöm LED, det är dyrt (relativt sett) och du behöver mecka med extern strömmatning, fästen osv.

Den som kan visa upp en kompakt LED lampa som BEVISLIGEN kan konkurrera med xenon vad gäller ljusutbyte och pris får gärna höra av sig.
Jag är lysmask sedan 30 år och har ännu inte sett något LED som är i närheten.
Ja, led blir bättre och bättre, men det är inte i närheten av Xenon, inte än på ett par år.
Men att det kommer, det behöver vi inte tveka om.


/B
 

Mr_Turbo

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2004
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki sv1000
Något som är tråkigt med xenon är tiden det tar innan man har full effekt, ett halvljus med xenonkonvertering (olagligt = mek inför varje besiktning) funkar fint då det ju lyser hela tiden.
Men när du slår på helljuset så får du räkna med att inte få nåt helljus på några sekunder, när det gäller led så får du full ljuseffekt väldigt snabbt.

Kan ju vara nåt att ta med i beräkningarna.
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
På en hoj vill man ju gärna ha fullt lyse direkt. Visst är det dyrt med bra led, men de är också otroligt stryktåliga. Och håller länge, de tar inte stryk av konstant av och på som billiga xenonsatser gör. Riktiga xenonextraljus som t.ex nbb, som jag har på bilen tål det, mycket bättre än billigt kinaskräp. Men de kostar drygt 5000/paret, inte helt gratis. De lyser också något fantastiskt bra, men kostar alltså ganska många kronor/lm, ungefär likvärdigt med en bra led. jag hade även kinasats (h7) i helljuset men det var helt värdelöst. En riktigt bra halogen lös nästan lika bra, och man behöver inte vänta.

Billigt xenon i både halv- och helljus tycker jag är en ganska kass ide. Det är skräp och kan gå sönder när som helst. Och det är olagligt, det bländar satan från halvljus. Och när du väl meckat dit ett helt råttbo av kablar och ballaster, borrat sönder kåporna som täcker glödlampan, och lyset slocknar mitt i natten... Klart, risken för att alla ska skaka sönder samtidigt är väl nte så stor, men ändå.

Jag hade stoppat i bra halogenlampor där det ska vara det, lättillgängligt ifall man behöver en reserv. Sen hade jag satt dit ett par smuttiga led som extraljus. Eller kanske ett par riktigt små halogenextraljus, och konverterat dom med xenon. Men det är ju jag det...
 
Last edited:

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Håller med om att lumensiffrorna ofta är rena fantasier på kinatillverkade LED lampor men tar man dom för vad dom är så får man jävligt bra grejer till riktigt bra pris. Kan inte se meningen med att köpa sånna där dyra LED lampor som länkades ovan om man inte har väldigt gott om pengar. En cree XML LED matad med 10w lyser inte sämre för att strålkastaren är tillverkad i Kina och kvalitén är överlag hög enligt mina erfarenheter. Det är heller ingen direkt skillnad på linsens material och design så varför skulle den vara nämnvärt sämre?

Jag har kört med 35w kinaxenon från vvme.com (ca 400kr för 2st då jag köpte dom, har tot tre extraljus) i mina extraljus på bilen i ca 5 år och har hittills bytt en lampa och ingen ballast. Jag har under dom åren kört ca 15000mil med bilen här uppe i norrland med långa vintrar så jag kan inte säga att jag är annat än mycket nöjd.

Andra kan ha andra erfarenheter men jag tycker att Kinabelysningen får ta mycket obefogad skit i diskussioner för jag tycker att man får helt sjukt bra grejer för pengarna. Knappt man tror att det är sant förrän man testat.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag har köpt Led från Kina som skulle ge 9000 lumen, alla förstår ju att det är " kina lumen ".
Den lampan lyser starkt som fan, typ som en 35-50 xeon. I verkligheten ligger den nog på ca 3500 lumen.

Att köpa en 10w led och hänga på hojen känns lite meningslöst. köp något bättre , -gärna LED.
Det är inte fel att köpa kina-led , bara man vet vad man kan förvänta sig ...
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Men oledone ÄR kinesiskt, bara att det är lite bättre än övriga kinesiska lampor med 10x trimmade lumens, och som förmodligen inte tål lika mycket stryk.


Jag köpte en cykellampa som ska ge dryga 5500 lumen, med cree U2 eller nåt sånt, för ett par hundringar. Klart man fattar vad det är. Visst lyser det som fan i den pyttelilla reflektorn, jag är helt nöjd, men det lyser bara 10 meter. Räcker för mtb förstås...

Men det finns så mycket skit också, t.ex de riktigt billiga xenonsatserna har JAG erfarit. Visst, i ett extraljus går det såklart, men som ENDA ljus vet i fan.

EDIT. Jag förstår att mina inlägg framstod som mycket kinakritiska. Det var bara iden om att helt förlita sin mörkerkörning på lysen, med mycket tvivelaktig kvalitet som jag inte höll med om. Jag har köpt mycket skit från kina, och en del av det fungerar ännu.

Men i sista ändan gör ju alla som dom vill. :)
 
Last edited:

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Jag har kört två säsonger med Xenon i halvljuset på min R1100S utan att få helljusblink från mötande. Lyser upp bra på kvällen och funkar utan problem, lampan satt innan på kåsalyset på min endurocykel, köpt från känd kung på nätet.

Om syftet är att synas kan daytime running lights elller vision-x pod vara ett bra alternativ men skall man SE så föredrar jag xenon. LED passar bättre på jeepen när man kör i skogen då de sällan lyser speciellt långt.
Har med mig en lös originallampa om jag skulle bli stopad "jajamen snälla konstapeln, jag byter direkt" ( kan ju funka om konstapeln är på gott humör)
jag byter lampa på 1 minut om det skulle behövas så det är ju inget jättejobb vartannat år inför besiktningen
 

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Ort
Vänersborg
Hoj
Triumph Tiger SE
Följdfråga.
Om man väljer separat dragning av el och en separat strömbrytare. Är säkring och strömbrytare alltid på pluskabeln?
 

Tjita1

Guest
Om man kikar lite på Crees dioder kan man se att under optimala temperaturförhållanden kan dom ge en bit över 100 lm/W. Problemet med LED är att dom tappar ljusstyrka när dom blir varma. Dessutom kan dom gå sönder när dom är kalla.

Angående upptändningstid, "väldigt snabbt" är nog lite av en underdrift, man brukar säka att en lysdiod når 100% ljusstyrka inom en microsekund (miljondels sekund) från att den har nått full strömstyrka. Upptändningen påverkas således framförallt av styrningen till den, snarare än dioden i sig. För alla normala mänskliga behov kan man säga att en lysdiod tänds omedelbart.

Kuriosa: Lästa nånstans, tror det kan ha varit nån gammal teknikens värld, att om man byter ut bromslamporna i en bil från glödlampor till LED minskar bakomvarande förares reaktionssträcka med uppemot 10 meter i motorvägsfart tack vara den snabbare upptändningen.

Sen en annan grej att ta i beaktande angående LED vs Xenon är att xenonlampan har en hel del kortare livslängd än LED, som mest kanske en tiondel. Med andra ord får man köpa nya Xenon tio gånger så ofta som nya LED. Sen är förstås frågan hur mycket man kör med dom tända. Man kanske hinner skrota hojen innan man har kört slut på sina första Xenon...
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top