Öl,vin och whisky är lösningen .... brukar funka på demesta .... funkar det inte drick lite mera
Njae, har en bekant jag brukar resa med till motorevent i Europa någon gång per år. Han är, trots fysik som en elitidrottsman och inte särskilt många kilon, fullständigt neddrogad på diverse receptbelagda piller mot rädslan i kombination med kopiösa mängder sprit av alla sorter livrädd - ändå klarvaken och speedad som en Duracellkanin! När vi skulle ner till Italien på F1 i september hade han knaprat sina piller men inte riktigt hunnit fyllna till innan jag lånade honom mina Bose-lurar- den där typen som aktivt dämpar bort allt konstant buller.
Och se på sjutton, helt plötsligt kunde han inte sitta och analysera motorljud, gnirk i stommen och andra orosmoment, bara oljudet från hans embarmeliga förråd av obskyr musik fyllde hans universum och för en gångs skull var han i vettigt skick när vi kom fram till destinationen. Samma sak på hemresan - betydligt mer beskedligt och harmoniskt än någonsin tidigare.
Nu har han avbokat en flygrädslekurs på Arlanda och törs flyga i stället för att köra bil mellan Luleå och Stockholm. Att avskärma sig från ljudmattan blev hans tics för att behärska problemet på ett rimligare vis.
Säger inte att det är lösningen för alla, men för honom blev det ett stort steg att komma tillrätta med ett besvärande problem. Det hjälper måhända mindre mot rädsla för missiler men drar väl inte direkt från...