EXUP fel?

roberi

Ny medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
oslo
Hoj
r1
Hallå! Har precis köpt en r1 2000 modell och varvtalsmätaren visar på 7000 varv när jag slår på tändningen. Enligt instruktionsboken anger detta fel på EXUP men jag kan inte känna att det är nåt fel när jag kör.. Nån som har nåt tips om vad jag kan göra åt detta?
 

MC-Gurra

Ad omnia paratus
Gick med
9 Oct 2003
Ort
Karlskoga
Hoj
Yamaha R1.-02 + KTM 640 -02
Hallå! Har precis köpt en r1 2000 modell och varvtalsmätaren visar på 7000 varv när jag slår på tändningen. Enligt instruktionsboken anger detta fel på EXUP men jag kan inte känna att det är nåt fel när jag kör.. Nån som har nåt tips om vad jag kan göra åt detta?

Sitter originalsystemet på med exupventilen eller är det ett helt trimsystem på??
Är exupventilen kvar skruva av den lilla skyddsplåten nere på avgasröret där vajrarna går in o starta motorn o kolla om ventilen rör sig. Om inte den gör det har du ett fel iaf.(du måste varva lite för o se om ventilen jobbar).
 

MC-Gurra

Ad omnia paratus
Gick med
9 Oct 2003
Ort
Karlskoga
Hoj
Yamaha R1.-02 + KTM 640 -02
Är original ja! Ok, men om den rör sig då? Kontakt fel?

Kan ju vara fel på nån givare i så fall men troligtvis är nåt galet med den om det varnar för det. Inte säkert du märker nåt av felet när du kör. Beroende på hur ventilen står om den fastnat. Den ska ju reglera mottrycket i avgasröret så det optimerar effektkurvan. Svårt att avgöra om du inte köt många andra r1:eek:r.
 

roberi

Ny medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
oslo
Hoj
r1
ok.. Är det nåt jag kan åtgärda själv? Tex bara smörja? Eller är det når man borde lämna in på verkstad för att få fixa till? Dyrt?
 

MC-Gurra

Ad omnia paratus
Gick med
9 Oct 2003
Ort
Karlskoga
Hoj
Yamaha R1.-02 + KTM 640 -02
ok.. Är det nåt jag kan åtgärda själv? Tex bara smörja? Eller är det når man borde lämna in på verkstad för att få fixa till? Dyrt?

Har ventilen fastnat så kan du säkert få lös den med smörjning. Har däremot servomotorn som styr den gett sig blir det nog både dyrare o mer jobb. Mitt tips är att kolla så den rör sig vid gaspådrag o gör den inte det så koppla loss vajrarna o känn på ventilen för hand. Kolla även servomotorn om den drar när du ökar varvet( vet inte exakt vart den sitter men följ vajrarna från avgasröret) Kolla instruktionsboken om exup motorn är säkrad separat.

hoppas jag har varit till någon hjälp Lycka till:tummenupp
 
Last edited:

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Eller så måste du spänna vajrarna. Tar mindre än fem minuter att ordna och var orsaken till "felkod 7000" för mig iallafall.
 

mr.burns

S.M.R
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
zx10r -04, Yz 125 -01
Exup justering.

Av med underkåpan.
Fäll upp tanken (Ta bort sadeln först).
Av med skyddkåpan på exupen.
Sätt på tändningen å stäng av den igen, Exupen ställer sig då i läge 0 !
På wirehjulet så sticker det ut en "indikator" klack med en urgröpning som skall passas in mot ett 4mm hål som är borrat i den gjutna delen av avgassystemet.
Justera vajrarna tills de är hyggligt "oslappa" (de får ej vara för spända) och urgröpningen ställer sig vid indikatorhålet.
Ett tips är att sätta en 4mm borr (bakvänt i hålet) medans du justerar vajrarna. Vajerjusterings rattarna hittar du ovanför växelådan på motorn.

Dessa vajrar kan behöva smörjas...de har en förmåga att bli dåliga med tiden.

För slappa vajrar= Felkod + den går skit !
För spända vajrar = Felkod + möjlighet att bränna EXUP motorn.

Kontrollera din justering ...slå av å på tändningen (du behöver ej starta maskinen).
När du ändå håller på borde du ta isär hela EXUP´n å smörja upp med kopparfett...
 

roberi

Ny medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
oslo
Hoj
r1
hehe.. den ventilen sitter helt fast den, førmodar att den ska røra på sig? Nån som vet var man kan få køpt en ny eller beg ventil, eller rættare sagt hela ventilhuset?? Kostnad?
 

daniel.yzfr7

Mr R7
Gick med
22 Nov 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
YZFR1+49/39cc minimoto för race
Trimma din R1 istället med helsystem och powercomander samt kn filter.
Flera hästar och bättre vrid men kanske inte på de låga varven(under 5000rpm) men vem bryr sig om det när man ligger över 6000 hela tiden.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top