Fälg rengöring hjälp.

Stargazeer

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
GSXR 1000 -01
Fälg rengöring hjälp. --Färgen försvan.

Använder mig av samma tråd för att förklara vad som hände läs där nere... ;-P

Mina fälgar ser ut som att det inte blivit tvättade sen hojen köptes för första gången 1987. Hade lös både fram och bakhjulet i helgen, gnugga som en galning, avfettning, och massa annat tjaffs men inget bet på riktigt...

Någon som skulle kunna tipsa om vart mankan inhandla nått som fungerar på riktigt...

** Dem kanske inte är blanka och fina från början vad vet jag, tips om andra sätt att få dem blanka och fina i sådana fall. =)

Last edited:
Prick Bort tror jag nån sörja heter, funkade som en dröm för mina vita fälgar iaf!

På bensinmackar och biltillbehörsaffärer säljer man speciell fälgrengöring, de brukar vara alkaliska.
En varning dock, man bör prova på något undanskymt ställe att inte ytbeläggningen skadas av medlet, viktigt också att man sköljer ordentligt med vatten efteråt, det är ganska starka grejor.

När fälgarna engång har blivit rena så vaxar jag dem, sedan brukar jag använda något flytande vax för att enbart rengöra från t,ex kedjeslask på bakfälgen, förutsatt att det inte sitter en massa sand och grus då :hihi

Knalla bort till en däckverkstad.
Dom brukar ha en tvätt som kastar plastkulor på fälgen.

Då kan man titta på och ta en cigg medans dom blir rena :) :)

Jag brukar använda sån där fälgrengörning med syra i..
Funkar kanon!
Men som sagt, testa innan så det inte blir värre..

Eller spä ut autosol med vatten och gnid med kanske?

mange86 skrev:
Mina fälgar ser ut som att det inte blivit tvättade sen hojen köptes för första gången 1987. Hade lös både fram och bakhjulet i helgen, gnugga som en galning, avfettning, och massa annat tjaffs men inget bet på riktigt...

Någon som skulle kunna tipsa om vart mankan inhandla nått som fungerar på riktigt...

** Dem kanske inte är blanka och fina från början vad vet jag, tips om andra sätt att få dem blanka och fina i sådana fall. =)
Något som funkar som en dröm är 5-56.... :yoparty

Jag gnuggade med avfettning & ja, allt som jag kunde hitta i rengörningsmedelsväg.. Med klent resultat, kompisen som var i garaget flinade lite & sprutade 5-56 på en gammal sock, döm om min förvåning när fälgen blev skinande ren..... :hihi

Har sett att det har varit uppe i nå´n tråd tidigare. Vissa menade på att man inte skulle använda det, men jag kör det numera på allt som är smutsigt...

Hitat nått lagom stark meddel i garaget igår, började putsa på fram fälgen, vart helt okej faktiskt.

Börjar sedan på bak fälgen, detta slutade dock i katastorf.
Vissar sig att fälgen varit svart och bara blivit "lackad" slilvrig och när jag börjar putsa upp den så försvinner färgen... Lite surt!

Mycket jobb/ hur gå till väga lacka fälgarna vita... ?

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back