Extraljus till bilen?

75W låter mer intressant när man ändå bara ska ha det i extraljusen. Stor prisskillnad eller? Jag vet liksom inte vad jag ska kolla efter för kit :(

Först behöver du bestämma dig för vilka extraljus du skall ha, detta för att veta vilken modell på lampa du ska köpa (vilken infästning det är, tex H1 eller H3). Sedan är det bara att kolla på blocket, finns många som säljer xenonkit där.
 
Jag har varit Simfantast i många år, numera har jag slutat.
Det är prisvärda extraljus men dom är faktiskt inte jättebra.

Nbb Alpha 225 är både snygga och lyser bra. Går dessutom att få till rätt kurs på en del ställen. Farsan gav 650:- styck.

En viktig grej i allmänhet när det gäller extraljus är att INTE köpa E-godkända.

Det är en garanti för att man får halvdåligt lyse.
 

Bifogat

  • Alpha_225.gif
    Alpha_225.gif
    29.1 KB · Visningar: 477
Tjenare!

Jag tänkte sätta tre av dessa på min bil. Har dock inte en aning hur man skall kombinera...

Art.nr Beskrivning
EL-23507 Bred/lång med klart glas
EL-23537 Pencil/smal

Skall man ha 2xbred/lång & en smal i mitten??

Hjälp

Ja, en pencil i mitten brukar vara sedvanligt om man inte nöjer sig med att köra bred/lång hela vägen. Det gjorde jag senast jag körde med 3st sim och det fungerar klockrent. På dåvarande jobbarbilen satt det 3st Bosch med två breda och en pencil i mitten och visst var det skillnad men inte så att man störde sig på det.
 
Tjenare!

Jag tänkte sätta tre av dessa på min bil. Har dock inte en aning hur man skall kombinera...

Art.nr Beskrivning
EL-23507 Bred/lång med klart glas
EL-23537 Pencil/smal

Skall man ha 2xbred/lång & en smal i mitten??

Hjälp

2 bred och en lång har jag kört på dom bilar som jag har satt 3 på, men även med 3 breda har du tillräckligt långt ljus.

Du ska vara medveten om att dom breda har ett något räfflat glas medans dom smala har helt släta (eller är det tvärt om, jag ids inte gå ut och kolla) så är det viktigt att alla tre ser helt identiska ut så tar du bara breda.
 
Jag har varit Simfantast i många år, numera har jag slutat.
Det är prisvärda extraljus men dom är faktiskt inte jättebra.

Nbb Alpha 225 är både snygga och lyser bra. Går dessutom att få till rätt kurs på en del ställen. Farsan gav 650:- styck.

En viktig grej i allmänhet när det gäller extraljus är att INTE köpa E-godkända.

Det är en garanti för att man får halvdåligt lyse.
Köpte tre såna och monterade in 75W xenon i, lyser bättre än lastbilen med 10st halogen ljus... (6st lightforce på taket och 4st hella 3003 i grillen)
 
Köpte tre såna och monterade in 75W xenon i, lyser bättre än lastbilen med 10st halogen ljus... (6st lightforce på taket och 4st hella 3003 i grillen)

Fräsigt! Vad fick du ge för dom?

Jag hade 3*55 w i Simmare tills för ett år sen eller så.
Då bytte jag till gamla Hella 3000, vilken skillnad!
Nu är det väl snart dax att köpa 75w, mina kit är gamla som gatan.
 
Last edited:
Tjenare!

Jag tänkte sätta tre av dessa på min bil. Har dock inte en aning hur man skall kombinera...

Art.nr Beskrivning
EL-23507 Bred/lång med klart glas
EL-23537 Pencil/smal

Skall man ha 2xbred/lång & en smal i mitten??

Hjälp

Jag skulle nog välja 3 breda..
Längden på ljuset är fenomenal redan när man stoppar i vanliga 100w halogen och man behöver egentligen inte pencilbeamen om man kör normalt enl. min mening.

Fördelen med tre breda är att de yttre kan riktas mer mot kanterna där man egentligen behöver ljuset för att upptäcka vilt. Vägen är sällan så rak att en pencilbeam lampa lyser direkt i färdriktning. Jag tror att mer än en person kan intyga att man ibland känt att ljuset är väl koncentrerat om det inte handlar om väldigt långa rakor där man skulle se riktigt fint med bara en vanlig "bred"lampa.

Personligen är jag lite emot xenonkonvertering av extraljus, mest pga. min "keep it simple stupid" attityd. Man hör en del kommentarer om strul på moderna bilar med "hemkonverterat" med billiga satser. Extraljusen på min gamla bil funkar fortfarande efter 12 år och jag tror vi bytt 100w lamporna på dem 2ggr. under hela den tiden.
 
Jag skulle nog välja 3 breda..
Längden på ljuset är fenomenal redan när man stoppar i vanliga 100w halogen och man behöver egentligen inte pencilbeamen om man kör normalt enl. min mening.

Fördelen med tre breda är att de yttre kan riktas mer mot kanterna där man egentligen behöver ljuset för att upptäcka vilt. Vägen är sällan så rak att en pencilbeam lampa lyser direkt i färdriktning. Jag tror att mer än en person kan intyga att man ibland känt att ljuset är väl koncentrerat om det inte handlar om väldigt långa rakor där man skulle se riktigt fint med bara en vanlig "bred"lampa.

Personligen är jag lite emot xenonkonvertering av extraljus, mest pga. min "keep it simple stupid" attityd. Man hör en del kommentarer om strul på moderna bilar med "hemkonverterat" med billiga satser. Extraljusen på min gamla bil funkar fortfarande efter 12 år och jag tror vi bytt 100w lamporna på dem 2ggr. under hela den tiden.

Hmmm iofs sällan man dunkar "autobahn" rakt fram i 100 mil. Bor på skogen så kanske 3xbreda = bäst. Jaja blir la lurad av en säljare i slutänden :-)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Jag skulle nog välja 3 breda..
Längden på ljuset är fenomenal redan när man stoppar i vanliga 100w halogen och man behöver egentligen inte pencilbeamen om man kör normalt enl. min mening.

Fördelen med tre breda är att de yttre kan riktas mer mot kanterna där man egentligen behöver ljuset för att upptäcka vilt. Vägen är sällan så rak att en pencilbeam lampa lyser direkt i färdriktning. Jag tror att mer än en person kan intyga att man ibland känt att ljuset är väl koncentrerat om det inte handlar om väldigt långa rakor där man skulle se riktigt fint med bara en vanlig "bred"lampa.

Personligen är jag lite emot xenonkonvertering av extraljus, mest pga. min "keep it simple stupid" attityd. Man hör en del kommentarer om strul på moderna bilar med "hemkonverterat" med billiga satser. Extraljusen på min gamla bil funkar fortfarande efter 12 år och jag tror vi bytt 100w lamporna på dem 2ggr. under hela den tiden.

Strul på moderna bilar blir det ibland när man konverterar orginalbrelysningen.

Extraljusen är ju eftermonterade i vilket fall som helst, så där tillförs ju inga ytterligare felkällor bara för att det är xenonextraljus.
 
Jag måste bara låna tråden lite... :brinnerup

Är det någon som vet vart man hittar rally extraljus alltså såna i plast?
Dom övre på bilden dålig bild dock..

day1_dsc_4578.jpg


Till en impreza 1998
 
Sen behöver man POD lampor också..
Finns bland annat på Rallylights.com (som iofs en amerikansk site)
http://www.rallylights.com/SearchResult.aspx?CategoryID=346
74803.jpg
74811.jpg

Näe, bara om man är ordentligt lurad.

Det går alldeles utmärkt att skruva fast insatserna från SIM extraljus i ljusboxen.

Eller vilka andra insatser som helst egentligen, vi skruvade i gamla runda Volvo H4 insatser i en ljusbox, då fick man både hel och halvljus på ljusboxen, otroligt användbart i snöfall och snörök.

Men det kräver ju att man klarar av att byta orginalskruvarna mot lite längre och sätta en fjäder på varje skruv mellan insatsen och boxen.
 
Bra idé! :)

Jag gillar idén med just H4 lampor i extraljus just för att kunna få bättre halvljus under rikliga snöfall och dimma.

IPF 930 var länge min "dröm"lampa just pga detta.. Hade faktiskt glömt bort den sen man skaffade modern bil utan ordentligt med plats i fronten för 2 stora lampor.
http://rindab.netrix.se/shop/custom...=47123&sortafter=0&sortafterchild=0&refcode=p

H4 på 100/170w ger nog f*n ljus och sen finns det ju H4 xenonkit..
Jag har hört blandade kommentarer om xenonkonvertering av H4, men nu gäller det ju faktiskt extraljus så.. :) Någon som har erfarenhet?
 
Last edited:
Bra idé! :)

Jag gillar idén med just H4 lampor i extraljus just för att kunna få bättre halvljus under rikliga snöfall och dimma.

IPF 930 var länge min "dröm"lampa just pga detta.. Hade faktiskt glömt bort den sen man skaffade modern bil utan ordentligt med plats i fronten för 2 stora lampor.
http://rindab.netrix.se/shop/custom...=47123&sortafter=0&sortafterchild=0&refcode=p

H4 på 100/170w ger nog f*n ljus och sen finns det ju H4 xenonkit..
Jag har hört blandade kommentarer om xenonkonvertering av H4, men nu gäller det ju faktiskt extraljus så.. :) Någon som har erfarenhet?

Sålänge man håller sig ifrån H4 med en elmotor som justerar lampan är det ok. Dubbla brännare skall det vara....
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top