Fälgar bra eller anus?

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Jag undrar om någon provat dessa (länk) fälgar och kan säga om de är totalt vansinne att köpa dem. De säljs på ebay och direkt från Finland. Tanken är att montera dem på min ktm sm 990 så att den blir en 990 superenduro. De blir endast grusvägsåka inge våldsamma enduroliknade underlag men dåliga timmervägar med uppstickade kattskallar till stenar kommer köras över. Frågan är om dessa "chinafälgar" för jag antar de är tillverkade i china håller för den körningen och 125 bakhjul hk och 200kg hoj? Jag orkar inte spänna ekrar efter 10 mil de är jag mest orolig över och såklart sprickor mjukost fälgbanor mm. Jag förstår att de suger skunk vs de mer kända märkena men hur dålig är de kan de duga till grusvägar?

https://vmx-racing.com/

https://www.ebay.com/itm/VMX-21-18-...904740?hash=item26247ca124:g:Sq8AAOSwSKBdpr1w

Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Vad jag har fattat så är det ett antal som tävlar i supermotard som kör med dessa fälgar utan bekymmer samma i mx..

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
De är hårdare än Behr som sitter origiy på KTM så helt usla är de inte. Men det är inte excelkvalisort.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Vad jag har fattat så är det ett antal som tävlar i supermotard som kör med dessa fälgar utan bekymmer samma i mx..

Jag har nu fått svar av 3st på blocket som säljer sina motarder med vmx fälgar och alla tre lovordar dem absolut inge fel på dem. En snubbe hade kört 500 mil med en 450 och de va fortfarande i bra skick. Jag fick även svar på en annan annons där snubben körde både crosshjul och motard vmx fälgar och även han va nöjd. Motardfälgar överlag är ju kraftigare tack vare grövre & kortare ekrar vs enduro/mx fälgar så jag inbillar mig motardfälgarna tål med pulver och stötar men jag vill ju köpa endurofälgar. Jag är förmodligen dumsnål som inte köper dyrare märke men då talar vi om 20k innan däcken bromsskivor drev är på. Vmx fälgar kostar bara hälften så mycket.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
De är hårdare än Behr som sitter origiy på KTM så helt usla är de inte. Men det är inte excelkvalisort.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk

De va underligt jag väntade att du skulle döma ut dem totalt du har väl inte gått o blivit sjuk eller :D:va Har du eller någon du har koll på kört dem så du har egen erfarenhet?
De jag oroar mig för är att svetsfogen ska gå upp och ekrarna ska skära in sig i navet och fälgen så man får sträcka ekrar hela tiden? Jag köper iså fall fälgar till ktm 690 som har ryckutjämnare för de finns inte till 990 på sidan. De jag måttat hitintills så är de inga problem att få dit fälgarna på sm 990 de är bara ta bort en bromsskiva och svarva nya distanser om ens det.
Jag skulle kunna köpa enbart bakhjulet för stresstest köra som en galning för håller bakhjulet så lär framhjulet hålla också.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
De va underligt jag väntade att du skulle döma ut dem totalt du har väl inte gått o blivit sjuk eller :D:va Har du eller någon du har koll på kört dem så du har egen erfarenhet?
De jag oroar mig för är att svetsfogen ska gå upp och ekrarna ska skära in sig i navet och fälgen så man får sträcka ekrar hela tiden? Jag köper iså fall fälgar till ktm 690 som har ryckutjämnare för de finns inte till 990 på sidan. De jag måttat hitintills så är de inga problem att få dit fälgarna på sm 990 de är bara ta bort en bromsskiva och svarva nya distanser om ens det.
Jag skulle kunna köpa enbart bakhjulet för stresstest köra som en galning för håller bakhjulet så lär framhjulet hålla också.

Fördelen med VMX är att du kan ta o skicka dit dina egna nav så bygger dom fälgarna runt dessa det blir några 1000 lappar billigare på såvis

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Fördelen med VMX är att du kan ta o skicka dit dina egna nav så bygger dom fälgarna runt dessa det blir några 1000 lappar billigare på såvis

Ok de va bra vetande men tyvärr har jag bara org aluminium motardfälgar till kåtten.

Nu hittade jag liknade fälgar som en Svensk säljer på blocket och facebook undra om de är exakt samma som vmx?
https://www.facebook.com/jpfsweden/

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...