Extraljus

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Lite ot kanske men vad används för lampor och effekt i Rally Vm , bilarna där har ett otroligt ljuse.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Glöm sen inte att det finns TVÅ ledningar till en lampa. PlusKABELN och jorden.
BÅDA är lika viktiga.
Till jord används normalt ramen men mellan lampa och generator finns bl a styrlager varför det ofta finns separata jordkablar dolda nånstans som förbinder belysning med motor/batterminus etc...
Som amullo säger, spänningen ska du mäta direkt på glödlampans anslutningar annars blir det fel.
15% för låg spänning => halva ljusstyrkan!
Bra kablage är ett billigt om än inte så enkelt ljustrim.
 
Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Dom som vill kolla om ljustrim me kablar lönar sig kan ju testa detta om dom inte har nån multimeter.

1.Tänd halvljuset
2.Ha identiteten på H4 lampans halvljuspol klar
3.Ta startkablar , koppla minus från batteriet direkt till lampans minus.
4.Koppla in lampans halvljus plus till startkapeln.
5.Dutta mot pluspolen - ser du en märkbar skillnad - börja arbeta me kablarna.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Läs gärna kommentarerna efter testet.
80W-lampan lyste SÄMRE än 55W-lampan pga högre effekt = kräver mer ström (A) som kablarna till lampan inte är dimensionerade för.
Då går 80W med underspänning och 55W med märkspänning - och 55W-lampan vinner!
Detta visar precis var man ska sätta in stöten om man vill ha bättre ljus. Både på bil och mc.
15% underspänning = halva ljusutbytet.
 

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Dalarna
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
310w

Min förra hoj fick jag 310W i mörker:D
Det var som att köra på dagen...

Det var en GSXR750 02 med kraschkåpor som jag byggde in 3st små runda ljus.
Halvljus blev en projektor från en DUKE. Den klarade 90W
Till helljus blev det två 65mm ljus från www.extraljus.com
Dessa klarar 100W
I dessa borrade jag även i positionsljus 10W/st
Problemet med högre W i standardlyktor är att reflektorns livstid avtar avsevärt med högre än 55W. Men dessa var byggda för att klara detta.

Givetvis var kablaget tilltaget.

Det var inga problem med generator och batterikapaciteten heller.
För hur länge kör man med helljus? Inte många minuter...

Så 310W är inte illa:yoparty

Dal-Mausen
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top